• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4298 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ بهمن

سفر عاشقانه به بوشهر

نيوشا طبيبي

سفر كردن در ايران تجربه بي‌نظيري است. اين كيفيت ويژگي خاك ميهن ماست كه مردمش بي‌دريغ و بي‌حساب مهربان هستند. در خانه‌ها و آغوش مهر و محبت در همه اين سرزمين باز است. بوشهر، شهر محبت است. شيريني رفتار و كردار و سلوك مردمانش در دل و جان لانه مي‌كند. مسافر در بوشهر گويي در خانه خود است.

چشم‌اندازها زيبا و ديدني و خواستني هستند. در بوشهر هيچ‌كس غريبه نيست.

موسيقي بومي به شيوه خيام‌خواني در اين شهر رونقي تمام دارد. بسياري از مردم زندگي خيام‌وار پيشه كرده و دل به دنياي گذرا و فاني نبسته و در پي خوبي و خوشي و خدمت به خلق هستند.

همه از بزرگ و كوچك، موسيقي بومي را دوست دارند و مي‌فهمند، اشعار محلي بسياري را از حفظ دارند، بسياري از جوان‌ها سازهاي محلي را به نيكويي تمام فرا گرفته‌اند و مي‌نوازند.

يك ويژگي مهم بوشهري‌ها اين است كه شهرشان و سرزمين‌شان را دوست دارند، اگرچه در دهه‌هاي گذشته بر اثر تصميم‌گيري‌هاي اشتباه متوليان شهر بسياري از عمارات تاريخي بوشهر تخريب شده، اما امروز چندتايي كه باقيمانده در دست مرمت و بازسازي است. بوشهر آن قدر ديدني است كه مي‌تواند به تنهايي قطب گردشگري كشور باشد. كوچه‌هاي چهارمحله در بافت تاريخي بوشهر مي‌توانند در زمره زيباترين كوچه‌هاي جهان قرار گيرند.

البته شهرهايي اينچنين در ميهن عزيز كم نيستند. ولي بوشهر ظرفيتي قابل توجه براي سرمايه‌گذاري در صنعت توريسم دارد. فرهنگ خوراك بسيار متنوع و غني، موسيقي گرم و گيرا، سنت مهمانداري و پذيرايي، تاريخ بلند و آثار ديدني، طبيعت بسيار زيبا در روستاها و مناطق مختلف استان، فقط چندتايي از ظرفيت‌هاي آشكار استان هستند. فرصت‌هاي بسيار زياد ديگر وجود دارند كه با سرمايه‌گذاري و ايجاد تسهيلات و برقراري شرايط رشد، مي‌توانند هزاران شغل مستقيم و غيرمستقيم ايجاد كنند.

روستاي بربو، دهكده صيادي و كشاورزي كوچكي است در نزديكي شهر دلوار. جمعيت كمي دارد و طبيعتي زيبا و ديدني. از يك‌سو رشته كوه زيبايي احاطه‌اش كرده و از سوي ديگر خليج‌فارس.

كشتزارهاي تنباكو و گوجه‌فرنگي و خيار و بادمجان و چندتايي نخل محل درآمد و قوت مردم از كشاورزي هستند. اين روستا، ساحلي شني و پاكيزه دارد و مرغزاري زيبا در حاشيه آن واقع شده. همه امكاناتي كه مي‌تواند موجب رونق و به حركت درآمدن چرخ توسعه و رفاه در منطقه شود در همين روستاي كوچك موجود است. مي‌توان روستاهاي توانمند توسعه يافته مرفه داشت بي‌آنكه صنايع آلاينده و مزاحم ايجاد كرد.

صنعت گردشگري امروز حامي و حافظ محيط‌زيست و فرهنگ‌هاي بومي است. مردم وقتي بدانند از شيوه سنتي زندگي خود مي‌توانند امرار معاش كنند، رسوم را زنده نگه مي‌دارند و از فرهنگ بومي و منطقه‌اي و ملي خود بيش از پيش مراقبت خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون