• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4308 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۸ بهمن

بالاخره چه كسي، روي نيمكت تيم ملي مي‌نشيند؟

تيمي است پر كرشمه و خوبان ز شش جهت

علي ولي‌اللهي

 

 

ديروز رسانه‌ها خبري منتشر كردند مبني بر اينكه فدراسيون فوتبال و شخص مهدي تاج علاقه‌اي ندارد روند انتخاب سرمربي بعدي تيم ملي رسانه‌اي شود و حتي فدراسيون از اعلام اسامي نامزدهاي در دست گرفتن نيمكت تيم ملي ايران هم سر باز مي‌زند. دليل اين كار طبق آنچه شنيده‌ها نشان مي‌دهد ترس از دلال‌هاست؛ دلال‌هايي كه اين توانايي را دارند كه در عرض چند دقيقه قيمت‌هاي منطقي استخدام يك سرمربي را تا چند برابر افزايش دهند و براي فوتبال ايران كه از لحاظ ارزي و مالي در مضيقه است، دردسر درست كنند. از اين منظر كاري كه رييس فدراسيون و همكارانش انجام مي‌دهند به نظر درست مي‌آيد. با اين حال رويه‌ در پيش گرفته شده باعث شده كه گمانه‌زني‌ها بالا بگيرد و اسامي زيادي براي همكاري با فوتبال ملي ايران پشت سر هم رديف شود تا جايي كه نام‌ها بازه‌اي وسيع از مورينيو تا حشمت مهاجراني را دربر گرفته. در ادامه نگاهي داريم به تمام اظهارات و حدس‌هايي كه پيرامون جانشين كي‌روش مطرح شده‌اند.

تنها يك روز پس از جدايي قطعي مرد پرتغالي از فوتبال ايران، مازيار ناظمي، رييس روابط عمومي وزارت ورزش و جوانان در توييتي اظهار داشت كه سرمربي تيم ملي ايران از ميان نام‌هايي همچون كلينزمن و زيدان و مورينيو و چند شخص سرشناس ديگر انتخاب خواهد شد و در واقع اين مربيان هم‌اكنون در صف مذاكره با فوتبال ايران هستند. توييتي كه بلافاصله دستمايه طنز كاربران شبكه‌هاي اجتماعي شد. ناظمي چند روز بعد، از اضافه شدن نام‌هايي همچون اروه رنار و لورن بلان فرانسوي به ليست خبر داد. اين اقدام باعث شد علي دايي در مقابل اظهارات ناظمي جبهه بگيرد و در مصاحبه‌اي اين سوال را مطرح كند كه: «ناظمي در فوتبال چه سمتي دارد؟» اين حمله علي دايي و واكنش‌هاي كاربران شبكه‌هاي اجتماعي و نقد رسانه‌ها مبني بر اينكه اسامي بزرگ ياد شده به هزار و يك دليل به ايران نمي‌آيند ناظمي را واداشت تا در صفحه اينستاگرامش بگويد وزارت ورزش نقشي در انتخاب سرمربي بعدي تيم ملي جز نقش حمايتي ندارد و توييت‌هاي من صرفا اخباري بوده كه شنيده‌ام.

البته از ميان تمام نام‌هاي مطرح‌ شده، به نظر مي‌رسيد حضور رنار، سرمربي تيم ملي مراكش در ايران جدي باشد؛ چراكه تصاوير تلويزيوني نشان مي‌داد اين مربي هنگام بازي‌ تيم ملي ايران با ژاپن در ورزشگاه در نزديكي مسوولان فدراسيون فوتبال ايران حضور داشته و حتي از بازي يادداشت‌برداري هم مي‌كرده. با اين حال خود رنار در مصاحبه‌اي نسبت به حضورش در ايران واكنش نشان داد و گفت: من تازه قراردادم را با تيم ملي مراكش تمديد كرده‌ام. در عين حال چند روز بعد، رسانه‌هاي اماراتي از مذاكرات خودشان با اين مربي كه سابقه كسب عنوان بهترين مربي سال آفريقا را در كارنامه دارد، خبر دادند؛ خبري كه يك پيام ساده داشت؛ اگر پول زيادي وسط باشد، هيچ نشدني وجود ندارد. بعد از رنار، نام مربيان ديگري مثل فن‌خال نيز مطرح شد كه خيلي زود در هياهوي خبري گم و گور شد. اما جدي‌ترين نامي كه رسانه‌هاي خارجي به عنوان جانشين كي‌روش براي نيمكت تيم ايران عنوان كردند، برت فن‌مارويك هلندي بود؛ مردي كه سابقه نايب قهرماني با تيم ملي هلند در جام جهاني 2010 را در كارنامه دارد. اين خبر را سعد الحارثي خبرنگار عربستاني و عضو سابق AFC در توييتر اعلام كرد و نوشت ايران در آستانه امضاي قراردادي چهار ساله با اين مربي قرار دارد؛ خبري كه با هيچ واكنشي از سوي اعضاي فدراسيون مواجه نشد.

بعد از به صف شدن مربيان خارجي براي هدايت تيم ملي ايران، نوبت به مربيان داخلي رسيد. مثل هميشه اسامي ‌آشناي فوتبال ايران شنيده شد: علي دايي، امير قلعه‌نويي، يحيي گل‌محمدي و چند نفر ديگر. البته علي دايي در مراسم جشن تولدش كه با حضور اصحاب رسانه‌ها برگزار شد، در واكنش به قبول هدايت تيم ملي از تعهد داشتن به باشگاه سايپا گفت. ساير مربيان نامبرده اما واكنشي به شايعات نشان ندادند. البته گل‌محمدي جزو كساني به شمار مي‌رود كه موافق استفاده از سرمربي داخلي هستند. سرمربي موفق تيم پديده در همين راستا در گفت‌وگويي با تسنيم گفت: «مي‌توانيم به نيروهاي داخلي تكيه كنيم. مقام معظم رهبري بارها به استفاده از توليد و امكانات داخلي تاكيد كرده‌اند. مي‌توانيم به مربي ايراني دور بدهيم. چه اشكالي دارد امكاناتي كه به مربي خارجي مي‌دهيم را در اختيار مربي ايراني هم قرار دهيم؟ مطمئنا مربيان ايراني اگر مورد حمايت قرار بگيرند و امكانات لازم در اختيارشان باشد، مي‌توانند مثل كي‌روش نتيجه بگيرند. براي حل مشكلات فوتبال‌مان، مي‌توانيم هزينه كنيم و به جاي اينكه پول زيادي صرف آوردن مربي خارجي كنيم، بايد زيرساخت‌ها را درست كنيم.» بعد از يحيي نوبت به علي پروين رسيد تا او هم به صف طرفداران استفاده از مربي وطني بپيوندد. به نقل از ايسنا، پروين در حاشيه بازي پرسپوليس با فولاد خوزستان در مورد مربي بعدي تيم ملي گفت: «تا دو سال ديگر تيم ملي هيچ مسابقه‌اي ندارد. به نظرم تاج كه مسوول اين كار است، مي‌تواند يكي از بچه‌ها را با يك سرپرست انتخاب كند تا بروند و بازي كنند. سپس سر فرصت سرمربي انتخاب كنند. اگر من باشم، مي‌‌روم دنبال مربي ايراني. مربي خوب هم زياد داريم؛ مثل علي دايي، امير قلعه‌نويي، يحيي گل‌محمدي، مجيد جلالي و همين تارتار و علي كريمي.» پروين همچنين با انتقاد از نوع نگاه كي‌روش به تيم‌هاي باشگاهي ايران افزود: «كي‌روش مربي خيلي خوبي بود اما يك بار به شهرستان رفت تا بازي تيمي را ببيند؟» آخرين نفري كه از مربيان داخلي نامش شنيده شد نيز كسي نيست جز مهاجراني؛ آخرين مربي ايراني قهرمان آسيا. مهاجراني در واكنش به شايعه انتخابش به عنوان سرمربي تيم ملي ايران به نقل از ايسنا گفت: «دلم مي‌خواهد در اختيار فوتبال كشورم باشم. اگر كسي با من تماس مي‌گرفت، من علاقه‌مند هستم و دوست دارم در خدمت فوتبال مملكتم باشم و تجاربم را در اختيار جوانان بگذارم.»

همچنين از ديگر گزينه‌هاي روي ميز فدراسيون فوتبال در اين روزها بايد به برانكو ايوانكوويچ سرمربي تيم پرسپوليس اشاره كرد. مردي كه در زمان حضور كي‌روش هميشه به عنوان رقيب مرد پرتغالي نامش مطرح مي‌شد و البته هيچ‌گاه هم مذاكرات او با فدراسيون تاييد نشد. با اين حال بعد از رفتن كي‌روش نيز خبري از حضور برانكو روي نيمكت تيم ملي نيست. مربي كروات سرخپوشان در كنفرانس خبري بعد از بازي با فولاد خوزستان گفت كه براي قبول هدايت تيم ملي ايران با او صحبتي نشده؛ امري كه منطقي هم به نظر مي‌رسد؛ چراكه باتوجه به درگيري‌هاي برانكو و كي‌روش و دودستگي شديد بين هواداران فوتبال نسبت به تيم ملي، شايد خيلي به صلاح نباشد كه سرمربي پرسپوليس فعلا روي نيمكت تيم ملي بنشيند؛ واقعه‌اي كه ممكن است به تشديد فضاي دوقطبي در فوتبال ايران دامن بزند و اين‌بار بخش عمده‌اي از هواداران رقباي پرسپوليس را در زاويه با تيم ملي قرار دهد. البته نا‌گفته نماند زمزمه‌هايي مبني بر حضور شفر روي نيمكت تيم ايران نيز به گوش رسيد كه به نظر مي‌رسد صرفا در حد يك شايعه كوچك بوده باشد. با اين تفاسير مي‌توان نتيجه گرفت كه پروسه انتخاب سرمربي بعدي تيم ملي يكي از پيچيده‌ترين ماموريت‌هاي اعضاي فدراسيون و شخص مهدي تاج خواهد بود. زمان در چشم
بر هم زدني مي‌گذرد و تورنمنت‌ها از راه مي‌رسند. سكوت فدراسيون همان‌طور كه گفته شد گرچه ممكن است دست دلال‌ها را از سفره فدراسيون كوتاه كند، اما بازار شايعات را حسابي داغ مي‌كند. در همه جاي دنيا روال مذاكرات با سرمربي بعدي شفاف و واضح مشخص مي‌شود. همان‌طور كه كلمبيايي‌ها علنا از كي‌روش به عنوان گزينه مدنظرشان نام بردند. سكوت تنها راه مبارزه با دلال‌ها نيست و فدراسيون براي كوتاه كردن دست افراد سودجو بايد راه‌هاي بهتري پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون