• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4302 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۷ بهمن

پاسخ وزارت خارجه ايران به بيانيه 12‌بندي شوراي اروپا

تحت تاثير جريانات و القائات عناصر مخالف صلح قرار نگيريد

جمهوري اسلامي ايران با استقبال از مواضع مثبت اعلامي در بيانيه اتحاديه اروپا در خصوص ايران به‌ويژه برجام و ديگر نكات قابل قبول، برخي نكات و انتقادات خود را از بيانيه مزبور اعلام مي‌دارد:

۱- سازوكار حمايت از تبادلات تجاري (ساحات): جمهوري اسلامي ايران نسبت به مواضع اتحاديه اروپايي ملاحظات و نقدهاي جدي دارد. قبل از هرچيز همچنان كه قبلا اعلام شد ما از ثبت سازوكار حمايت از تبادلات تجاري اينستكس (ساحات) با ايران استقبال مي‌كنيم اما بدون ترديد انتظار طبيعي و واقع‌گرايانه آن است كه اين سازوكار هرچه سريع‌تر به خصوص با اقدام ديرهنگام و ناكافي از سوي طرف‌هاي اروپايي با دقت و سرعت عمل بيشتري اجرايي شده و جنبه‌هاي ديگر تجارت ميان ايران و كشورهاي اروپايي را همچنان كه در بيانيه ماه مه‌ وزراي خارجه ايران و سه كشور اروپايي تصريح و تعهد شده پوشش دهد. براي ما جنبه‌هاي اقتصادي برجام و انتفاع ايران از آن اهميت بسزايي دارد و چگونگي اجراي تعهدات طرف‌هاي اروپايي برجام مي‌تواند ملاك و محكي تعيين‌كننده و اساسي در تنظيم مناسبات آتي ما باشد. مرتبط كردن اجراي اين سازو كار كه از تعهدات ذاتي برجامي است با الزامات نهادهايي چون FATF غير‌قابل قبول است.

۲- ادعاي طراحي امنيتي در اروپا: طرح اتهامات بي‌پايه‌اي همچون طراحي يا اقدام تروريستي در اروپا از ابتدا بي‌اساس و تعجب برانگيز بود. ايراد چنين اتهامات واهي و بي‌اساس و ابراز نگراني اروپايي‌ها در شرايطي كه گروه‌هاي تروريستي و جنايتكار شناخته شده و داراي شناسنامه براي جهانيان در اروپا آزادانه فعاليت مي‌كنند، نه‌تنها در شرايط كنوني سازنده نيست بلكه در راستاي اهداف معانديني است كه خواهان تيرگي روابط ايران با اروپا هستند. جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از بزرگ‌ترين قربانيان حملات تروريستي و به عنوان كشوري كه در مبارزه با گروه‌هايي همچون داعش كه حتي امنيت اروپا را تهديد كرده و مي‌كنند، پيشرو و همواره پيشتاز بوده است و از اتحاديه اروپايي انتظار دارد تا با نگاهي واقع‌بينانه و به دور از استانداردهاي مرسوم دوگانه به اين موضوع پرداخته و با آن برخورد جدي و اقدام كند.

۳- فعاليت‌هاي دفاعي ايران: همچنان كه قبلا نيز اعلام شده است موضوع فعاليت‌هاي دفاعي ايران صرفا دفاعي، بازدارنده و بومي است و اين موضوع هرگز در دستور كار مذاكره ما با ديگر كشورها نبوده و نخواهد بود. اعتقاد راسخ داريم طرح اين‌گونه موضوعات در شرايط فعلي منطقه‌اي و تهديدات آشكار عليه امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران سازنده، كارساز و مفيد نبوده و همسو با امنيت منطقه و منافع واقعي اروپا نيست.

۴- مسائل منطقه‌اي: جمهوري اسلامي ايران اكيدا به كشورهاي اروپايي توصيه مي‌كند كه نگاه واقع‌بينانه‌اي به حوادث و مسائل منطقه‌اي داشته باشند و تحت تاثير جريانات و القائات عناصر مخالف صلح، ثبات و امنيت پايدار منطقه و توسعه روابط بين دولت‌ها وملت‌ها قرار نگيرند. جمهوري اسلامي ايران همواره از گفت‌وگو، تعامل و راهكارهاي سياسي براي حل و فصل تمامي بحران‌هاي منطقه‌اي حمايت مي‌كند.

۵- حقوق بشر: جمهوري اسلامي ايران هرگونه استفاده ابزاري و سياسي از حقوق بشر عليه كشورهاي مستقل را محكوم مي‌كند. عملكرد چهار دهه گذشته جمهوري اسلامي ايران، به خوبي نشانگر جديت كشورمان در جهت ارتقاي حقوق بشر و عمل به تعهدات بين‌المللي از طريق همكاري‌هاي سازنده و سازوكارهاي مبتني بر گفت‌وگو است. اقدامات و تعاملات مثبت جمهوري اسلامي ايران با نظام حقوق بشر ملل متحد و مراجع بين‌المللي ذي‌ربط، مبين التزام كشورمان به تداوم همكاري‌هاي سازنده است. اظهار نگراني در خصوص وضعيت حقوق بشر در جمهوري اسلامي ايران در شرايطي كه جايگاه برتر ايران در منطقه به لحاظ رعايت موازين حقوق بشر بر همگان آشكار است، منحرف كردن افكار عمومي و اصرار بر يك روند نادرست است كه مي‌تواند به افزايش بي‌اعتمادي در روابط فيمابين بينجامد.

در منطقه‌اي كه بحران اصلي آن كودك‌كشي رژيم صهيونيستي و جنايات ائتلاف سعودي در يمن (به دليل تسليحات متعارف و غير‌متعارف ارايه شده توسط كشورهاي غربي از جمله برخي اعضاي اتحاديه اروپا) است، موضع‌گيري‌هايي از اين قبيل توسط اتحاديه، بدون شك غير سازنده بوده و از ديد افكار عمومي جهانيان مردود است. سكوت اتحاديه اروپا در قبال نقض گسترده حقوق بشر در كشورهاي عضو از جمله عدم استيفاي حقوق اوليه و اساسي پناهندگان و مهاجرين، افزايش گرايشات راست افراطي و برخوردهاي نژادپرستانه با اقليت‌هاي قومي و مذهبي به ويژه مسلمانان (به دليل سخنان مبتني بر نفرت پراكني برخي دولتمردان اروپايي و نيز اقدامات خشن افراط‌گرايان) خود نافي ادعاهاي اتحاديه مبني بر پيگيري حقوق بشر است.

جمهوري اسلامي ايران خواستار تعامل سازنده و مبتني بر منافع و احترام متقابل با اتحاديه اروپايي است. تجربه گفت‌وگوها و همكاري‌هاي ايران و اتحاديه اروپا به خصوص تجربه به دست آمده طي ساليان گذشته، به‌ويژه در سه سال اخير نشان مي‌دهد ظرفيت‌ها و فرصت‌هاي زيادي براي همكاري و توسعه روابط بين دو طرف وجود دارد. اميدواريم با عملي شدن تمامي تعهدات اروپا شاهد تعميق روابط دو طرف در كوتاه‌ترين زمان باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون