• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4306 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۵ بهمن

حسن بهشتي‌پور، كارشناس بين‌الملل:

حضور گسترده مردم پشتوانه ديپلماسي است

گروه ديپلماسي| با وجود پيش‌بيني‌هاي غرب، راهپيمايي چهلمين سال انقلاب اسلامي در همه شهرها و استان‌ها باشكوه برگزار شد تا جايي كه برف و باران هم نتوانست مانع از حضور انبوه مردم در جشن بزرگ انقلاب شود. از آنجا كه اين اجتماع بزرگ سياسي را هيچ طيف و دسته‌اي نمي‌تواند به نام خود تمام كند شايد بتوان اين‌طور تحليل كرد كه با وجود ناملايمت‌هاي اقتصادي و حتي سياسي اما مردم همچنان خواستار پايبندي به انقلاب اسلامي هستند. حالا اينكه چنين پشتوانه مردمي و سرمايه انساني كه از آغازين روزهاي انقلاب همواره يكي از اركان مهم و مورد توجه جمهوري اسلامي بوده تا چه اندازه مي‌تواند در پيشبرد اهداف و سياست خارجي ايران چه در منطقه و چه در جامعه بين‌الملل تاثير داشته باشد سوالي است كه با حسن بهشتي‌پور كارشناس مسائل بين‌الملل در ميان گذاشتيم.

 

راهپيمايي مردم در چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي و حضور پررنگ در اين اجتماع سياسي مي‌تواند در پيشبرد اهداف ديپلماسي موثر باشد؟

صد البته! يكي از راه‌هاي پيشبرد ديپلماسي كشور به وسيله مردم محقق مي‌شود. جلوه‌هاي حمايت مردمي هم همين راهپيمايي‌هاست. منتها بايد توجه داشته باشيم كه تنها به اين راهپيمايي‌ها اتكا نكنيم. مثلا حضور در انتخابات هم نيمي از راه‌هاي حمايت مردم از نظام در سيستم نظام‌ها ازجمله جمهوري اسلامي ايران است و بسياري حركت‌هاي ديگر كه مي‌تواند تاثيرگذار باشد. اما به نظر من به صرف اتكا به راهپيمايي كار درستي نيست و اشتباه است. راهپيمايي يكي از مهم‌ترين راه‌هاي اعلام حمايت مردم از نظام سياسي حاكم از كشور است و يقينا هم سياست خارجي از آن تاثير خواهد گرفت چراكه اين حضور گسترده پشتيباني قوي از ديپلماسي كشور است، منتها بدون اتكاي صرف به اين حضور بايد در عرصه‌هاي مختلف جمهوريت و اسلاميت، با هم در يك كشوري مثل جمهوري اسلامي ايران مورد توجه قرار گرفته شود.

اين راهپيمايي‌ها و حضور مردم طي ساليان گذشته، ديپلماسي ايران را چگونه حمايت كرده است؟

ببينيد اولا در هر سالي شرايط خاص خود را دارد. مثلا از سال گذشته تاكنون براي اينكه دستگاه حاكميت امريكا يك موج تبليغاتي وسيعي عليه جمهوري اسلامي ايران به راه انداخته است و سعي مي‌كند كه بين مردم و دولت فاصله ايجاد كند به طور مثال تلاش كرده تا مشكلات اقتصادي را برجسته كند يا مثلا روي مشكلات اجتماعي مانور دهد يا مسائل فرهنگي را برجسته كند و غير از اين حوزه‌ها در عرصه ديپلماسي نيز موضوعات مختلف ديگر مانند كنفرانس لهستان كه قرار است در ورشو و از فردا آغاز شود را به‌كار گرفته است. چنين مانور وسيعي با كمك مجموعه متحدين امريكا عليه ايران راه افتاده بود و موضوع ايران‌هراسي را دنبال مي‌كردند. در اين شرايط حضور مردم در راهپيمايي در اكثر شهرهاي ايران در شرايط بد آب و هوايي و با اين حضور گسترده مي‌تواند بر روند ديپلماسي ايران تاثيرگذار باشد چون ديپلماسي ادامه روند سياست داخلي است. يك ديپلمات با پشتيباني مردم مي‌تواند محكم و استوار در مقابل طرف مذاكره‌كننده نشسته و گفت‌وگو كرده و سياستي را اعمال كند و ديپلماسي را به پيش ببرد. بنابراين چه در سال‌هاي گذشته و در مقاطع مختلف چه در امسال، هميشه اين حضور مردم مي‌تواند پشتيبان دولتمردان جمهوري اسلامي باشد، چون از آغاز انقلاب، اسلام به عنوان ايدئولوژي از يك سو و مردم به عنوان يك پشتيبان قوي از سوي ديگر- چون ايران نه به قدرت شرق پايبند است نه به قدرت غرب و تنها به اتكا مردم وابسته است و بسيار مهم است كه دولتي به مردم اتكاي داشته باشد و منتها همان‌طور كه تاكيد كردم حمايت مردم جلوه‌هاي مختلفي دارد كه يكي از آن راهپيمايي سراسري است كه برگزار شد- نه‌تنها در مقطع امسال كه در طول 40 سال گذشته اتكاي انقلاب روي اين دو محور بوده است. اسلامي بودن و مردمي بودن دو ويژگي خاص نظام جمهوري اسلامي ايران بوده و هست. در واقع با رهبري امام در آن دوران و رهبري آيت‌الله خامنه‌اي در دوره و شرايط فعلي كار را پيش مي‌بردند و مي‌برند.

متاسفانه به‌‌رغم توصيه‌هاي رهبري براي حفظ وحدت اما روز راهپيمايي در برخي شهرها مثل قم شاهد شعارهايي عليه دولت و رييس‌جمهور بوديم، آيا اين حركت‌ها حتي اندك باعث سوءاستفاده در خارج نمي‌شود؟

واقعيت اين است كه كسي به مطالب يا پلاكارد‌هايي كه در راهپيمايي قم عنوان شد گوش نمي‌كند. يعني واقعا نمي‌دانم اين حركت‌ها چه اندازه موثر است. ولي واقعيت اين است كه رهبري به طور كل دستور حمايت دادند. بالاخره در مجموعه نيروهاي درون نظام نگاه‌هاي متفاوت وجود دارد مثلا از آقاي لاريجاني در كرج انتقاد شد و اصلا اعلام كردند اجازه نمي‌دهند در كرج سخنراني كند! خوب رهبري مي‌خواهد بگويد در راهپيمايي چهلمين دوره انقلاب اسلامي نبايد اختلافات داخلي كشور باعث شود كه افراد موضوعات اختلافي خود را به دولت يا قوه قضاييه يا قوه مقننه يا هر مرجع ديگري در اين روز مطرح كنند حالا در قم برخي درخصوص قوه مجريه موضع گرفتند و در كرج عليه قوه مقننه يا ممكن است جايي ديگر قوه قضاييه را مورد انتقاد قرار داده باشند. مهم اين است كه حواس‌مان باشد كه دشمن اتحاد ما را نشانه گرفته است و تا زماني كه مردم ما با هم متحد باشند دشمن نمي‌تواند به ما ضربه بزند. يكي از راه‌هاي ضربه زدن به ايران اين است كه بين ما اختلاف ايجاد كنند. حالا با عنوان جناح و دسته و حزب به جان هم افتاده و قطعا اين حركت به نفع امريكايي‌ها و اسرييل خواهد بود و آنها بهره‌برداري خود را خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون