• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4306 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۵ بهمن

هشدار پليس درباره خودروهاي مورد علاقه سارقان

حدود دو ماه پيش فيلم باز كردن قفل در يك خودرو آن هم كمتر از ۳ ثانيه به سرعت در فضاي مجازي دست به دست شد، در اين فيلم يك سارق كه از سوي ماموران آگاهي دستگير شده بود كمتر از ۳ ثانيه قفل در خودروي پرايد را باز مي‌كند و حتي راهكارهايي براي مقاوم‌سازي قفل در اين ماشين مي‌گويد. با انتشار اين فيلم در فضاي مجازي كاربران شبكه‌هاي اجتماعي واكنش‌هاي مختلفي نشان دادند كه در اين واكنش‌ها، اعتراض‌ها خطاب به خودروسازان بود، چراكه كاربران مي‌گفتند: «چگونه مي‌شود راهكار مقاوم‌سازي قفل ماشين به ذهن يك دزد برسد ولي به ذهن يك كارخانه خودروسازي بزرگ نرسد! حالا كه اين فرد (دزد) راهكار مقاوم‌سازي ارايه داده، چرا خودروسازان از اين راهكار براي ايمني خودروها استفاده نمي‌كنند؟»

پس از انتشار اين فيلم، قرار است پليس واحدهاي سيار ۶ نفره را براي كاهش سرقت‌هاي خودرو راه‌اندازي كند و سردار محمد شرفي؛ رييس پليس پيشگيري ناجا مي‌گويد: «در اين واحدهاي سيار ۶ نفر همزمان به صورت شبانه‌روزي مي‌توانند حضور داشته باشند. در اين خودروها تمامي امكانات تسهيلاتي و زيستي وجود دارد و مجهز به تمامي سامانه‌هاي اطلاعاتي است. اين خودروها مجهز به دوربين پايش تصويري هستند كه به صورت جكي مي‌تواند محيط اطراف خودش را بررسي و وضعيت را در هر شرايطي مخابره كند. همچنين مي‌تواند متناسب با تغيير جرم و جابه‌جايي مجرم حركت كند. اما علاوه بر وظايف و عملكرد پليس مديران ساير بخش‌ها بايد يكسري مسائل را به طور ويژه ببينند. صاحبان صنايع و سايرين بايد در تامين امنيت مشاركت كنند. به عنوان نمونه در بحث خودروها بايد خودروسازان امنيت خودروها را ارتقا دهند. بايد توجه كنيم كه موضوع امنيت يك مساله فرابخشي است و بخش خصوصي نيز بايد در تامين امنيت مشاركت كند.امروز اگر در بخش خصوصي مساله سرقت پيش مي‌آيد، دليلش بي‌توجهي به مسائل امنيتي است؛ فردي از دولت امكانات و تسهيلات دريافت كرده براي راه‌اندازي يك صنعت و اشتغال افرادي، اما براي تامين امنيت هيچ برنامه‌اي نداشته و اينجا پليس مجبور است كه حفاظت كند. يا در بخش دولتي اگر جرايم و سرقت‌هايي داريم تشكيل و توسعه يگان‌هاي حفاظتي سازماني گزينه مناسبي است.»

سرهنگ رضا خالقي؛ رييس پليس آگاهي استان يزد هم در مورد خودروهايي كه از امنيت پايين برخوردار هستند مي‌گويد: «خودروهايي مانند پيكان، پرايد و پژو ۴۰۵ كه از نظر ايمني ضعيف هستند به راحتي و با شگردهاي پيش پا افتاده سرقت مي‌شوند. اين خودروها از نظر قفل، سوئيچ و ديگر قسمت‌هاي در خودرو از نظر ايمني و ضدسرقت بودن ضعيف هستند و پليس بارها از عدم رعايت موارد استانداردسازي امنيت خودروها از سوي خودروسازان گلايه كرده و هشدارهاي متعددي هم به آنها داده است.» مهر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون