• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4304 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۳ بهمن

خبر

هنوز نشانه‌اي از بازگشت سوريه به اتحاديه عرب نيست

احمد ابوالغيط دبيركل اتحاديه عرب كه روز دوشنبه براي ديدار با مسوولان لبنان وارد اين كشور شد، درباره همزماني سفرش با سفر محمدجواد ظريف وزير خارجه ايران به بيروت گفت كه همزماني اين سفر تصادفي بوده و شخصا با ظريف آشنا بوده و مشكلي در اين باره وجود ندارد. به گزارش ايرنا، ابوالغيط پس از ديدار با عون در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشي درباره همزماني سفرش به بيروت با سفر محمدجواد ظريف وزير خارجه ايران و اينكه آيا يك رقابت عربي-ايراني درباره لبنان در جريان است، گفت: من اين برداشت را ندارم. من به «ميشل عون» رييس‌جمهوري و «سعدالحريري» نخست‌وزير وعده داده بودم كه بلافاصله پس از تشكيل دولت جديد در لبنان براي تبريك گفتن به آنها در اين كشور حاضر خواهم شد. وي افزود: معتقدم كه عرب‌ها بر سر يك كشور عرب با يكديگر رقابت نمي‌كنند به اين معني كه لبنان يك كشور عربي است و در چارچوب تعارفات و گرم كردن روابط عربي-عربي بايد به سمت آن بياييم. همزماني سفر من با سفر وزير خارجه ايران از روي تصادف است، علاوه بر اين من وي را شخصا مي‌شناسم و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد. ابوالغيط درباره تماس‌هاي پشت پرده براي بازگرداندن سوريه به اتحاديه عرب گفت: من با دقت و به‌طور جدي اين موضوع را دنبال مي‌كنم اما تاكنون توافقي را درباره اين موضوع كه بتوان بر سر آن بحث كرد شاهد نبودم؛ توافقي كه به نشست وزراي خارجه اتحاديه عرب بر سر اين موضوع منجر شده و در آن پايان اختلاف‌ها و بازگشت سوريه به كرسي خود در اين اتحاديه اعلام شود تا امروز اين تحول به اين مفهوم رخ نداده است. وي درباره اينكه آيا فرصت براي دعوت از سوريه براي شركت در نشست آينده وجود دارد، تصريح كرد، وزراي خارجه اتحاديه عرب در 6 مارس (15 اسفند) يك جلسه عادي خواهند داشت بنابراين از هم‌اكنون تا آن تاريخ يعني 3 هفته براي اين موضوع فرصت وجود دارد و مي‌تواند اين تحول رخ دهد، اگر اتفاق نيفتاد نشستي ديگر در 28-27 مارس (8-7 فروردين) در تونس برگزار خواهد شد و مي‌تواند فرصتي براي دعوت از سوريه به اتحاديه عرب باشد ولي اكنون مساله زمان نيست بلكه اراده و تصميم و توافق كشورهاي عضو اتحاديه عرب بر سر بازگشت سوريه به اين اتحاديه است.

امضاي توافق گفت‌وگوهاي راهبردي قطر و فرانسه

به گفته وزيران خارجه قطر و فرانسه، دو كشور بر آغاز مذاكرات استراتژيك ميان دو كشور در زمينه مسائل منطقه و مسائل عديده ديگر از جمله بحران ليبي و سوريه توافق كردند. به گزارش ايسنا به نقل از الجزيره، محمد بن عبدالرحمان آل ثاني، وزير خارجه قطر در كنفرانس خبري با ژان ايو لودريان وزير خارجه فرانسه در دوحه گفت: قطر و فرانسه اعلاميه تصميم براي برگزاري مذاكرات استراتژيك ميان دو كشور را امضا كردند. وزير خارجه قطر تاكيد كرد: اين مذاكرات استراتژيك نقطه تحولي در روابط دو كشور است و قطر به اين مذاكرات استراتژيك به عنوان گامي مهم در تمامي زمينه‌هاي همكاري ميان دو كشور نگاه مي‌كند كه چشم‌اندازي گسترده براي تقويت روابط و همكاري دو كشور است. وزير خارجه فرانسه نيز گفت، كشورش از ميزباني دوحه براي جام جهاني ۲۰۲۲ حمايت مي‌كند و كشورش در كنار قطر خواهد بود. لودريان تصريح كرد: مذاكرات استراتژيك ميان دو كشور به اختلافات قطر با كشورهاي عربي ديگر نيز مي‌پردازد و روابط بين كشورها بايد از طريق مذاكره حل شود و نبايد ملت‌ها بهاي آن را بپردازند.

گفت‌وگوهاي آشتي گروه‌هاي فلسطيني به ميزباني مسكو

جلسات گفت‌وگو ميان گروه‌هاي فلسطيني دوشنبه در روسيه آغاز شد؛ جلساتي كه در راستاي حل اختلافات داخلي و نزديك شدن ديدگاه‌ها ميان آنها انجام مي‌شود. براساس گزارش «نبأ پرس»، نمايندگاني از 10 گروه فلسطيني در همين راستا خود را به مسكو رسانده‌اند. «موسي ابومرزوق و حسام بدران» به نمايندگي از حماس، «عزام الاحمد و روحي فتوح» به نمايندگي از فتح، «محمد الهندي، عبد العزيز الميناوي و إحسان عطايا» به نمايندگي از جهاد اسلامي و «فهد سليمان، معتصم حماده ونمر شعبان» به نمايندگي از جبهه دموكراتيك در اين مذاكرات حضور دارند. اين گروه‌ها قرار است پس از برگزاري نشست‌هاي خود با «ميخاييل بوگدانوف» فرستاده ويژه رييس‌جمهور روسيه در خاورميانه ديدار كنند. «موسي ابومرزوق» عضو دفتر سياسي حماس در صفحه توييتر خود اعلام كرد، از خلال اين مذاكرات بايد بر 3 موضوع اصلي توافق كرد: مقابله با تمام طرح‌هايي كه دنبال تسويه مساله فلسطين هستند، وحدت ملي و سروسامان دادن به اوضاع داخلي و (تلاش براي لغو) محاصره غزه. مذاكرات گروه‌هاي فلسطيني در مسكو قرار است تا امروز ادامه پيدا كند تا طي آن به تفصيل درباره وضعيت مساله فلسطين و آشتي داخلي
در راستاي تغييرات كنوني در منطقه بحث و گفت‌وگو شود. اين گروه‌ها در حالي به روسيه سفر كرده‌اند كه اختلافات ميان حماس و فتح در اين روزها به اوج خود رسيده و «محمود عباس» رييس تشكيلات خودگردان گفته قصد تشكيل دولت وحدت ملي بدون حضور حماس را دارد. جرقه اين تنش‌ها از انحلال مجلس قانونگذاري فلسطين زده شد. در يكم دي‌ماه سال جاري (1397) «محمود عباس» رييس تشكيلات خودگردان از انحلال شوراي قانونگذاري فلسطين خبر داد؛ موضوعي كه باعث عصبانيت حماس و ديگر گروه‌هاي فلسطيني شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون