• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4304 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۳ بهمن

مهدي هوشيار، معاون هماهنگي و امور مناطق و محيط زيست:

راه‌اندازي كيوسك‌هاي هوشمند، گامي موثر به سوي شهر هوشمند

در حال حاضر بسياري از كشورهاي جهان براي حل مسائل و مشكلات شهرها كه با رويكردهاي قديمي قابل حل نيست به رويكردها و راهكارهاي دنياي مجازي به منظور حداكثر بهره‌برداري از قابليت‌هاي زندگي شهري خود روي آورده‌اند.با توجه به اينكه در سال‌هاي اخير فناوري‌هاي هوشمند تحولات گسترده‌اي را در تمام عرصه‌هاي زندگي بشر ايجاد كرده‌اند و فناوري به عنوان بستري براي رشد و توسعه ساير بخش‌ها در ابعاد مختلف قلمداد شده است، بسياري از كشورها به اين فكر افتاده‌اند تا با استفاده از ظرفيت فناوري‌هاي نوين مشكلات و مسائل‌شان را حل كنند. بطوري كه آينده كشورها در عصر حاضر بيش از هر زمان ديگري در طول تاريخ به ميزان پذيرش فناوري‌هاي ديجيتال وابسته است. در كشور ما نيز كلان‌شهرها از جمله شهر تهران داراي مسائل و مشكلات عديده‌اي از قبيل آلودگي هوا و انواع آلودگي‌هاي زيست محيطي، ترافيك، تراكم بيش از اندازه جمعيت، شكاف طبقاتي، كمبود فضاهاي خدماتي و غيره هستند. در واقع دنيا امروز به سمت استفاده از امكانات و تجهيزات فضاي مجازي براي حل مشكلات دنياي واقعي رفته است و تهران به عنوان پايتخت كشور نيز از اين امر مسثتني نيست.

به واقع مي‌توان گفت يكي از اولويت‌هاي شهرداري تهران نيز هوشمند‌سازي شهر در زمينه‌هاي گوناگون است تا امكان خدمات رساني به شهروندان تسهيل شده و نيز از شدت برخي مشكلات اساسي مانند آلودگي هوا و ترافيك نيز كاسته شود. در اين راستا شهرداري در نظر دارد تا كيوسك‌هاي هوشمند را در سطح شهر تهران راه‌اندازي كند. نصب كيوسك‌هاي هوشمند شهري يكي از زيرپروژه‌هاي برنامه تهران هوشمند و گامي رو به جلو در حوزه رسيدن به شهر هوشمند است.البته پيش از اين دستگاه‌هايي شبيه كيوسك‌هاي هوشمند براي نخستين‌بار با قابليت ارايه اينترنت واي‌فاي رايگان در تهران به بهره‌برداري رسيد. اين دستگاه‌ها در فاز اول در محدوده ميدان صنعت و مجتمع‌هاي تجاري ميلاد نور، ليدوما و پلاتين تعبيه شد اما كاربرد كيوسك‌هاي هوشمند فراتر از اين دستگاه‌هاست و خدمات مختلفي از طريق آن به شهروندان ارايه خواهد شد.

در واقع يك كيوسك‏ هوشمند، دستگاهي شبيه به رايانه است كه در مكان‎هاي عمومي قرار گرفته تا به مردم امكان دسترسي به محصولات و خدمات را ‏بدهد. كيوسك‎ها معمولا در خرده‎فروشي‎ها، فرودگاه‌ها، كتابخانه‎ها، سالن‌هاي غذاخوري شركت‎ها و ساير اماكني كه در آنها رايانه‏‎هاي شخصي در دسترس نبوده اما برنامه‎هاي كاربردي سودمند واقع مي‎شوند، قرار مي‎گيرند. در شهرهاي پيشرفته اين كيوسك‎ها همانند رايانه شخصي در منزل يا دفتر كارتان، دسترسي به اينترنت براي وب‎گردي يا ارسال پست الكترونيكي و ديدن فايل‎هاي چندرسانه‏‎اي و دسترسي به برنامه‏‎هاي نرم‎افزاري متفاوتي را فراهم مي‌سازند.

اما كيوسك‌هاي هوشمند شهر تهران قرار است يك فروشگاه باشند كه در آن كالاهاي مختلفي از قبيل روزنامه‌ها و نشريات، بليت مترو، بليت قطار و شارژ گوشي‌هاي همراه بدون نياز به متصدي به فروش مي‌رسد. در بسياري از كشور‌هاي پيشرفته جهان استفاده از واي‌فاي در فضا‌هاي شهري و عمومي مانند ميدان‌ها، ايستگاه‌هاي اتوبوس، بيمارستان‌ها و دانشگاه‌ها به امري عادي تبديل شده است و بعضا شهرداري‌ها سعي مي‌كنند با ارايه واي‌فاي، رضايت خاطر شهروندان را كسب كنند ما نيز براي تامين اين نياز شهروندان امكان دسترسي رايگان به اينترنت پرسرعت را درليست خدماتي كه توسط كيوسك‌هاي هوشمند ارايه خواهد شد، ‌قرار داده‌ايم. امكان جست‌وجوي اماكن ورزشي، فروشگاه‌ها، مساجد و رستوران‌ها، استفاده از نقشه ديجيتال شهر تهران به منظور مسيريابي، نقشه مسير اتوبوس‌ها و خطوط
بي‌.آر .تي، مشاهده موجودي كارت بليت الكترونيك و قابليت شارژ اين كارت‌ها به وسيله اين كيوسك‌ها وجود دارد. از ديگر مزاياي اين كيوسك‌ها اين است كه امكان انجام تبليغات در آنها وجود دارد و طراحي آنها به گونه‌اي خواهد بود كه منجر به زيبايي بصري شهر مي‌شود. بعضي از كيوسك‌ها مجهز به دستگاه‌هاي
‌اي تي‌ام نيز خواهند شد و شهروندان مي‌توانند بخشي از امور بانكي خود را به راحتي انجام دهند.البته خدمات كيوسك‌هاي هوشمند محدود به اين موارد نيست و فروش اقلام خوردني و نوشيدني نيز از طريق كيوسك‌ها ممكن است.ناگفته نماند كه در اين كيوسك‌ها علاوه بر اين خدمات، اطلاع‌رساني درباره وضعيت آب‌وهوا و مناسبت‌ها نيز انجام مي‌شود و توسعه خدمات در جنبه‌هاي مختلف در اولويت توسعه اين كيوسك‌ها است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون