• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4307 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۷ بهمن

رهبر انقلاب در پيامي شهادت جمعي از پاسداران حادثه تروريستي خاش را تسليت گفتند

دستگاه‌هاي مسوول موضوع را با جديت دنبال كنند

غروب روز چهارشنبه ۲۴ بهمن يك اتوبوس حامل نيروهاي سپاه پاسداران ايران در استان سيستان و بلوچستان مورد حمله انتحاري قرار گرفت. اين انفجار انتحاري در محدوده چانعلي جاده خاش-زاهدان رخ داد. اتوبوس 40 نفر سرنشين داشت كه 27 نفر از آنها شهيد و بقيه مجروح شدند. ساعاتي پس از وقوع اين حادثه، گروه جيش‌العدل كه پيش‌تر هم مسووليت حملات ديگري را در ايران برعهده گرفته بود، با انتشار بيانيه‌اي در كانال تلگرامي خود مسووليت اين انفجار را پذيرفت؛ انفجاري كه واكنش‌هاي زيادي در ايران و سراسر دنيا به همراه داشت و بسياري از مسوولان تمام دنيا اين حادثه تروريستي را محكوم كردند و پيام‌هاي زيادي از تمام دنيا در محكوميت اين حادثه صادر شد. سخنگوي اتحاديه اروپا، رييس‌جمهور و نخست‌وزير ارمنستان، شوراي امنيت سازمان ملل، وزارت خارجه سوريه، حزب‌الله لبنان، معاون امور خاورميانه وزارت امور خارجه انگلستان، وزارت امور خارجه تركيه، وزير امور خارجه لهستان، وزارت امور خارجه اندونزي، سفارت سوييس در تهران، وزارت امور خارجه هند، امير، وليعهد و نخست‌وزير كويت در پيام‌هاي جداگانه اين حادثه را محكوم كرده و شهادت نيروهاي سپاه را تسليت گفتند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پيامي شهادت جمعي از پاسداران انقلاب اسلامي در حادثه تروريستي سيستان و بلوچستان را تسليت گفتند و خطاب به دستگاه‌هاي مسوول تأكيد كردند با تمركز بر اين جنايت كه ارتباط عاملان آن با سازمان‌هاي جاسوسي برخي كشورها مسلم است، موضوع را با جديت دنبال كنند. متن پيام رهبر انقلاب اسلامي به اين شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحيم

دست جنايتكار مزدوران بار ديگر به خون جوانان صالح و خدمتگزار كشور آلوده شد و جمعي از سرمايه‌هاي انساني كه خود را وقف حراست از مرزها و پاسداري از امنيت مردم كرده بودند، در حمله تروريست‌هاي سيه‌رو و سنگدل به شهادت رسيدند. ارتباط عاملان اين جنايت با سازمان‌هاي جاسوسي برخي كشورهاي منطقه و فرامنطقه مسلم است و دستگاه‌هاي مسوول كشور بايد بر آن تمركز و آن را با جديت دنبال كنند.

اينجانب به خانواده‌ها و بازماندگان اين شهيدان مظلوم و به خانواده بزرگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تسليت و تبريك مي‌گويم و صبر و پاداش الهي را براي آنان و علوّ درجات براي شهداي عزيز و شفاي عاجل براي مجروحان از خداوند متعال مسألت مي‌كنم. پيگيري قصور احتمالي در اين حادثه نيز وظيفه حتمي سپاه است.

سيدعلي خامنه‌اي

۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۷»

 

آمران و تمام عوامل اين اقدام به سزاي جنايت خود مي‌رسند

حسن روحاني، رييس‌جمهور هم حمله سبعانه به اتوبوس حامل پرسنل فداكار سپاه پاسداران را نمايش عمق استيصال و درماندگي مزدوران جنايتكار و ايادي دشمنان ملت ايران دانست. در بخش‌هايي از پيام رييس‌جمهور به اين مناسبت آمده است: «مزدوران جنايتكار و ايادي دشمنان ملت ايران، حضور باشكوه و حماسي هموطنان در جشن چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران را برنتافتند و عمق استيصال و درماندگي خود را با حمله سبعانه به اتوبوس حامل پرسنل فداكار سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در جاده خاش- زاهدان، به نمايش گذاشتند. اين اقدام تروريستي و مذبوحانه كه منجر به شهادت و مجروح شدن تعداد زيادي از پاسداران غيور و حافظان جان بركف امنيت و اقتدار ميهن اسلامي شد، قلوب همه مردم ايران را جريحه‌دار كرد. اين جنايت لكه ننگ ديگري بر كارنامه سياه حاميان اصلي تروريسم در كاخ سفيد، تل آويو و ايادي منطقه‌اي آنان است كه هم اقدامات مضحك و تصنعي براي ايران‌هراسي و هم ادعاي مبارزه با تروريسم و امنيت آفريني براي خاورميانه را دارند اما جان و مال مردم سراسر اين منطقه، قرباني سوداگري تسليحاتي آنان و دل‌هاي آلوده به خون مظلومان است. بي‌ترديد آمران و تمام عوامل اين اقدام وقيحانه و شوم، با تلاش و همت نيروهاي پرتوان امنيتي و انتظامي كشور به زودي به سزاي جنايت خود خواهند رسيد و بار ديگر همدلي و يكپارچگي ملت ايران در دفاع از آرمان‌هاي بلند نظام اسلامي و كيان ملي، اميدهاي واهي آنها را به يأس تبديل خواهد كرد.»

آيت‌الله احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان هم در پي اين حادثه تروريستي، پيامي صادر كرد كه در آن آمده است: «دشمن زبون كه از ملت رشيد ايران براي حضور حماسي در همايش ملي 22 بهمن عصباني است، با ددمنشي و خوي وحشي خود، از سپاهيان، اين فرزندان انقلاب انتقام مي‌گيرد. حالا كه خواب‌هاي آشفته و پيشگويي‌هاي مستبدان عالم درباره چهل ساله شدن انقلاب با روسياهي آنان تعبير شد، در پي تلخ كردن كام ملت عزتمند ايران به اين جنايت هولناك دست زدند تا شايد التيامي اندك بر عصبانيت كورشان باشد.»

آيت‌الله صادق آملي لاريجاني، رييس‌ قوه قضاييه هم در پيامي به مسوولان قضايي، شناسايي هر چه سريع‌تر عاملان حادثه تروريستي خاش را خواستار شد. او گفت: «بار ديگر دست استكبار جهاني به سركردگي امريكاي جنايتكار از آستين مزدوران وطن‌فروش بيرون آمده و به قصد انتقام از مردم ايران اسلامي به خاطر حضور پرشكوه در راهپيمايي 22 بهمن امسال، به خون پاك‌ترين جوانان اين مملكت آلوده شد.» رييس‌ قوه قضاييه از مسوولان دستگاه قضايي استان خواست تا با همكاري نيروهاي امنيتي و انتظامي در اسرع وقت نسبت به شناسايي عاملين اين حادثه جنايتكارانه اقدام و آنان را به سزاي اعمال ننگين خود برسانند.

همچينن علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي هم ضمن عرض تسليت به دليل شهادت جمعي از نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در حمله تروريستي مزدوران تكفيري گفت: «حادثه تلخ و تأسف بار شهادت جمعي از نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در حمله تروريستي مزدوران تكفيري به اتوبوس حامل مرزبانان و مدافعان عزيز وطن، در جاده خاش - زاهدان، بار ديگر اوج قساوت و پلشتي دشمنان ملت ايران را آشكار ساخت. اين عمليات تروريستي، همزمان با برگزاري اجلاس ضد ايراني در ورشو - لهستان با هدايت دولت امريكا و رژيم صهيونيستي، با هدف انتقام از حضور حماسي ملت قهرمان ايران در چهلمين سال پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي، استمرار جنايات و دسيسه‌هاي خباثت‌آميز دشمنان ملت ايران است.»

حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالله حاجي‌صادقي، نماينده ولي فقيه در سپاه هم در واكنش به اين حادثه تروريستي گفت: «اين اقدام وحشيانه، بيانگر عمق كينه و عصبانيت استكبار جهاني، صهيونيست‌ها و مزدوران فرومايه آنان از خلق حماسه بي‌نظير ملت مومن، انقلابي و ولايتمدار ايران در 22 بهمن ماه و شكست‌هاي پياپي در برابر انقلاب و نظام مقدس اسلامي است.»

عباس عراقچي، معاون سياسي وزير امور خارجه هم در واكنش به اين حادثه در حساب توييتري‌اش نوشت: «حمله تروريستي در زاهدان چهره عريان تروريسم است و شاهدي ديگر بر اينكه ايران خود قرباني تروريسم است. طراحان و حاميان آن هم‌اكنون در كنفرانس ورشو نشسته‌اند تا مثلا با تروريسم در خاورميانه مبارزه كنند. آيا جرات دارند همان‌جا تعهد دهند كه حمايت از تروريسم را متوقف خواهند كرد؟»

همچنين حجت‌الاسلام‌والمسلمين محمود علوي، وزير اطلاعات تاكيد كرد كه سربازان گمنام امام زمان انتقامي سخت و كوبنده از طراحان، عاملان و حاميان اين جنايت هولناك خواهند گرفت و گفت: «شهادت مظلومانه جمعي از جان بركفان قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، توسط ايادي استكبار جهاني و صهيونيسم بين‌الملل در جاده خاش زاهدان، بار ديگر عجز و ناتواني شيطان بزرگ و گروهك‌هاي زبون را در مقابل اراده الهي و پولادين ملت هميشه در صحنه ايران اسلامي كه در برگزاري جشن باشكوه چهل‌سالگي نظام مقدس جمهوري اسلامي و خلق حماسه جاودان راهپيمايي دشمن‌شكن 22 بهمن به وقوع پيوست، به منصه ظهور گذاشت. همزماني نشست از پيش شكست‌خورده ورشو با اين جنايت مذبوحانه انتحاري كه از سرِ استيصال توسط عوامل تروريستي تكفيري نادان و شادماني منافقين وطن‌فروش مزدور انجام شد، بيانگر توطئه‌اي از پيش طراحي شده براي سرپوش گذاشتن بر اضمحلال و ناتواني نظام سلطه در ايجاد اميد واهي ميان سردمداران زبون مرتجع منطقه است.»

امير حاتمي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح هم با اشاره به حادثه تروريستي گفت: «خون جوانمردان و دليرمردان پاسدار ايران اسلامي هرگز پايمال نخواهد شد و تروريست‌ها و اذناب بي‌خرد آنها بدانند فرزندان ملت بزرگ ايران اسلامي در نيروهاي مسلح انتقام سختي از آنان خواهند گرفت.»

حسام الدين آشنا، مشاور رييس هم در واكنش به اين حادثه در حساب توييتري‌اش نوشت: «مرزبانان ما به شهادت رسيدند اما ما در دام چرخه خونين و باطل انتقام نخواهيم افتاد.» او در توييتي ديگر نوشت: «مسووليت بر عهده آمران و ديه بر عهده عاقله است. مرزبانان ما به شهادت رسيدند. يا همسايگان به تعهدات خويش عمل مي‌كنند يا آب به لانه موريانه‌ها سرازير خواهد شد. امنيت يا براي هر دو يا براي هيچ‌يك!»

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجه در مجلس هم بعد از اين حادثه اظهار داشت: «اعتقاد دارم همين حالا حاميان اقدام تروريستي خاش دور هم در ورشو جمع شدند. كشورهاي مرتجع عرب، امريكا، اسراييل و كساني كه در اين كنفرانس شعار مي‌دهند، دست‌شان به خون ايرانيان آلوده است. كساني كه حاميان مالي اين نشست هستند، ده‌ها نفر از اين تروريست‌ها را در شرق كشور جمع كرده‌اند. قبلا ما در اين مورد بارها تذكر داده بوديم.» وي گفت: «با اينكه مجلس درگير بودجه است روز يكشنبه در اين مورد ما جلسه خواهيم داشت. مجلس بايد يك بودجه پايدار براي مرزها اختصاص دهد. بي‌تفاوتي بودجه در اين زمينه باعث شده است كه خون جوانان پاك وطن ما ريخته شود.»

عبدالرضا رحماني فضلي، وزير كشور در پيامي شهادت تعدادي از حافظان مرزهاي ميهن در حمله تروريستي در استان سيستان و بلوچستان را تسليت گفت و ادامه داد: «اين جنايت، واكنشي عصبي و بزدلانه به حماسه حضور شكوهمند مردم غيور ايران در گراميداشت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي بود. همزماني اين حمله تروريستي با برگزاري نشست ورشو نشان داد دولتمردان امريكايي هيچ اعتقاد و التزامي به موازين بين‌المللي و حقوق بشر نداشته و با همراهي رژيم منفور صهيونيستي با ايجاد ناامني و اختلاف‌افكني به دنبال استعماري به مراتب بدتر از استثمار قرون گذشته در منطقه هستند.»

به گفته او، جمهوري اسلامي ايران در طول تاريخ با صلابت خود اثبات كرده است كه طبق موازين بين‌المللي و قواعد منطقي در حفظ منافع ملي و مصالح مردم خويش لحظه‌اي درنگ نخواهد كرد.

محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام هم در واكنش به اين حادثه در حساب توييتري‌اش نوشت: «گام دوم انقلاب با «عقده گشايي» امريكايي و «شهادت‌طلبي» فرزندان ملت ايران آغاز شد. تا بيرون كردن ظلم و فساد و ناامني از منطقه و استقرار عدالت علوي از پا نخواهيم نشست.»

در ادامه واكنش‌ها به اين حمله تروريستي، سردار محمد پاكپور، فرمانده نيروي زميني سپاه با بيان اينكه انتقام سختي از عاملان و حاميان جنايت ضدبشري در سيستان و بلوچستان خواهيم گرفت، گفت: «عاملان اين حادثه بايد منتظر تنبيهي سخت و پشيمان‌كننده باشند.»

همچنين محمدجعفر منتظري، دادستان كل كشور با محكوميت اين حادثه تروريستي از دادستان مركز استان سيستان و بلوچستان خواست با همكاري نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي با عوامل اين حادثه برخورد كند و گفت: «اين اقدام جنايتكارانه پس از راهپيمايي پرشكوه 22 بهمن و در چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي و آغاز دهه پنجم و همزمان با نشست سردمداران كفر و نفاق و مزدوران آنان در ورشو، نشان‌دهنده بغض و كينه و دشمني استكبار از حضور حماسي مردم است و از يك سو موجب تأثر و تاسف و از سوي ديگر وجود چنين جوانان از خود گذشته و جان بر كفي در مقابل توطئه‌هاي دشمن، موجب مباهات است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون