• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4309 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ بهمن

فلاحت‌پيشه با اشاره به برگزاري نشست فوق‌العاده كميسيون امنيت خبر داد

ردپاي جاسوس‌ها در حمله تروريستي زاهدان

4 روز پس از حمله تروريستي گروهك جيش‌العدل به اتوبوس حامل جمعي از اعضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در استان سيستان‌وبلوچستان، حالا چنانچه حشمت‌الله فلاحت‌پيشه و علي نجفي خوشرودي، رييس و سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خبر داده‌اند، قرار است نشست فوق‌العاده‌اي به اين منظور در كميسيون امنيت مجلس و با حضور مسوولان ذي‌ربط برگزار شود و اين درحالي است كه به ‌گفته فلاحت‌پيشه، قطعا جاسوس‌هاي اطلاعاتي نيز در اين حمله دست داشته‌اند.

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كه روز گذشته در حاشيه جلسه علني نوبت صبح مجلس، در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، اعلام كرد: اين جلسه با حضور مسوولان امنيتي و سپاه و مجمع نمايندگان استان اصفهان برگزار مي‌شود. وي با اشاره به سفر اعضاي كميسيون امنيت ملي به مرزهاي شرقي كشور گفت: متاسفانه رخ دادن اين حوادث تروريستي بخشي از پيش‌بيني‌هاي ماست كه بعد از سفرهايي كه به شرق داشته آن را بيان كرديم. ما اخيرا دو سفر به زاهدان داشتيم و در آنجا پيش‌بيني اين مسائل را كرديم. فلاحت‌پيشه اظهار كرد: بعد از آن كميسيون امنيت ملي دو ماه زودتر از تدوين پيش‌نويس بودجه در بحث مرزي جلسه‌اي برگزار كرد اما درنهايت دولت حدود يك‌پنجم نيازهاي مرز را در بودجه قرار داد.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد: با اين بودجه با وجود جانفشاني‌هاي سربازان در دفاع از مرز، مرز گرفتار يك‌سري جريان‌هاي تروريستي انتحاري مي‌شود. موضوع تروريسم انتحاري به يك راهبرد ايذايي عليه ايران در شرق كشور تبديل شده است. راهبرد ايذايي با هدف اذيت و آزار كشور و ايجاد مشغله ذهني براي مردم و سياستمداران شكل مي‌گيرد. وي ادامه داد: باتوجه به اهميت اين موضوع جلسه‌اي را در كميسيون امنيت ملي با حضور مسوولان برگزار مي‌كنيم كه قرار است مسوولان در آن گزارش دهند راهبرد ما صيانت از نيروهاست چون صيانت و حفاظت از نيروها بسيار اهميت دارد. آنها از مرزها دفاع مي‌كنند اما در معرض اقدامات انتحاري قرار مي‌گيرند. رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاكيد بر اينكه «بايد هماهنگي در مرز بين دستگاه‌هاي اطلاعاتي، امنيتي و عملياتي صورت گيرد»، گفت: اگر منطقه‌اي شامل پوشش ناامني و خط قرمز مي‌شود بايد اقدامات صيانتي بيشتر شود.

فلاحت‌پيشه خاطرنشان كرد: وظيفه اول كميسيون امنيت ملي افزايش الزامات دفاعي در قالب بودجه است، ما تلاش مي‌كنيم كه وضعيت بودجه مرز بيشتر شود. موضوع ديگر تعيين راهبردي براي مرزهاي كشور است كه اين موضوع به بودجه پايدار نياز دارد. وي با بيان اينكه صدها تروريست انتحاري در مرزها بسيج و تجهيز شده‌اند، گفت: هر لحظه ممكن است اين تروريست‌ها اقداماتي از اين نوع انجام دهند. لذا در شرايطي كه جمهوري اسلامي ايران فراتر از مرزها امنيت ايجاد كرده نبايد اين اتفاقات در داخل مرزهاي خودمان رخ دهد. رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پاسخ به اين پرسش كه آيا گزارشي به نيروي انتظامي از احتمال بروز اين حادثه تروريستي داده شده بود، گفت: ما همه موارد را امروز بررسي مي‌كنيم ولي نبايد اين موضوع زيرسوال رود كه سربازان وطن در بدترين شرايط از مرزها دفاع مي‌كنند، هيچ‌وقت دشمنان ما نتوانستند در محدوده عملياتي ما ورود كرده و اقدامي كنند. وي افزود: البته در اين حادثه تروريستي قطعا بخشي در قالب جاسوسي اطلاعاتي بوده يعني افرادي كه اين كار را كرده‌اند از نفوذ استفاده كردند كه چنين اقدامي صورت گرفته بايد همه اين موارد مورد بررسي قرار گيرد. فلاحت‌پيشه گفت: بايد همه گزارش‌هاي ارايه شده مورد بررسي قرار گيرد.

ساعاتي بعد علي نجفي خوشرودي، سخنگوي اين كميسيون نيز در تشريح جلسه ظهر روز گذشته كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به خبرنگاران گفت: در اين جلسه مسوولان دستگاه‌هاي امنيتي، معاون سياسي وزارت خارجه و استاندار سيستان‌وبلوچستان هم حضور داشتند و نظرات خود را مطرح كردند. سخنگوي كميسيون امنيت ملي خاطرنشان كرد: اگرچه طي ماه‌هاي اخير تعداد قابل‌توجهي از تحركات تروريستي خنثي شد اما در اين حادثه به دليل ضعف و كاستي اشراف اطلاعاتي شاهد بروز حادثه بوديم. وي تصريح كرد: يكي از نكاتي كه بررسي شد، بحث استفاده از قلمرو و خاك پاكستان از سوي گروه‌هاي تروريستي براي اقدام عليه ايران بود. ما شرايط و مشكلات دولت پاكستان براي كنترل مرزها و همجواري با جمهوري اسلامي را درك مي‌كنيم، اما انتظارمان اراده سياسي قوي‌تر براي عدم استفاده از خاك پاكستان از سوي گروه‌هاي تروريستي براي ضربه زدن به ايران است كه بحث توجه به مرزها و توسعه امنيت پايدار در اين ميان مطرح است.

نجفي خوشرودي اظهار كرد: در اين جلسه مطرح شد كه هماهنگي دستگاه‌هاي امنيتي بيشتر شود كه نتيجه اين بررسي‌ها را در ادامه خواهيم گفت. وي در پاسخ به سوالي درباره عملكرد دستگاه ديپلماسي عنوان كرد: كار دستگاه ديپلماسي براي بررسي اين حادثه در دو بخش انجام شده است؛ يكي اينكه با اقدامات آنها سازمان ملل و دبيركل و اتحاديه اروپا و بسياري ديگر از كشورها اين اقدامات را محكوم كردند. كار دوم دستگاه ديپلماسي كشور رايزني فشرده با طرف پاكستاني بود كه سفير پاكستان احضار شد و سفير ايران هم با مسوولان نيروهاي مسلح پاكستان ديدار و گفت‌وگو كرد. در نتيجه رايزني‌هاي اطلاعاتي و امنيتي به‌طور جدي در دستوركار است. سخنگوي كميسيون امنيت ملي ابراز كرد: رايزني با طرف هندي براي مقابله با تروريسم در دستور كار است كه اميدواريم مجموعه اقدامات پيام روشني به طرف پاكستاني و گروه‌هاي تروريستي بدهد. هند كشوري مهم است كه همزمان با اقدامات تروريستي در سيستان در كشور هند نيز اقدامات تروريستي انجام مي‌شود كه چهل نفر به شهادت مي‌رسند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون