• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4302 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ بهمن

براي دومين بار طي ماه‌هاي اخير رخ داد

اتحاد دموكرات‌ها و جمهوريخواهان عليه ترامپ

ميثم سليماني

 

 

سياست‌هاي دونالد ترامپ رييس‌جمهور ايالات متحده در عراق، سوريه و افغانستان به حدي فاجعه بار شده است كه حتي همكيشان جمهوريخواه او نيز نگران تصميم‌هاي او در اين زمينه شده‌اند. مجلس سناي ايالات متحده كه اكثريت آن را جمهوريخواهان تشكيل مي‌دهند قانوني غيرالزام‌آور و دوحزبي را تصويب كردند تا نشان دهند با برنامه خروج ناگهاني سربازان امريكايي از سوريه و افغانستان مخالف هستند. طرحي كه دونالد ترامپ به دنبال آن است و اين اقدام دو حزبي به نحوي مخالف با سياست‌هاي كنوني ترامپ در خصوص خروج نيروهاي امريكايي از سوريه و افغانستان است.

مجلس سناي امريكا با 70 راي موافق به اين قانون راي مثبت داد. طرحي كه توسط رهبر اكثريت سنا ميچ مك كانل تهيه شده بود و به صحن علني سنا آورده شد. اين قانون تصريح مي‌كند كه گروه‌هاي تروريستي هنوز در دو كشور سوريه و افغانستان فعال هستند و كماكان تهديدي جدي براي ايالات متحده محسوب مي‌شوند.

با اين وجود اين قانون پيشرفت‌ها در برابر تضعيف داعش و القاعده در سوريه و افغانستان را تاييد مي‌كند اما هشدار مي‌دهد كه خروج سريع مي‌تواند منطقه را بي‌ثبات كند و خلايي را ايجاد كند كه ايران و روسيه آن را پر كنند.

اين قانون از دولت ترامپ مي‌خواهد تا شرايط را براي شكست پايدار گروه‌هاي تروريستي قبل از خروج جدي و قابل توجه از سوريه يا افغانستان را تضمين كند. مك كانل قبل از راي‌گيري گفت كه او شخصا پيش نويس اين قانون را به مجلس سنا ارايه داد تا مجلس سنا به‌طور واضح و مستقيم درباره اهميت ماموريت‌ها در افغانستان و سوريه صحبت و اعلام نظر كند.

پيش‌بيني‌ها حاكي از آن بود كه فرآيند راي‌گيري هفته گذشته انجام شود. اما در اين ميان برخي از دموكرات‌ها نگران آن بودند كه اين قانون تبديل به مجوزي براي جنگ در دستان كاخ سفيد شود. از همين رو اصلاحيه‌اي در پيش‌نويس اين قانون گنجانده شد و تاكيد كرد اين قانون به معناي اعلام جنگ يا مجوز استفاده از نيروي نظامي نيست.

به نوشته رويترز اين براي دومين بار طي دوماه گذشته است كه مجلس سنا در حوزه سياست خارجي عليه ترامپ قوانيني را به تصويب مي‌رساند. هرچند كه هيچ يك از آنها هنوز الزام‌آور نيست اما نشان مي‌دهد كه رويكرد حتي بدنه جمهوريخواهان در سنا تمايلي به همراهي با ترامپ ندارند.

در طول چند وقت اخير تعدادي از جمهوريخواهان نزديك به ترامپ نيز به‌شدت عليه قصد او براي خروج 2هزار نيروي امريكايي از سوريه مخالفت كردند.

در حال حاضر برخلاف نظر ترامپ سناتورهاي امريكايي چه جمهوريخواه و چه دموكرات بر اين عقيده هستند كه خروج نيروهاي امريكايي از سوريه و افغانستان مي‌تواند منجر به رشد داعش و بي‌ثباتي منطقه شود.

مايك هانا خبرنگار الجزيره در واشنگتن نيز مي‌گويد نتيجه اين راي‌گيري يك مخالفت جدي از سوي هردو جناح عليه دونالد ترامپ بود. اين قانون در داخل لايحه امنيتي بسيار جدي‌تر در مورد سياست‌هاي خاورميانه‌اي نيز قرار گرفت.

با اين حال خبرنگار الجزيره معتقد است كه اين لايحه كلي به مجلس نمايندگان خواهد رفت و اين احتمال وجود دارد كه بخش‌هايي از آن با مخالفت جدي دموكرات‌ها كه اكثريت مجلس نمايندگان را برعهده دارند روبه‌رو شود.

بر اثر اعلام استراتژي ترامپ مبني بر خروج از سوريه جيمز متيس وزيردفاع و برت مك گورك نماينده ويژه رييس‌جمهوري امريكا در ائتلاف عليه داعش از سمت خود كناره‌گيري كردند. برت مك گورك چندي پيش عنوان كرد كه در برنامه ترامپ براي خروج نيروهاي امريكايي از سوريه هيچ برنامه‌اي براي آينده آن وجود ندارد.

اين اظهارنظر مك گورك زماني عنوان شد كه اواسط ماه ژانويه 4 تن از پرسنل نظامي امريكا و 15 نفر ديگر در شهر منبيج طي يك عمليات كشته شدند، كه اين مرگبارترين حمله به نيروهاي امريكايي از زمان اعزام اين نيروها به سوريه از سال 2014 بوده است.

اكنون برخي گمانه‌زني‌ها نيز حاكي از آن است كه دونالد ترامپ به دنبال خروج نيمي از 14هزار نيروي امريكايي از افغانستان است. جايي كه از زمان حمله به افغانستان در سال 2001 نيروهاي امريكايي حضور گسترده داشتند و به گفته دونالد ترامپ هزينه زيادي را بردوش امريكا گذاشته است.

گفتني است در ماه دسامبر نيز سناتورهاي امريكايي از جمله جمهوريخواهان برجسته سنا برخلاف نظر رييس‌جمهوري، قانوني غيرالزام‌آور را به تصويب رساندند كه طي آن محمدبن سلمان وليعهد عربستان سعودي را مسوول قتل جمال خاشقجي روزنامه‌نگار سعودي در روز دوم اكتبر دانستند. اما دولت دونالد ترامپ تمام‌قد پشت سر دولت سعودي قرار گرفت و از آنها حمايت كرد.

با اين حال جيم ريچ رييس كميته روابط خارجي مجلس سناي ايالات متحده گفت اين قانون در راستاي توهين به ترامپ نيست اما وي افزود: «ما مي‌توانيم كارهاي زيادي انجام دهيم كه در اينجا در موقعيتي امن‌تر قرار بگيريم.» در حال حاضر اكثر جمهوريخواهان همسو با ترامپ نيز معتقدند كه تصميم ترامپ براي خروج از سوريه بدون مشورت با مشاوران و متحدان امريكا بوده است.

با اين وجود در حالي كه دوشنبه شب اكثريت سناتورهاي جمهوريخواه به اين قانون راي مثبت دادند تعداد اندكي از آنها عليه اين موضوع نيز راي دادند. سناتور رند پال پيش از راي‌گيري گفت كه ديگر كافي است و به اندازه كافي نيز پول براي جنگ‌ها صرف شده است و بايد اين پول‌ها در خانه صرف شود. وي افزود من مي‌خواهم رييس‌جمهور را به دليل اين اقدام جسورانه مورد تقدير قرار دهم.

اما واقعيت آن است كه بسياري از نخبگان سياسي و نظامي امريكا بر اين عقيده هستند كه اين اقدام دونالد ترامپ نه‌تنها اقدامي شجاعانه و جسورانه نيست بلكه مي‌تواند يك حماقت جدي براي موقعيت امريكا در منطقه باشد.

بسياري از اعضاي ليبرال سنا، از جمله چند دموكرات كه قصد دارند در سال 2020 احتمالا وارد رقابت رياست‌جمهوري شوند عليه اين لايحه راي دادند. برني‌سندرز سناتور دموكرات ايالت ورموند با رند پاول موافق و معتقد بود كه ايالات متحده بايد عقب‌نشيني كند، اما او نسبت به اعلام اين تصميم ناگهاني از ترامپ به‌شدت انتقاد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون