• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4310 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۳۰ بهمن

معافيت‌هاي جديد ويژه بازارچه‌هاي مرزي

مديركل امور مرزي وزارت كشور با اعلام تسهيلات جديد براي بهبود و ارتقاي معيشت مرزنشينان از معافيت 100 قلم كالا از پرداخت سودبازرگاني خبر داد. شهريار حيدري در نشستي خبري درباره تسهيلات و تدابير وزارت كشور براي معيشت مرزنشينان، گفت: وزارت كشور با دو رويكرد حمايت از توليد داخل و همچنين ارتقاي معيشت مرزنشينان همواره تلاش دارد بتواند خدماتي به مردمان مناطق مرزنشين ارايه كند. به همين دليل آيين‌نامه و قوانين مختلفي براي بهبود معيشت مرزنشينان وجود دارد اما چگونگي استفاده ظرفيت اين قوانين و مقررات همواره مورد رصد وزارت كشور بوده است. وي با اشاره به اجازه ورود ۴۸ قلم كالا توسط مرزنشينان و شركت‌هاي تعالي مرزنشين، افزود: همچنين پيش از اين، اقلام خوراكي ۷۰ درصد و اقلام غيرخوراكي ۳۰ درصد معافيت از پرداخت هزينه ورود داشتند كه با پيگيري‌هاي انجام شده و حمايت برخي دستگاه‌هاي ديگر در تاريخ ۲۴ بهمن ماه دولت موافقت كرد تا اقلام خوراكي تا ۱۰۰ درصد و غيرخوراكي تا ۵۰ درصد از معافيت ورودي برخوردار باشند.

حيدري در عين حال تاكيد كرد: واردات اين اقلام صرفا در چارچوب قوانين پايانه‌هاي مرزي و با رعايت مقررات ورود و خروج كالا امكان‌پذير خواهد بود.

به گفته وي، آيين‌نامه‌هاي ساماندهي فعاليت مرزنشينان و ورود كالا توسط مرزنشينان به دليل ۱۳۳۹ قلم كالايي كه دولت در ابتداي سال ۹۷ براي ثبت سفارش واردات آنها را ممنوع كرده بود، تحت شعاع قرار گرفته بود كه لازم بود براي ارتقاي سطح معيشت مرزنشينان و فعاليت مرزنشيني، اقلام ضروري از فهرست ثبت سفارش خارج شود.

به گفته وي طي جلسات متعددي كه با حضور وزير كشور و ساير وزارتخانه‌ها از جمله صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و ستاد مبارزه با قاچاق كالا تشكيل شد و نهايتا بعد از تشكيل كارگروه ماده ۱۲ كه وظيفه تعيين ليست كالاها را متناسب با شرايط داخلي دارد، اين اقلام نهايي شد و اين مورد نيز در ۲۴ بهمن ماه در دولت تصويب شد كه در جدولي مشخص شده است. مديركل امور مرزي كشور خاطرنشان كرد: اين ۱۰۰ قلم كالا در چارچوب آيين‌نامه ساماندهي فعاليت بازارچه‌هاي غيررسمي و موقت مرزي و همچنين ورود كالا توسط ملوانان است، بنابراين اين صد قلم معاف از پرداخت حق ورودي بوده؛ البته شيوه برخورداري مردم مناطق مرزنشين در خصوص اين ۱۰۰ قلم نسبت به ۴۸قلم كالاي قبلي متفاوت خواهد بود. حيدري تاكيد كرد كه مسير اين اقلام مستقيما توسط تجار از مبدا به مقصد بازارچه‌هاي مرزي تعيين شده كه ۱۵ بازارچه در ۱۳ شهرستان استان‌هاي سيستان و بلوچستان، كرمانشاه، كردستان و آذربايجان غربي، بوشهر، هرمزگان و به علاوه بخشي از استان‌هاي خوزستان است.

وي در ادامه گفت اين موضوع در سرنوشت و معيشت مرزنشينان به دليل برخورداري از اين امتياز بزرگ و مناسب اثرگذار خواهد بود. ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون