• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4304 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۳ بهمن

محمدي، شهردار منطقه 15 تهران:

لوازم‌خانگي و پلاستيك‌فروشي مي‌تواند جذاب‌تر از اوراقچي‌ها باشد

گروه اجتماعي| وحيد محمدي، شهردار منطقه 15 تهران كه تحولي مهم در انتقال مشاغل غيرهمسان با موقعيت ميدان شوش را رقم زده است، مي‌گويد: بايد بتوانيم جذابيت لازم براي شغل‌هاي جايگزين را حفظ كنيم تا اين تغيير سرنوشتي موفق پيدا كند. او كه حدود 20 سال سابقه فعاليت در شهرداري تهران دارد به داشتن پيوست اجتماعي براي طرح‌هاي مرتبط با ساماندهي مشاغل تاكيد دارد و بنا دارد همزمان با دهه فجر اطلاع‌رساني و تبليغ براي شغل لوازم‌خانگي‌ و پلاستيك‌فروشي در محدوده گاراژ كدخدا اسماعيل را آغاز كند.

او كه 48 سال سن دارد، پيش‌تر قائم‌مقام شهرداري منطقه 11 تهران بوده است و با توجه به تخصص شهرسازي كه دارد به عنوان معاون شهرسازي مناطق 11، 9، 22 و 2 فعاليت كرده است. ديدگاه او درباره انتقال اوراقچي‌ها به شهرك ثامن‌الحجج را مي‌خوانيد:

 

براي آنهايي كه بايد محل فعاليت شغلي‌شان را تغيير مي‌دادند و براي آنهايي كه نمي‌خواستند از آن محل بروند و در همان محدوده فعاليت كنند چه برنامه‌اي داشتيد و در تغيير مشاغل مزاحم فعال در منطقه 15 چقدر موفق بوده‌ايد؟

اوراقچي‌هايي كه در محدوده گاراژ «كدخدا اسماعيل» فعال بودند، به شهرك صنعتي ثامن‌الحجج منتقل شده‌اند و اين محل كه در 15 كيلومتري تهران واقع شده تاكنون بين 750 تا 800 واحد را پذيرا شده است و از سوي ديگر كساني كه علاقه‌مند بوده‌اند در همان مكان فعال بمانند، شغل مجاز پلاستيك‌فروشي تعريف شده كه مشغول اين كار شده‌اند.

چه موانعي پيش‌رو داشتيد و چگونه توانستيد فعالان در اين محدوده كه بيشتر اوراقچي‌ها بودند را راضي كنيد به محل جديد نقل مكان كنند؟

در يك‌سال گذشته و تا زماني كه اين نقل مكان صورت گرفت، خيلي مقاومت وجود داشت و از آنجا كه محل پيشنهاد شده در 15 كيلومتري تهران هم در محدوده اختيارات شهرداري تهران نبود با مشكلات متعددي مواجه بوديم، زيرا براي شهرداري آن محل هم چندان موضوع از اهميت برخوردار نبود و همين سبب كند شدن روند انتقال شده بود. از سوي ديگر ما بايد كاري مي‌كرديم كه جاذبه مقصد براي انتقال اوراقچي‌ها ايجاد مي‌شد و جذابيت خودش را حفظ مي‌كرد. در نهايت با همكاري منطقه 16 شهرداري تهران و شركت ساماندهي مشاغل شهر تهران فعاليت اوراقچي‌ها در منطقه 15 شهرداري تهران در محدوده ميدان شوش تعطيل شد و با توجه به موقعيتي كه در منطقه 16 داشتيم و بلورفروش‌ها فعال بودند، فعاليت پلاستيك‌فروش‌ها را در دستور كار قرار داديم كه به نوعي مكمل فعاليت بلورفروشان بود.

تاكنون چه تعداد كسبه به پلاستيك‌فروشي و فروش لوازم‌خانگي روي آورده‌اند و چقدر شغل جايگزين در اين محدوده موفق عمل كرده است؟

آمار دقيق نداريم چون به طور مرتب در حال تغيير و افزايش است، اما مي‌دانيم كه چند نمايندگي لوازم‌خانگي در اين محدوده كه قبلا اوراقچي‌ها فعال بودند، آغاز به كار كرده‌اند. محدوده‌اي كه اوراقچي‌ها فعال بودند، پتانسيل لازم براي فروش لوازم‌خانگي و پلاستيك‌فروشان را دارد و ما تمام تلاش‌مان را به كار بسته‌ايم تا جاذبه لازم براي حفظ اين شغل باقي بماند و مانع از بازگشت دوباره اوراقچي‌ها شويم. در حال حاضر در گاراژ «كدخدا اسماعيل» كه فاصله اندكي تا ميدان شوش و بلورفروش‌ها دارد، 30 تا 40 مغازه مشغول پلاستيك‌فروشي شده‌اند.

به هر حال تغيير در رفتار و كار مردم كار ساده‌اي نيست و نياز به فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني بسيار دارد.

هنوز از منظر رسانه‌اي خيلي كار نكرده‌ايم و بيشتر انرژي را متمركز بر انتقال اوراقچي‌ها و جايگزيني آنها كرده بوديم، اما بنا داريم همزمان با دهه مبارك فجر كار اطلاع‌رساني و تبليغات براي اين منطقه را آغاز كنيم.

يكي از فرصت‌هايي كه مي‌تواند به بهبود شرايط اقتصادي و اجتماعي محله‌ها كمك كند، بحث فعاليت در ساعات غيررسمي است. يعني در ساعاتي كه ساعت رسمي كسبه اصلي نيست، مشاغلي فعاليت كنند كه نيازي به استقرار دايم هم ندارند. همان اتفاقي كه با عنوان زيست شبانه در محدوده‌اي مثل خيابان سي‌تير با غذافروشي شكل گرفته است.

در مورد زيست شبانه با تامل مشغول فعاليت هستيم و با توجه به اينكه منطقه 15 منطقه خاصي است و مسائل اجتماعي خاص خود را دارد، تلاش مي‌كنيم با احتساب اين مسائل طرح‌ريزي و با تعمق بيشتري برنامه‌ريزي كنيم.

توجه به زيست شبانه بيشتر يك سياست نرم‌افزاري است و مي‌تواند با ظرافت خيلي از آسيب‌هاي اجتماعي را تحت تاثير خود قرار داده و اوضاع را تعديل كند. آيا شما برنامه‌اي براي زيست شبانه در منطقه خود داريد؟

اتفاقا ما هم معتقديم كار بر زيست شبانه در شهر تهران و به ويژه منطقه 15 يك موضوع ظريف و حساس است و بايد پيوست اجتماعي داشته باشد. فرهنگ‌ها و قوميت‌هاي مختلفي در منطقه 15 ساكن هستند كه براي ساماندهي مشاغلي كه در زيست شبانه فعال مي‌شوند بايد مورد توجه و تامل قرار گيرند و مولفه‌هاي مختلفي بايد لحاظ شود تا طرح زيست شبانه در منطقه بتواند موفق عمل كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون