• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4300 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ بهمن

امام جمعه بيله ‌سوار:

ازدواج كودكان شبيه جنايت است

امام جمعه بيله‌سوار در استان اردبيل گفت: شنيده‌ام برخي از آقايان در سن بالا از مناطق روستايي و حاشيه و خانواده‌هاي نيازمند و محروم همسر كم سن و سال اختيار مي‌كنند. به نظر من اين مساله چيزي شبيه به جنايت است. چون اين بچه بدون شك به بلوغ فكري، جسمي و حتي جنسي نرسيده است.

اصغر جدايي، امام جمعه بيله‌سوار اردبيل يكي از مخالفان كودك همسري است و اين پديده را به ‌شدت منع مي‌كند.

جدايي در گفت‌وگو با ايرنا گفت: هم از نظر عقل و هم فطرت، كودك همسري خوب نيست. امروزه شرايط زمان و مكان تغيير كرده و بهتر است قوانين نيز در اين باره اصلاح شود. اگر خودمان را جاي اين كودكان بگذاريم، هيچ‌كدام از ما حاضر به تحمل اين شرايط نخواهد بود. وي افزود: روايت داريم يكي از زيباترين بناها، بناي خانواده است. تشكيل زندگي و خانواده مديريت مي‌خواهد. بدون شك اين بچه‌ها نمي‌توانند زندگي‌شان را مديريت كنند و از هر زاويه‌اي به كودك همسري نگاه كنيد با عقل جور درنمي‌آيد.

جدايي با اشاره به سن ازدواج تاكيد كرد: من چند سال پيش در تلويزيون بحثي درباره ازدواج داشتم. مجري از من پرسيد چه سني براي ازدواج خوب است. من گفتم اصراري به سن ازدواج ندارم. در واقع باور من اين است كه آيا جوان‌هاي ما وقت ازدواج‌شان شده است يا خير؟ ممكن است جواني به سن 25 سالگي هم رسيده باشد اما از لحاظ بلوغ فكري شرايط ازدواج را نداشته باشد. چه برسد به فردي كه در كودكي ازدواج مي‌كند.امام جمعه بيله‌سوار اضافه كرد: برخي آقايان در سن بالا از مناطق روستايي و حاشيه و خانواده‌هاي نيازمند و محروم همسر كم‌سن و سال اختيار مي‌كنند، به نظر من اين چيزي شبيه به جنايت است. چون اين بچه صفر كيلومتر است و بدون شك به بلوغ فكري، جسمي و حتي جنسي نرسيده است. خودش در شوك و ابهام پاي سفره عقد مي‌نشيند و چه از نظر پزشكي و چه از نظر عقلي ازدواج در سن كم درست نيست. امام جمعه بيله‌سوار گفت: اصلاح قوانين در بعضي از موارد كه با جامعه كنوني مطابقت ندارد، ضروري است. اهل سنت قائل به انسداد احكام دين هستند و از نظر آنان احكام دين بسته شده و ديگر قابل تغيير نيست اما فقه شيعه قائل به انسداد باب علم نيست و اجتهاد در زمان و مكان را مطرح مي‌كند. يعني مي‌شود نسبت به شرايط زمان بعضي از احكام را اصلاح كرد. وي افزود: در دوران گذشته شايد دختران در سن 9 سالگي ازدواج مي‌كردند اما بدون شك شرايط‌شان با دختران امروز فرق داشت. رشد يافته بودند. چطور كه حضرت زهرا(س) نيز در 9 سالگي ازدواج كردند اما ايشان بسيار رشد يافته و دست پرورده پيامبر و از لحاظ همه بلوغ‌ها رشد يافته بودند. اما امروز شما دختر 12 يا 13 ساله‌اي را مي‌بيند كه شبيه يك دختر 9 ساله است. جثه‌اي ريز دارد و اصلا مضحك است كه اين دختربچه بشود عروس خانم يا مادر. جدايي بيان كرد: خدا مي‌داند كه اين بچه پس از ازدواج چه زجري مي‌كشد. او هنوز نياز به مادر و آغوش مادرانه دارد. بايد صداي تپش قلب مادرش را بشنود. نبايد او را از كانون خانواده‌اش جدا كرد. من امام جمعه كه 49 سال دارم هنوز به وجود مادرم احساس نياز مي‌كنم. صداي او به من آرامش مي‌دهد و به محبت مادرم نياز دارم حالا ما چطور مي‌توانيم يك دختربچه را از كانون خانواده و پدر و مادرش جدا كنيم و اين موضوع را اسلام هم تاييد نمي‌كند. وي با اشاره به مخالفت‌هاي اخير بعضي از نمايندگان مجلس به طرح منع كودك همسري گفت: در مجلس رأي با اكثريت است و درباره اين موضوع من با چند نفر از نماينده‌ها صحبت كردم. آنها هم مي‌گفتند ما نيز اين طرح را قبول داريم و نمي‌دانيم چه افرادي و به چه دليل مخالف اين طرح هستند. بايد براي سن ازدواج محدوديت‌هايي در نظر بگيريم كه اين موضوع منجر به سوءاستفاده‌هاي جنسي نشود. امام جمعه بيله‌سوار تاكيد كرد: اين پديده آسيب اجتماعي است و اگر در اين قانون بازنگري نشود منجر به خشونت جنسي و آسيب‌هاي جدي به بچه‌هاي اين سرزمين خواهد شد. ايرنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون