• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4311 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱ اسفند

از حرف‌هاي كلاري تا خانه‌ جلال ‌آل‌احمد و چند چيز ديگر

فرانسه در تبريز

حرف‌هاي محمود كلاري درباره جشنواره فيلم ‌فجر، برگزاري هفته‌ فرهنگي فرانسه‌ در تبريز، بيكار شدن عكاسان قزوين و پولي شدن بازديد از خانه جلال ‌آل‌احمد، خبرهايي هستند كه مي‌خوانيم.

 

كلاري و جشنواره فجر

محمود كلاري، فيلمبردار و كارگردان كهنه‌كار ايراني كه فيلمبرداري آثاري چون «گبه»، «باد ما را خواهد برد»، «مادر» و... را در پرونده كاري خود دارد، گفته است كه از بعضي‌ اظهارنظرها پيرامون نوع انتخاب فيلم‌ها از سوي داوران متعجب شده است. كلاري كه سابقه داوري در چندين جشنواره بين‌المللي را هم دارد، با اشاره به برخي تنگ‌نظري‌ها در جشنواره فيلم ‌فجر گفته است كه سازوكار داوري و دخالت‌هاي بي‌جاي بيروني، در هيچ‌ يك از جشنواره‌هاي خارجي سابقه ‌ندارد. او گفته است كه كشورهاي ديگر به راي يك داور احترام مي‌گذارند و روند داوري يك فيلم بيشتر از سي‌دقيقه طول نمي‌كشد و هيچ‌كس هم به خودش اجازه نمي‌دهد در اين راي‌ها دخالت كند.

 

خانه دوست كجاست به تبريز رسيد

فيلم ‌سينماي «خانه‌ دوست كجاست؟» ساخته عباس كيارستمي، در مراسم افتتاحيه هفته فرهنگي فرانسه كه در شهر تبريز در جريان است به نمايش درآمد. در هفته فرهنگي فرانسه قرار است مروري بر فعاليت‌هاي فرهنگي اين كشور در سراسر جهان به همراه معرفي ‌چهره‌هايي در زمينه‌هاي مختلف ‌هنري از اين كشور انجام شود. گفتني ‌است كه چندين اثر ماندگار از سينماي جهان در تعريفي به نام «فرزندان آزاد سينما» نيز در اين رويداد به نمايش درمي‌آيد. فعاليت‌هاي فرهنگي و ادبي مختلف از ديگر برنامه‌هاي اين هفته هستند. موسسه بين‌المللي «الف» در استان آذربايجان شرقي، به عنوان ميزبان اين رويداد در شهر تبريز، بلوار 29 بهمن، جنب بيمارستان 29 بهمن، مجتمع فرهنگي و هنري تبريز واقع شده و استفاده از برنامه‌ها براي عموم آزاد است.

 

عكاس‌هاي قزوين بيكارند

رييس اتحاديه عكاسان استان قزوين اعلام ‌كرده كه موازي‌كاري دولتي و مجبور كردن مردم به استفاده از بعضي ادارات در امر عكاسي، خيلي از عكاسان اين شهر مجبور به ترك حرفه خود شده‌اند. او گفته طي امسال حدود 41 واحد صنفي مستقل، بازي را به ادارات دولتي باخته‌اند و هر روز هم حجم بيكار شدن اين هنرمندان دامنه بي‌شماري به خود مي‌گيرد. او گفته است كه دفاتر پليس+10 و تصاحب كارهايي چون عكاسي و خدمات فتوكپي، عرصه را روز‌به‌روز بر عكاسان اين استان تنگ‌تر مي‌كند.

 

براي ديدن خانه جلال پول بدهيد!

پولي شدن بازديد از خانه جلال‌ آل‌احمد و سيمين‌ دانشور ظاهرا به مذاق خواهر‌زاده خالق «مدير مدرسه» خوش نيامده. او اعتقاد دارد كه اين كار ميان علاقه‌مندان اين دوچهره دلسردي ايجاد مي‌كند. شوراي اسلامي شهر تهران در لايحه‌اي كه روز ۲۸ بهمن‌ماه سال جاري به تصويب رسانده است، شهرداري تهران را مكلف كرده براي استفاده عمومي از خانه موزه سيمين دانشور و جلال آل‌احمد اقدام به دريافت مبلغ وروديه كند. اين در حالي است كه در روز تصويب اين لايحه و در صحن شورا بيان شده است كه اين خانه پس از ۱.۸ ميليارد تومان هزينه مرمت و سالانه ۵۰۰ ميليون تومان هزينه نگهداري، از راه بليت‌فروشي و در خوشبينانه‌ترين شكل تنها ۱۷ ميليون تومان درآمدزايي خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون