• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4309 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۹ بهمن

شهردار اسبق تهران منكر بدهي 56 هزار ميليارد توماني شد

تلويزيون به اندازه قاليباف به شورا وقت بدهد

حميدرضا خالدي

 

 

محمدباقر قاليباف، شهردار اسبق تهران كه بعد از دوره 12ساله سكانداري‌اش در شهر، تاكنون تقريبا در هيچ رسانه‌اي مصاحبه‌ مفصلي انجام نداده بود، با حضور در برنامه تلويزيوني «بدون توقف» نه تنها منكر بدهي كلان بيش از 50 هزار ميليارد توماني شهرداري در دوره خود شد كه حتي اعضاي شورا و مديران شهرداري را دروغگو و اهل زد و بند خواند. وي از همان ابتداي اين برنامه با تكذيب بدهي ۵۴ هزار ميليارد توماني شهرداري آن را دروغي بزرگ خواند و به طعنه خطاب به اعضاي شورا و شهردار تهران و مديران شهري گفت: متاسفانه وقتي مديران كار نمي‌كنند و مي‌خواهند در قدرت بمانند، پس بايد دروغ بگويند، ذلت بپذيرند و زد و بند كنند. وي كه تنها چند روز بعد از دادگاه و صدور حكم دو عضو شوراي شهر در پي شكايتش از آنها و محكوم شدن ميرلوحي به 6 ماه حبس در اين برنامه حاضر شده بود، در پاسخ به اين سوال مجري كه پرسيد: «آيا فكر نمي‌كنيد بي‌توجهي شما به بودجه و توجه بيش ‌از حد شما به مسائل آرماني علت به وجود آمدن چنين بدهي نجومي شده است؟» با لحني حق به جانب گفت: كشور نياز به كار دارد، وقتي افراد نمي‌توانند كار كنند بهانه بي‌خودي مي‌گيرند؛ متاسفانه وقتي افراد كار نمي‌كنند و مي‌خواهند در قدرت بمانند بايد دروغ بگويند، ذلت بپذيرند و زد و بند كنند.

در حالي كه قاليباف توانست دقايق قابل توجهي از صدا و سيما زمان بگيرد تا به رقباي انتخاباتي‌اش بتازد شوراي شهر و شهرداري تهران فرصت نيافته‌اند كارنامه خود و
آنچه را تحويل گرفته اند تشريح كنند. اين در حالي است كه طبق سندي كه شوراي شهر تهران در اختيار روزنامه اعتماد قرار داده است بالغ بر 561هزار و 241 ميليارد تومان يعني حدود 56هزارميليارتومان بدهي شهرداري تهران تا پايان 31شهريور 1396 برآورد شده است. روزنامه اعتماد به دليل نياز به بحث‌هاي كارشناسي از انتشار اين سند خودداري مي‌كند. اما اين حمله شهردار تهران به مديران كنوني شهر كه به نوعي بي‌شباهت به ادبيات وي در مناظرات انتخابات رياست‌جمهوري نبود به همين جا ختم نشد. وي در ادامه سخنان تند و تيز خود به موضوع املاك نجومي و پرونده واگذاري اموال به برخي مديران و اشخاص خاص در دوره خود اشاره كرد و گفت: حتي مي‌گويند اموال شهرداري فروخته شده، در حالي كه در شهرداري تهران ليست اموال وجود دارد. بر همين اساس حجم مقدار زمين‌ها و اموال شهرداري، نسبت به مديريت قبل به دوبرابر افزايش پيدا كرده است . پس همان‌طور كه مي‌بينيد اينها واقعا بحث‌هاي غير منطقي است. حالا مي‌گوييد رفاه نيست... چرا؟ به خاطر اينكه تصميماتي بايد گرفته شود اما به خاطر همين بحث‌ها اين‌گونه نمي‌شود.

اين اظهارات كه بيشتر شبيه فراخوان دوئلي جديد براي مديران شهري كنوني تهران بود، ديروز با واكنش‌هاي تندي از سوي برخي اعضاي شوراي شهر مواجه شد. محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران در جلسه روز گذشته شورا، با اشاره به احضار دو عضو شورا به دادگاه و محكوم شدن يكي از آنها گفت: متاسفانه در روزهاي اخير اتفاقات غيرمنصفانه‌اي براي شورا رخ داد. دو عضو شورا يعني ميرلوحي و خداكرمي به دادگاه احضار شدند و نتوانستند از خود دفاع كنند و در نهايت اشد مجازات براي ميرلوحي صادر شد كه اميدواريم در واخواهي و تجديدنظر اين مشكل حل شود. وي سپس به اظهارات قاليباف در برنامه‌ تلويزيوني كه بدهي شهرداري را تكذيب كرده و آن را يك دروغ بزرگ خوانده بود، اشاره كرد و گفت: بخشي از سخنان قاليباف در صدا و سيما غيرمنصفانه و ظلم به شهرداري و شورا بوده است. بنابراين ‌بايد صدا و سيما فرصت پاسخگويي به شورا و شهرداري را هم بدهد ضمن آنكه قاليباف هم بايد اظهارات خود را اصلاح كند.

 

شهرداري اقدام حقوقي و قضايي كند

محمود ميرلوحي كه خود به سبب شكايت قاليباف در دادگاه محكوم شده است نيز ديروز در تذكر پيش از دستور خود با اشاره به ادعاهاي جديد قاليباف در اين برنامه تلويزيوني گفت: متاسفانه شهردار قبلي تهران مجددا ادعاهاي قبلي خود را تكرار كرده و نه تنها منكر بدهي شده بلكه تهمت هم زده است. اين در حالي است كه شهرداران سابق تهران يعني نجفي، افشاني و حالا هم حناچي با توجه به محدوديت‌هايي كه وجود دارد، ترجيح مي‌دهند كه بيش از حد در مورد بدهي‌هاي شهرداري صحبت نكرده و آن را برجسته نكنند، چرا كه مي‌تواند مانعي براي جذب سرمايه‌گذاري باشد. اما حالا شاهديم كه با ادبياتي سخيف اظهاراتي بيان شده كه اصلا صحت ندارد.

ميرلوحي همچنين با انتقاد از رويه صدا و سيما در مواجهه با مديريت شهري نيز گفت: گويا صدا و سيما هنوز قاليباف را شهردار تهران مي‌داند، چرا كه در برنامه اخير افتتاح بيش از ۵۰۰ پروژه جديد خبري در اين زمينه منتشر نكرد. لازم است صدا و سيما به شورا و شهرداري فعلي وقت پاسخگويي دهد. براي همين از دفتر حقوقي شهرداري تهران مي‌خواهم كه اقدام حقوقي و قضايي لازم در اين خصوص انجام دهد. ميرلوحي اما تنها به اين سخنان نيز اكتفا نكرد و بعد از جلسه روز گذشته شورا در جمع خبرنگاراني كه مشتاق بودند تا واكنش وي را بعد از محكوميتش در دادگاه بشنوند بدون اينكه از مواضع خود كوتاه بيايد، گفت: لازم است هرچه سريع‌تر حناچي شهردار تهران گزارش رسمي بدهي‌هاي شهرداري را منتشر كند. به گفته وي، گزارش‌هاي تخلفات و بدهي شهردار سابق تهران چيز جديدي نيست و ما بارها با آن مواجه شده بوديم، ولي ترجيح مي‌داديم كه بنا بر مصلحت شهر سكوت كنيم، چرا كه هم‌اكنون در شرايطي هستيم كه سياست مديريت شهري دعوت از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري در شهر است. وي افزود: اما متاسفانه اين عاملي شده است كه رقبا و مديريت قبلي شهري از اين مبحث بهره‌برداري غيرصحيح كرده و كم‌لطفي مي‌كنند. عضو كميسيون بودجه‌اي شوراي شهر تهران با بيان اينكه شش الي هفت ماه است كه گزارش رسمي مالي با امضاي پنج نفر روي ميزم است، ادامه داد: ارايه آن به روزنامه‌ها كاري ندارد، اما به نظرم درست نيست در شرايطي كه بنگاه‌هاي بدهكار خوشنام نيستند، اين كار را انجام دهيم. ميرلوحي سپس به بيان گوشه‌اي از وضعيت بغرنج روزهاي نخست كار مديريت شهري جديد تهران پرداخته و گفت: هنگامي كه ما مديريت شهري را در دست گرفتيم بانك‌ها همكاري نمي‌كردند. مثلا براي ساخت پل صدر فاينانس خارجي گرفته بودند، اما كارهايش را انجام ندادند و ما آمديم. ما با بانك‌ها گفت‌وگو كرده و حتي مجوز انتشار 2هزار ميليارد اوراق مشاركت را گرفتيم و برخي حساب‌ها نيز استحمال شده است، اين در حالي است كه فقط مديريت شهري ۲۰ هزار ميليارد تومان به بانك شهر بدهي دارد و بايد بخشي از بدهي‌هاي‌مان را بدهيم تا آنها به خط شش مترو پول تزريق كنند. وي همچنين درخصوص «كذب خواندن بدهي نجومي شهرداري تهران از سوي قاليباف» گفت: ليست پيمانكاران مشخص شده و بايد حناچي آن را منتشر كرده و ملاحظات را كنار بگذاريم. بر اساس گزارشي كه معاون سابق مالي شهرداري اعلام كرده است، رقم بدهي شهرداري ۵۶ هزار ميليارد تومان است كه اين بدهي‌ها شامل بدهي به بانك‌ها، پيمانكاران و احكام قضايي است. عضو كميسيون بودجه‌اي شوراي شهر تهران با بيان اينكه در دوره گذشته آنها مرتبا وام مي‌گرفتند، گفت: حتي براي پرداخت حقوق پرسنل وام مي‌گرفتند، اما در دوره ما هيچ دريافتي براي پرداخت حقوق نداشتيم.

ميرلوحي در بخش ديگري از سخنان خود به فروش و واگذاري هولوگرام به عنوان يكي از منابع مالي شهرداري در دوره گذشته اشاره كرد و گفت: در اين دوره هزار ميليارد تومان هولوگرام راستي‌آزمايي شده و تعدادي از آنها ابطال شده است. معتقدم حناچي بايد ليست پيمانكاران را بدهد تا مشخص شود ميزان بدهي به پيمانكاران و بانك‌ها چقدر است. عضو كميسيون بودجه‌اي شوراي شهر تهران با بيان اينكه ما با پديده‌اي مواجه هستيم كه در آن شهرداري بايد روزانه ۱۷ ميليارد تومان سود بانكي پرداخت كند، ادامه داد: شهرداري بايد برنامه‌اي بياورد و در آن مشخص كند كه بدهي‌ها را چگونه مي‌خواهد پرداخت كند و اخباري دريافت كرده‌ايم دال بر اينكه آنها در حال تدوين اين برنامه هستند.

 

ديوار بلندي به نام حاشا

اما واكنش‌ها به ادعاهاي جنجالي شهردار پيشين تهران تنها به سخنان اعضا در صحن شورا محدود نمي‌شد. ديروز حسن خليل‌آبادي عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران در واكنش به اين اظهارات در توييتي نوشت: در دوره گذشته شخصي مي‌گفت صداي اعتراض مردم، نوار است و حالا مي‌گويند بدهي دروغ است.

وي نوشت: ديوار حاشا هم بلند است! سري به خيابان بهشت بزنيد، تظاهرات مكرر طلبكاران شهرداري دروغگو را مشخص مي‌كند. البته بلاتشبيه!»

 

درخواست رسمي شورا

احمد مسجدجامعي، عضو شوراي شهر تهران با اينكه به گفته خودش هنوز زياد در چند و چون مفاد سخنان قاليباف نيست اما در عين حال به «اعتماد» گفت: اصولا من ترجيح مي‌دهم زياد وارد حاشيه‌هاي سياسي و جناحي نشوم بلكه همواره تلاش كرده‌ام تا براساس آمار و ارقام و مستندات صحبت كنم. براي همين ترجيح مي‌دهم در اين زمينه اظهارنظري نكنم. ولي در عين حال معتقدم بهترين راهكار اين است كه هيات ريسه شوراي شهر از صدا و سيما بخواهد تا مانند قاليباف وقتي را در اختيار آنها قرار دهند و اعضاي شورا بتوانند پاسخ ادعاهاي شهردار اسبق تهران را بدهند.

 

شوي انتخاباتي

محمد حقاني، عضو شوراي شهر چهارم نيز در گفت‌وگو با «اعتماد» با اشاره به ارقام بدهي شهرداري كه در پايان عمر شوراي گذشته به آنها اشاره مي‌شد، گفت: ماه‌هاي آخر شوراي شهر چهارم، صحبت‌هاي زيادي در اين زمينه مطرح و به همان نسبت هم ارقام مختلفي از بدهي شهرداري اعلام مي‌شد ولي اكثر آمار حكايت از بدهي 50 تا 60 هزار ميلياردي شهرداري به بانك‌ها و اشخاصي كه زمين‌هاي‌شان را به شهرداري فروخته بودند يا به پيمانكاران و... داشت كه فقط چيزي حدود 14 هزار ميليارد آن بدهي شهرداري به بانك شهر بود. وي در مورد پروژه‌هاي نيمه‌كاره شهرداري كه به دوره بعدي مديريت شهري رسيد نيز گفت: تا جايي كه به خاطر دارم 30 – 40 هزارميليارد حجم سرمايه‌هاي لازم براي تكميل پروژه‌هاي نيمه كاره بود كه به دوره شورا و شهرداري جديد رسيد گرچه اينها جزو ديون محسوب نمي‌شوند.

حقاني در واكنش به اظهارات قاليباف در مورد ناكارآمدي مديريت شهري جديد تهران با ابراز تاسف از سخنان بيان شده، گفت: فقط همين قدر مي‌گويم كه ‌اي كاش در دوره 12 ساله مديريت قاليباف همه چيز بر مدار قانون و طرح‌هاي جامع و تفصيلي و ضوابط موجود بود! آن وقت هر ادعايي از سوي مديران شهري گذشته قابل پذيرش بود.

اين عضو سابق شوراي شهر تهران همچنين در پاسخ به اين سوال كه حمله عجيب شهردار تهران به اصلاح‌طلبان را نشانه چه مي‌دانيد؟ به طعنه گفت: اصولا هر وقت كه كشور به دوران انتخابات نزديك مي‌شود به جاي آنكه شاهد همدلي و وحدت مسوولان باشيم متاسفانه شاهد رفتارهايي از سوي برخي از مديران ارشد كشور هستيم كه از هر وسيله‌اي براي مطرح كردن خود و كوباندن رقبا استفاده مي‌كنند. وي تاكيد مي‌كند: كوباندن آدم‌ها كار ساده‌اي است چون به هر حال هر فردي نقاط ضعفي دارد كه مي‌توان روي آنها دست گذاشت. اما از ديد مردم مهم عملكرد مديران و منش و خط فكري آنهاست كه مي‌تواند وجه تمايز باشد. ‌اي كاش مديراني كه قصد شركت در انتخابات دوره آينده را داشتند بيشتر از آنكه به فكر تخريب رقبا باشند به فكر ارايه راهكارهايي براي بهبود وضعيت كشور بودند تا مردم بهتر و راحت‌تر پذيراي‌شان باشند!

 

حركت حساب شده

شهربانو اماني، ديگر عضو شوراي شهر تهران نيز مانند ديگر همكاران خود در شوراي شهر با انتقاد از ادعاهاي شهردار پيشين تهران گفت: آقاي قاليباف 12 سال بدون وقفه شهردار تهران بودند و با هر روش و شيوه‌اي كه مي‌خواستند، شهر را اداره مي‌كردند. از مديريت جهادي تا مدل‌هاي ديگر. كارهاي مثبت و هزينه‌ها و درآمدهاي دوره ايشان هم كاملا مشخص و قابل ارزيابي است. سوال اينجاست كه اگر ايشان تا اين حد عملكرد خوبي داشتند و محبوب مردم تهران بودند چرا نتوانستند در 3 دوره انتخابات رياست‌جمهوري راي بياورند! آن هم در شرايطي كه شهرداري بيش از 60 هزار نفر كارمند و مدير داشت كه به معناي 60 هزار خانواده است. ضمن اينكه شهردار با حجم گسترده استخدام‌هاي فرزندان و نزديكان سران همه مشاغل و حرفه‌ها و... تلاش كرده بود تا شبكه گسترده‌اي از حاميان براي خود درست كند ولي چرا با وجود اين تلاش‌ها وي در 3 دوره انتخابات رياست‌جمهوري شكست خورد؟ آيا دليل آن اين نيست كه شهردار چندان هم بين مردم محبوب نبوده و شهروندان از عملكردش رضايت نداشته‌اند؟

اين عضو شوراي شهر با رد ادعاهاي شهردار اسبق تهران در خصوص بدهي‌هاي شهرداري نيز گفت: اوايل فعاليت شوراي پنجم سازمان بازرسي كل كشور گزارش مبسوطي از تخلفات گسترده شهردار قبلي را به صورت محرمانه براي شورا فرستاد كه بيانگر واقعيت‌هاي تلخي در مورد مديريت شهري بود. حالا اگر اعلام رقم بدهي شهرداري اين‌قدر خواب برخي‌ها را آشفته كرده پس چرا كسي نمي‌پرسد، قائم مقام دكتر قاليباف و برخي مديران ارشد تحت فرمان ايشان در شهرداري الان كجا هستند و چرا بازداشت هستند؟

وي در ادامه به گزارش نجفي از شهرداري 12 ساله قاليباف اشاره كرده و گفت: ما از آقاي نجفي خواستيم تا گزارشي از وضعيت شهرداري در زماني كه آن را تحويل گرفته، بدهد. نتيجه آن سند تحويلي بود كه بيانگر آنچه بر شهر رفته بود، مي‌شد. اين گزارش هم واكنش‌هاي برخي از مديران اسبق شهرداري را برانگيخت. گزارشي از هولوگرام‌ها و پروانه‌هاي بي‌رويه ساختماني و تاراج باغ‌ها و... حالا ما حق نداريم تلاش كنيم تا بدهي شهرداري را بپردازيم؟ براي اطلاع از بدهي شهرداري، بد نيست آقاي قاليباف يك روز كه ما جلسه داريم، سري به شورا بزنند تا از نزديك شاهد اعتراض‌ها و تجمع‌هاي پيمانكاران و طلبكاران شهرداري باشند. مردم حق ندارند كه بدانند، بدهي شهرداري به اين افراد حقيقي و حقوقي از زمان كدام شهردار تل‌انبار شده است؟ وي خطاب به قاليباف در مورد ادعاهايش گفت: من معتقدم ساده‌ترين كاري كه ايشان مي‌تواند براي شفاف‌سازي و تنوير افكار عمومي بكند اين است كه اسناد مربوط به هزينه‌هاي 3 دوره انتخابات رياست‌جمهوري‌اش را منتشر كند! اماني انتقادي هم به صدا و سيما كرد و گفت: بايد از صدا و سيما پرسيد كه تحت چه عنواني تريبون ملي صدا و سيما در اختيار يك مدير اسبق قرار گرفته است؟ مگر ما از وي شكايت كرده بوديم كه قاليباف بخواهد در صدا و سيما از خود دفاع كند؟! مگر نه اينكه ايشان از دو عضو شورا شكايت كرده‌اند پس چرا صدا و سيما به اعضاي شورا اجازه صحبت و پاسخ به سوالات شهردار پيشين را نداد؟ وي اين رفتار صدا و سيما را نافي عدالت رسانه‌اي دانسته و گفت: ما هم از قوه قضاييه انتظار داشته و داريم كه براساس عدالت قضايي حداقل نيم نگاهي به 12 پرونده‌اي كه نجفي براي آنها از تخلفات شهردار پيشين ارسال كرد، داشته باشند و هم از صدا و سيما اين سوال را داريم كه آيا واقعا وقت آن نرسيده كه فرزندان اين كشور كه هم اينك سكاندار جريانات اصلي سياسي كشور هستند، بتوانند از تريبون ملي با مردم و شهروندان صحبت كنند نه اينكه فقط اين تريبون در اختيار «برخي»‌ها باشد. وي با تقبيح لحن و ادبيات شهردار تهران نيز گفت: اين ادبيات اصلا در شأن يك استاد دانشگاه، كاپيتان، شهردار تهران و از همه مهم‌تر سردار نظام جمهوري اسلامي و رزمنده دفاع مقدس نبود ولي در هر صورت به نظرم اعضاي شورا نيز بايد از طريق هيات رييسه يا روابط عمومي طي نامه‌اي از صداوسيما بخواهند تا وقتي را براي پاسخگويي اعضا به ادعاهاي كذب قاليباف و بيان واقعيت‌هاي شهرداري تعيين كنند. چراكه ما همواره پيگيري اين موضوع و پاسخگويي به ادعاهاي مطرح شده را حق خود و شهرونداني كه به عنوان نماينده به ما راي داده‌اند، هستيم.


شهربانو اماني

سوال اينجاست كه اگر ايشان تا اين حد عملكرد خوبي داشتند و محبوب مردم تهران بودند چرا نتوانستند در 3 دوره انتخابات رياست‌جمهوري راي بياورند!

احمد مسجدجامعي

بهترين راهكار اين است كه هيات ريسه شوراي شهر از صدا و سيما بخواهد تا مانند قاليباف وقتي را در اختيار آنها قرار دهند و اعضاي شورا بتوانند پاسخ ادعاهاي شهردار اسبق تهران را بدهند.

 

محسن هاشمي

بخشي از سخنان قاليباف در صدا و سيما غيرمنصفانه و ظلم به شهرداري و شورا بوده است. صدا و سيما فرصت پاسخگويي به شورا و شهرداري را هم بدهد قاليباف هم بايد اظهارات خود را اصلاح كند.

محمود ميرلوحي

شهرداران سابق تهران و حالا هم حناچي با توجه به محدوديت‌هايي كه وجود دارد، ترجيح مي‌دهند كه بدهي‌هاي شهرداري را بولد نكنند، چرا كه مي‌تواند مانعي براي جذب سرمايه‌گذاري باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون