• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4300 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ بهمن

سعيد جليلي هم مخالفتش را با فشار‌هاي پيامكي اعلام كرد

مخالفان نهضت پيامكي

فائزه عباسي

 

 

تا بود اين «شب‌نامه‌ها» و «بيانيه‌ها» بودند كه ميدان‌داري مي‌كردند و هرجا اقدامي به مذاق عده‌اي خوش نمي‌آمد كا‌غذ‌ها به انواع ناسزاگويي‌ مزين مي‌شد و در سطح انبوه در جريان راهپيمايي‌ها و تجمعات ميان مردم توزيع مي‌شد اما با پيشرفت‌ تكنولوژي و روي كار آمدن گوشي‌هاي همراه هوشمند اين رويه‌ تغيير كرد و چند سالي است كه نهضت پيامكي به راه افتاده است. شايد اولين زنجيره پيامكي را بتوان گفت از استيضاح فرجي‌دانا، وزير علوم دولت اول حسن روحاني كليد خورد؛ به‌طوري كه يك روز قبل از استيضاح نمايندگان مجلس نهم از خيل ارسال پيامك‌ها خبر مي‌دادند. اين ماجرا به برجام كه رسيد پررنگ‌تر شد و اين‌بار در وسعتي ‌بيشتر براي به تصويب نرسيدن طرح دو فوريتي الزام دولت به اجراي برجام به ثمر نشست؛ البته تفاوت ارسال پيامك‌ها در مورد برجام تندتر شدن لحن‌ها بود. اين نهضت همچنان ادامه پيدا كرد تا رسيد به مجلس دهم و جدال موافقان و مخالفان بر سر تصويب لوايح‌ چهارگانه دولت يا همان لوايح معروف FATF. اما اين‌بار يك تفاوت وجود داشت و آن اينكه پيامك‌ها تنها توصيه‌اي يا حتي لحن تند نداشتند بلكه هم توهين و هم تهديد چاشني سري جديد ارسال‌ پيامك‌ها شده بود. آن‌طور كه نمايندگان مجلس‌ مي‌گويند گويا مخالفان در تعداد هم جهش بلندي داشتند؛ به‌طوري‌كه اگر در جريان برجام يا همان استيضاح وزرا روزي چند ده پيامك به هر نماينده‌اي ارسال مي‌شد اين‌بار تعداد به بيش از 100 رسيد تا جايي كه حتي صداي اعتراض علي لاريجاني هم بلند شد. او در جريان تصويب CFT در مجلس در پاسخ به پژمانفر، نماينده عضو جبهه‌ پايداري كه خطاب به لاريجاني گفته بود مردم امروز نگران هستند و جلوي مجلس تجمع كردند، بايد تريبون باز باشد و راديو و تلويزيون به صورت علني جلسات را پوشش دهند، اينكه شما مي‌خواهيد مردم را بترسانيد درست نيست، گفت: «اينكه شما مي‌گوييد در جلسه غيرعلني افراد را ترساندم واقعيت ندارد، در جلسه غيرعلني حرفي نزدم كه نمايندگان را بترسانم و تنها نقطه‌اي كه از طرف مقام معظم رهبري مطرح شد را به ايشان يادآوري كردم بنابراين تهديدي در كار نبوده است، تهديد پيام‌هايي است كه از بيرون از طريق پيامك به نمايندگان فرستاده مي‌شود. مجلس فعلي بالغ‌تر از آن است كه با 4 پيام نظرش تغيير كند.»

 

تهديد به قتل اعضاي مجمع

پيامك‌ها در دوره جديد ديگر فقط به نمايندگان مجلس محدود نشد و گام به گام با لوايح به پيش رفت به‌طوري كه بعد از تصويب در مجلس و ارسال آن به مجمع تشخيص مصلحت نظام حالا موج پيامك‌ها گريبا‌ن‌گير اعضاي مجمع‌ تشخيص مصلحت نظام شده است. در اين ميان آش ارسال پيامك آنقدر شور مي‌شود كه كار به تهديد و قتل هم مي‌رسد. مجيد انصاري از اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگويي با دست‌خط مي‌گويد: با كمال تأسف، يك جرياني به نظر من مشكوك، با سوءاستفاده از احساسات پاك و دغدغه‌هاي واقعي متدينين، جوان‌ها و طلاب سعي كردند اين موضوع را از مسير طبيعي خودش خارج كنند. نظام نهادهايي دارد، فرايندهايي دارد در تصميم‌گيري و تصميم‌سازي، اين فرايندها زير نظر قانون اساسي است و همه بايد به آن احترام بگذارند.» او ادامه مي‌دهد: «در مواردي كه مجلس شوراي اسلامي بنا بر مصلحت بر مساله‌اي اصرار مي‌كند و به مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌آيد، طبق قانون اساسي نمايندگان موظف هستند با در نظر گرفتن مصلحت كشور، مردم و نظام به آن راي دهند. مجلس علاوه بر دو، سه مرتبه كه به صورت عادي در مجلس بر اين موضوع راي داده است، به رفع اشكالات شوراي نگهبان نيز راي داده و اين اشكالات را بر طرف هم كرده است. نسبت به اشكالات مجمع تشخيص از باب اصرار هم با در نظر گرفتن مصلحت، اكثريت نمايندگان ملت گفتند ما مصلحت كشور را در تصويب اين موضوع مي‌بينيم. حالا اين موضوع به مجمع تشخيص آمده و در يك فضاي كاملا آزاد و بدون تنش بررسي مي‌شود؛ معني ندارد جرياني بنشيند، افرادي را بسيج كند و در شبانه‌روز صدها پيامك بعضا تهديدآميز به مسوولان بفرستد. من از بعد جلسه روز شنبه مجمع پيامك‌هايي حتي تهديد به قتل و به تعبير آنان برخورد خونين دريافت كردم. ما كه بيدي نيستيم كه با اين بادها بلرزيم اما من از دستگاه قضايي و امنيتي كشور مي‌خواهم رسيدگي كنند. اين كدام جريان است كه نشسته عده‌اي را تحريك مي‌كند كه اعضاي مجمع تشخيص يا نمايندگان را تهديد كنند؟ اين يعني تهديد نظام. اين قانون شكني است كه عده‌اي به خودشان حق بدهند كه چون فكر مي‌كنند پيوستن به پالرمو خلاف مصلحت است؛ اگر نمايندگان انجام دادند نمايندگان را خائن بخوانند و به نمايندگان مجمع بگويند وارد اين موضوع نشوند.

 

كتابي از پيامك‌هاي تهديدآميز

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هم كه دل پري از ارسال پيامك‌هاي تهديدآميز دارد در يادداشتي كه ديروز در روزنامه اعتماد منتشر شد، مي‌نويسد: «اگر پيامك‌هايي را كه براي من در رابطه با لوايح FATF آمده منتشر كنم، يك كتاب خواهد شد. شايد در اين شرايط، دليلي نداشته باشد كه درباره پيامك‌هاي تهديدآميز مرتبط با لوايح FATF صحبت كنيم، به برخي افراد اطلاعاتي داده‌اند و چون اين افراد دلسوز نظام هستند، ممكن است برخي موضوعات را در خصوص اين لوايح مطرح كنند، برخي هم كه دلسوز نيستند، تفرقه‌افكني مي‌كنند و البته بايد اينها را تفكيك كرد. در مجمع تشخيص مصلحت نظام، راي مصلحتي در خصوص لوايح پالرمو و CFT شكل خواهد گرفت و اين راي مصلحتي به سود كشور خواهد بود، بنابراين بايد بدانيم هر رايي كه مجمع بدهد بايد اطاعت شود.» البته اين تنها انتقاد فلاحت‌پيشه به جريان ارسال پيامك نبود و او پيش از اين به روزنامه همشهري گفته بود: «ما به‌شدت به‌دنبال قطع ارتباط ما با FATF هستيم، لزوم اهميت پيوستن به اين كنوانسيون براي من مهم است و ملاك عمل برايم خنثي‌كردن نقشه شوم دشمن است نه اس‌ام‌اس يا طومارنويسي و تهديد‌هايي كه نمي‌دانيم منابع تامين هزينه‌هاي آنها كجاست و چه كساني در سازماندهي آنها نقش دارند؟ واقعا براي ما مبهم است كه پول ارسال روزانه هزار اس‌ام‌اس تهديدآميز به نمايندگان براي مخالفت با FATF يا CFT از كجا تامين مي‌شود؟ همين سبب مي‌شود كه من در حسن‌نيت آنها ترديد كنم.»

 

معماي مبدا

در جريان ارسال اين پيامك‌ها تقريبا واضح بود كه ارسال چنين‌ پيامك‌هايي آن هم در اين سطح انبوه نمي‌تواند خودجوش باشد و بايد از طرف جريان يا جناحي سازماندهي شده باشد. وقتي نمايندگان اعلام كردند كه اكثر پيامك‌ها با پيش‌شماره 915 است نگاه‌هاي ترديدآميز درباره مبدا ارسال چنين پيامك‌هايي به سمت‌ مشهد خيره شد؛ اما آنچه گمانه‌زني‌ها را درباره نقش مشهد در جريان ارسال پيامك تقويت‌ كرد صحبت‌ علي مطهري بود. او در يادداشتي مي‌نويسد: «آقاي علم‌الهدي امام جمعه مشهد به نمايندگان مجلس هشدار داده است كه «حواس‌تان جمع باشد كه در تاريخ اسم‌تان دنبال مملكت‌فروشان نيايد و نگويند شما هم با تصويب FATF جزو مملكت فروشان بوديد. اولا اگر بنا بود نمايندگان مجلس تشخيص‌هاي آقاي علم‌الهدي را ملاك تصميم‌هاي خود قرار دهند، امروز اثري از جمهوري اسلامي نبود. ثانيا اين گفته آقاي علم‌الهدي شايد بتواند به كشف منشأ پيامك‌هاي بعضا تهديدآميز ارسالي از مشهد براي نمايندگان در ايام طرح لايحه مرتبط با FATF كمك كند». اين گمانه‌زني‌ها ادامه پيدا كرد تا اينكه معاون امنيتي و سياسي استاندار خراسان رضوي پرده از اين ماجرا برداشت و پاي حسينيه خيابان چمران به ميان آمد. محمد نوروزيان در خصوص منبع پيامك‌هاي ارسالي FATF به نمايندگان، به ايسنا مي‌گويد: «متولي اصلي پيامك‌هاي ارسالي به نمايندگان شناسايي نمي‌خواهد و خود افراد دخيل در اين امر اعلام كرده‌اند كه ارسال اين پيامك‌ها كار چه كسي است. اين فرد تاكنون دستگير نشده و از سوي يك حسينيه است كه آشكارا اعلام كردند كه كار آنها بوده و مساله پنهاني نبوده است. اين فرد آقاي خليل موحدي‌محصل (عضو سابق شوراي شهر مشهد) بوده كه در حسينيه‌اي در خيابان چمران مشهد مشغول فعاليت است.» خليل موحدي محصل نيز در همين رابطه با خبرآنلاين گفت‌وگو و به نوعي صحبت‌هاي معاون استاندار خراسان را تاييد مي‌كند. او مي‌گويد: يكي از راه‌هاي ما در جهت روشنگري درباره CF T ارسال پيامك بود. ما هم جلسات روشنگري داشتيم و هم مباحثه مي‌كرديم و ارسال پيامك تنها يكي از آن راه‌ها بود. او ادامه مي‌دهد: ما يك حسينيه داريم كه آنجا اين تصميم به ارسال پيامك گرفته شد اما چون تشكل‌ها با ما مرتبط هستند اين تصميم را همه اجرا كردند. او درباره لحن تند و تهديدآميز اين پيامك‌ها مي‌گويد: «ما فقط روشنگري كرديم و اين كار را در كمال ادب انجام داديم. به نظر مي‌رسد عده‌اي طراحي كردند تا با ارسال پيامك‌هاي توهين‌آميز آن را به حركت ما نسبت بدهند. اما اين حركت مبراست چون مشخص است ۲۰۰ الي ۳۰۰ نفر آدم فرهنگي كه در سطح شهر هياتي دارند هيچ كدام حاضر نيستند خودشان را براي چنين چيزي تخريب كنند؛ لذا ما همه جا حاضريم از رفتار خود دفاع كنيم.»

 

سعيد جليلي هم به مخالفان پيوست

سعيد جليلي كه هم به لحاظ تفكر سياسي و هم به لحاظ عملكرد و مواضعش در صف مخالفان FATF محسوب مي‌شود و تا امروز در ماجراي ارسال پيامك‌هاي تهديدآميز سكوت كرده بود به مخالفان اين جريان پيوسته است. او در بخشي از سخنان خود در جمع تشكل‌ها و فعالان فرهنگي جهادي شهرستان سبزوار گفت: «بايد به برخي دوستان گفت چنانكه در سياست خارجي، «فشار ايميلي» و «توييتري» نمي‌تواند به تنهايي موثر واقع شود، در داخل هم كار فرهنگي و تبييني موثر با «فشار پيامكي» شكل نمي‌گيرد، بلكه بايد با تبيين درست و مستمر موضوعات و تحليل صحيح از روند حركت انقلاب، رفتار دوستان و باور عمومي جامعه را به حقايق و آنچه صحيح است نزديك كرد تا دشمنان نتوانند مطالب غلط را القا كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون