• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4310 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ بهمن

اظهارنظر رييس كميسيون فرهنگي مجلس و مروري بر واكنش‌ها به گشت ارشاد

دوره گشت ارشاد به سر آمده است

گروه اجتماعي

«دوره گشت ارشاد به سر آمده و ستاد امر به معروف و نهي از منكر بايد در اين زمينه روش‌هاي جديدي اتخاذ كند.» حرفي كه روز گذشته احمد مازني، رييس كميسيون فرهنگي مجلس گفت، حرف تازه‌اي نبود. مدت‌ها است كه با هر بار تكرار اتفاقات خبرساز به هنگام درگيري ماموران گشت ارشاد با مردم، اين حرف با‌كلمات‌مختلف از زبان‌هاي مختلف تكرار مي‌شود.

تصوير در خودرو ون گشت ارشاد كه كنده شده و گوشه‌اي افتاده بود از جمعه شب دست به دست در شبكه‌هاي اجتماعي چرخيد و همراه شد با خبر شليك تير هوايي در منطقه نارمك تهران. يكي از متوليان نيروي انتظامي پس از اين ماجرا به خبرگزاري ايرنا گفت: ‌«ماموران گشت امنيت اخلاقي به 2 خانم جوان كه پوشش و حجاب مناسبي نداشتند تذكر دادند كه بعد از چند دقيقه تعدادي از شهروندان دور آنان جمع شدند تا مانع انتقال آن 2 خانم شوند. در اين ميان چند جوان در كار پليس اخلال ايجاد كردند و ماموران نيز براي متفرق كردن افراد، مجبور به شليك هوايي شدند.» در خودرو كنده شد و دو زني كه توسط گشت ارشاد جلب شده بودند با دخالت مردم از خودرو پياده شدند و به قول آن مسوول در نيروي انتظامي: ‌«موضوع خاتمه پيدا كرد.» اما اين خاتمه موضوع نبود. ادامه موضوع اين است كه رفتار مردم و رهگذران در مقابله با گشت ارشاد را چگونه تحليل كنيم. احمد مازني روز گذشته با اشاره به اينكه دوران گشت ارشاد به سر آمده است، به خبرگزاري خانه ملت گفت: ‌«حتي ضرورت دارد اين عنوان «گشت ارشاد» تغيير كند يا حذف شود چرا كه اين نام به دليل عملكرد نامناسب يا تبليغات منفي ذهنيت منفي ايجاد كرده است. با مسائلي كه جنبه فرهنگي دارد، برخوردهاي نظامي جواب نمي‌‎دهد و اين مراقبت بايد مد نظر مسئولان باشد.» نگراني اين نماينده مجلس البته متوجه دوربين تلفن‌هاي همراه حاضر در محل و ثبت اين صحنه‌ها هم بود: ‌« در اين زمينه بايد مراقبت‌هاي لازم صورت گيرد چراكه عناصري با دوربين‌هاي موبايل اقدام به فيلمبرداري از چنين مواردي مي‌كنند و اين فيلم‌ها را به صورت گسترده در شبكه‌هاي ضد‌انقلاب و شبكه‌هاي مجازي پخش مي‌كنند تا موجب وهن نظام سياسي، مذهب و عقايد ايرانيان باشد. بعضا يك مامور نيروي انتظامي ممكن است تحت تأثير رفتارهايي قرار گيرد و واكنش‌هايي داشته باشد كه نبايد از اين مساله غفلت كند.»

بيش از سه سال پيش مركز پژوهش‌هاي مجلس در آستانه ارايه « طرح صيانت از حريم عفاف و حجاب» در مجلس، نظر كارشناسي خودش را اعلام كرد كه بازخورد بسياري در رسانه‌ها يافت: «نظر كارشناسي مركز در اين خصوص به صورت روشن اين است كه ايجاد مطالبه عمومي و جمعي در خصوص موضوع طرح، اولويت اول در اين حوزه است. نگاهي به تجربيات صورت گرفته در اين حوزه از جمله عدم موفقيت طرح گشت ارشاد در خصوص مقابله با پديده بدحجابي و همچنين عدم توفيق برخورد نيروي انتظامي با نصب ماهواره در آپارتمان شاهدي بر اين مساله است. علت اصلي اين عدم توفيق‌ها را فقدان مطالبه و خواست عمومي در جامعه مي‌توان دانست. از همين رو هرگونه اقدامي بدون توجه به اين اولويت نتايج و پيامدهاي منفي را ايجاد خواهد كرد.» فقدان مطالبه و خواست عمومي جامعه همان موضوعي است كه حالا در قالب برخورد رهگذران در منطقه نارمك با نيروهاي گشت ارشاد خودش را به صورت آشكارتري نشان مي‌دهد. رييس كميسيون فرهنگي مجلس در گفت‌وگويش خواسته است كه: «در اين زمينه پليس بايد توضيحات لازم را به منظور تنوير افكار عمومي ارايه دهد تا حقي از كادر پليس يا شهروندي تضييع نشود.» جمله او يادآور اتفاق ديگري بود كه چند ماه پيش در پارك طالقاني تهران رخ داد و در جريان جدال كلامي ماموران گشت ارشاد با دو دختر جوان كار به برخورد فيزيكي رسيد. انتشار اين فيلم در ارديبهشت‌ماه سال جاري موجي از واكنش‌ها و انتقادات را برانگيخت، بحث توبيخ ماموران خاطي به ميان كشيده شد، نمايندگان مجلس به صدا درآمدند و خواهان توضيح شدند، وزير كشور دستور پيگيري موضوع را داد و البته نهايتا سردار حسين رحيمي، رييس پليس تهران با رد شايعات مبني بر تعليق مامور زن گشت ارشاد، گفت: ‌« ما با اقتدار از ماموران خود دفاع مي‌كنيم. در بررسي‌هاي تكميلي انجام شده مشخص شد كه اين مامور هيچ قصوري نداشته است.»

مدت‌ها است كه با وقوع هر اتفاق و برخورد ميان مردم و نيروهاي گشت ارشاد صحبت از اشتباه بودن برخورد نظامي با مساله پوشش گوشزد مي‌شود و با اين وجود گشت ارشاد راه خودش را مي‌رود و مردم راه خودشان را تا باز در نقطه‌اي با هم تلاقي كنند و خبرساز شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون