• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4310 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ بهمن

كتابخانه

درآمدي بر فلسفه سياسي اسپينوزا

انسان امروز بيش از هر زمان ديگر نيازمند «دوستي» و «ارتباط» است. اسپينوزا فيلسوفي منادي الهيات دوستي است و فلسفه سياسي‌اي آفريده است متلائم با عشق و ارتباط و قائم بر ارزش انسان. همچنين اسپينوزا در فلسفه سياسي امروز چنان جايگاهي يافته است كه بخشي از تحولات اين فلسفه با ارجاع به او صورت‌بندي شده است.«متافيزيك قدرت» از منظر تحليل بنيان‌هاي متافيزيكي فلسفه سياسي اسپينوزا صورت مي‌گيرد.

در اغلب تفاسير مربوط به اسپينوزا، نظريه او در باب مقولات مابعدالطبيعه، علم‌النفس، معرفت‌شناسي، علم‌شناسي و نظريه اخلاق او بررسي مي‌شود و به سنجش نسبت اين ابعاد فكر فلسفي وي با الگوي آرماني‌اش در باب امر سياسي و قدرت سياسي پرداخته نمي‌شود.«متافيزيك قدرت» نوشته رضا نجف‌زاده توسط انتشارات ققنوس به تازگي منتشر شده است.

از جمله مهم‌ترين بخش‌هاي اين كتاب مي‌توان به الهيات متافيزيك و فلسفه سياسي اشاره كرد. «متافيزيك قدرت» در واقع مقدمه‌اي بر فلسفه سياسي اسپينوزا است.

 

آزادي يا مرگ

«ترور عليه تروريسم» اثر سوفي وانيچ و ترجمه فواد حبيبي با پيشگفتاري از اسلاوي ژيژك، به انضمام گفتارهايي از سن ژوست، مارا و روبسپير از سوي نشر ني به تازگي منتشر شده است.

در معرفي اين كتاب آمده است: «خواننده بايد، بدون ترس‌ها و تابوهاي ايدئولوژيك، به موضوع كتاب حاضر ــ ترور و تروريسم بنگرد، نه‌فقط به عنوان قسمي مشاركت، تعيين‌كننده در تاريخ جنبش‌هاي رهايي‌بخش، بلكه همچنين به‌مثابه تأملي درباره‌ مخمصه‌ امروزي‌مان.» همچنين در بخشي از پيشگفتار اين كتاب كه به قلم اسلاوي ژيژك نوشته شده، آمده است: «از موضوع اين كتاب نهراسيد؛ هراسي كه مانع از مواجهه‌ شما با چنين موضوعي مي‌شود، چيزي نيست جز هراس از آزادي و هراس از بهايي كه بايد براي دستيابي به آزادي بپردازيم.»عواطف در جريان تقاضاي ترور، كشتارهاي سپتامبر، ترور به مثابه يك چرخه طولاني انتقام، مردم و امر مردمي از جمله سرفصل‌هاي اين كتاب هستند.

محور اصلي اين كتاب مساله ترور در جريان انقلاب فرانسه است. «ترور عليه تروريسم» نوشته سوفي وانيچ با پيشگفتاري از اسلاوي ژيژك و همچنين به انضمام گفتارهايي از سن‌ ژوست، مارا و روبسپير با ترجمه فواد حبيبي اخيرا توسط نشر ني منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

 

هنر رايانه‌اي و چالش جديد

«هنر رايانه‌اي» چيست؟ آيا مفاهيمي چون معنا، گونه يا بيان كه معمولا به كار تفكر درباره هنر مي‌آيند در مورد هنر رايانه‌اي نيز كاربرد دارند؟ «فلسفه هنر رايانه‌اي» نخستين كتابي است كه به بررسي اين مسائل مي‌پردازد. نويسنده در اين كتاب نشان مي‌دهد كه هنر رايانه‌اي برخي اصول بنيادين شيوه‌هاي سنتي تفكر درباره هنر و آفرينش هنري را به چالش مي‌كشد و مي‌گويد براي فهم اين گونه هنري بايد ايده‌هايي چون تعامل‌گري را در مركز توجه قرار دهيم. «فلسفه هنر رايانه‌اي» نوشته دومينيك مك‌آيور لوپس با ترجمه عرفان قادري توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون