• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4310 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ بهمن

پرآبي هورالعظيم كاهش گردوغبار خوزستان

مسعود باقرزاده كريمي، مدير دفتر اكوسيستم‌هاي تالابي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه تالاب هورالعظيم پرآب شده است، گفت: آبگيري هورالعظيم به‌طور قطع در كنترل گردوغبار منطقه و تلطيف هوا تاثير خواهد داشت و بقاي شرايط موجود در گروي تامين حق‌آبه اين تالاب از سوي وزارت نيرو است.

او وضع تالاب‌هورالعظيم را تحت تأثير بارش‌هاي سيلابي اخير مطلوب ارزيابي كرد و با اشاره به اينكه بارش‌هاي اخير جنوب غرب كشور طي سه‌دهه گذشته بي‌سابقه بوده است، اظهاركرد: در هفته‌هاي اخير بارش‌ها در سه حوضه آبي كرخه، دز و مارون بيش از حد نرمال گزارش شده است. وي ادامه داد: ميزان آب ورودي به سد كرخه بيش از حد نرمال بوده است و وزارت نيرو نسبت به بازكردن دريچه سد و هدايت آب به سمت تالاب هورالعظيم اقدام كرده است. در نتيجه اين بارش‌ها، هورالعظيم پرآب شده است و حتي قصد داريم كه حوضچه‌هاي چهار و پنج اين تالاب را با وارد كردن آب‌هاي جديد پركنيم. اين اقدام به‌طور قطع به زنده‌سازي تالاب كمك زيادي مي‌كند. باقرزاده كريمي با بيان اينكه همه عرصه‌هاي تالاب هورالعظيم پرآب شده است، در پاسخ به اين پرسش كه سازمان حفاظت محيط زيست براي حفظ و تثبيت شرايط موجود هورالعظيم چه برنامه‌اي دارد، اظهار كرد: به هر حال‌هورالعظيم در يك منطقه گرم و خشك قرار دارد و طبيعتا در ماه‌هاي آينده، بخشي از آب بر اثر افزايش دما، تبخير مي‌شود و سطح آب كاهش چشمگيري مي‌يابد.

مدير كل دفتر اكوسيستم‌هاي تالابي سازمان محيط زيست در ادامه با تاكيد بر تأثير چشمگير پرآب شدن هورالعظيم‌ در كنترل گرد و غبار خوزستان، تصريح كرد: به‌طور قطع آبگيري هورالعظيم در تلطيف هواي منطقه اثر مثبت دارد و در شش ماه ابتدايي سال جديد، وضع منطقه به لحاظ كاهش اثرات مخرب گرد و غبار بهتر خواهد شد چون حتي اگر سطح خاك هم خشك شود، پروفيل خاك (برش عمودي خاك) مرطوب خواهد بود. افزون بر اينها، تأثيرات اقتصادي و اجتماعي پرآب بودن هورالعظيم غير قابل انكار است چون باعث رونق صيادي و طبيعتا رونق اشتغال و زندگي مردم منطقه مي‌شود. آبگيري تالاب هورالعظيم از منظر رواني نيز قابل توجه است و از سوي ديگر باعث جذب گردشگر مي‌شود.

وي تأكيد كرد: در چنين شرايطي كه بارش‌ها وضع مناسبي براي هورالعظيم رقم زده است مي‌توان از طريق تأمين حق‌آبه تالاب و جلوگيري از برداشت‌هاي غيرمجاز، اين شرايط را حفظ كرد. خوشبختانه بر اساس قانون حفظ و احياي تالاب‌ها، حق‌آبه تالاب هورالعظيم به‌طور دقيق مشخص و به دستگاه متولي تخصيص آب يعني وزارت نيرو ابلاغ شده است. انتظار مي‌رود اين وزارتخانه اهتمام كافي را براي تأمين حق‌آبه هورالعظيم داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون