• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4308 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۸ بهمن

ليكنز چگونه پيرمرد آلماني را مغلوب كرد؟

جنگ غول‌هاي متفاوت و متفكر

محسن پاك‌پناه

 

 

1) از تهران تا تبريز به عدد تمامي پديده‌شناسان فوتبالي درود مي‌فرستيم بر شما. اينكه بازي حساس بود و به نوعي نبرد حيثيتي ميان دو قطب فوتبال اين مرز و بوم محسوب مي‌شد، يك اصل انكارناپذير است. اما از ديگر سو اين مسابقه، منظر آوردگاه دو تفكر فوتبالي- فوق آسيايي شفر و ليكنز بود. جمعه هر كس كه بازي را ديد به دو نكته مهم آن اشراف پيدا كرد:

اول آنكه هر دو سرمربي در يك كلام جنگ‌آور بودند. دوم اينكه تفاوت ميان سربازان درون زمين را اشكان دژاگه و مسعود شجاعي به علاوه احسان حاج‌صفي رقم زدند. يك‌بار ديگر صحنه تك گل مسابقه را ببينيد. همانند پاس احسان را در چند بازي ليگ مي‌توان ديد؟ فضاي لازم براي اشكان را چه كساني ايجاد كردند؟ و در انتها دريافت توپ و پيشروي (به زحمت) و آن شوت فوق‌العاده كه تبديل به تنها گل بازي گرديد، يكي از ديدني‌ترين و شايد بي‌مثال‌ترين گل‌هاي اين فصل ليگ برتر ماست. اشكان با شم فوتبالي عجيبي در زمين پا به توپ مي‌شود و گويي پرواز مي‌كند و با استفاده از قدرت بدني ويژه خود هرگاه سرحال و سرپنجه باشد، بهترين بازيكن ميدان است.

2) سيدمهدي رحمتي كه بسيار آماده و به‌هوش و چالاك است در صحنه گل هزار جهد بكرد، اما ميسرش نشد كه بر سر آتش شوت سهمگين و فني اشكان نجوشد و نخروشد. آن ضربه استثنايي به زاويه‌اي زده شد كه ‌بايد زده مي‌شد و سيد هم اين را مي‌دانست، اما نه اين‌چنين كه اشكان شليك كرد!

3) از كرامات شيخ شفر ما اين بود كه رطب خورد و گفت شيرين است! اين نوع گل خوردن پس از چند بازي متوالي گل نخوردن، به واقع از رطب نيز شيرين‌تر است! بايد كه اگر پس از كلين شيت‌هاي مختلف گل مي‌خوري، از اين دست گل‌ها بخوري؟ شفري كه مي‌شناسيم از اين گل درس‌ها گرفت و از اين پس كمتر اين‌چنين غافلگير خواهد شد! شفر باور دارد كه تيمش بهتر و روان‌تر از اين نيز خواهد شد. آري! استقلال تماشايي‌تري در راه است.

4) اينكه امروزت مثل ديروزت نباشد، هنر مردان عملگراي خداست. اصلا اين سخن مولاست- كه سلام بر او باد- و سرمربي تراكتورسازي (و البته شفر) نيز از اين دست مربيانند، بنابراين من بعد شاهد تراكتوري ديدني‌تر خواهيم بود كه براي سپاهان، پرسپوليس و پديده شاخ و شانه مي‌كشد و دل آذري‌ها را شادتر مي‌سازد!

5) اين نوع بازي‌هاي نبردگونه به شكلي پيش مي‌رود كه بيننده و تماشاگر دلش مي‌خواهد اين مسابقه تا صبح فردا ادامه پيدا كند و اينجاست كه رسالت همه دست‌اندركاران فوتبال كشور بيش از پيش جلوه‌گري مي‌كند كه چقدر خوب مي‌شود از اين فوتبال در جهت سلامت و ايجاد نشاط در جامعه ايراني كه به‌ شدت نيازمند «سرور و حال خوب» است، بهره برد و...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون