• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4311 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱ اسفند

آلبوم «با يادش» با نوازندگي پويان آزاده منتشر شد

فانتزي ژيلا به روايت نسل جوان

نيوشا مزيدآبادي

 

 

شايد يكي از زيباترين آوازهاي مرحوم غلامحسين بنان، آواز ديلمان به آهنگسازي جواد معروفي باشد. اثري دلنشين كه در خاطر هر شنونده موسيقي ايراني، نقشي انكارناپذير حك كرده است. جواد معروفي از جمله نوازنده‌هاي تأثيرگذار تاريخ موسيقي ايران است كه در سال‌هاي پس از پيدايش راديو در ايران، تكنوازي‌هاي بسياري را در برنامه‌هايي مثل گل‌ها اجرا كرد. او ادامه‌دهنده مسير پدرش در نگرش به موسيقي ايراني بود و اگرچه كسي مثل مرتضي‌خان محجوبي از مهم‌ترين رقيبان زندگي هنري او به شمار مي‌رفت اما به گواه شاگردان مرتضي خان، او اهميت بسيار زيادي براي ساخته‌هاي محجوبي، خصوصا چهار مضراب‌هايش قائل بود.

جواد معروفي قطعات بسيار زيبايي براي موسيقي ايراني نوشت كه رپسودي اصفهان و فانتزي ژيلا از جمله معروف‌ترين آثار او هستند.

آنچه از قطعات ضبط شده او به ذهن هر شنونده‌اي متبادر مي‌شود، نوآوري‌هايي است كه او در پوشش گوشه‌هاي موسيقي ايراني و اجراي آن با سازي غربي مثل پيانو داشته و به جرأت مي‌توان گفت اين نوآوري‌ها مسير تازه‌اي در اجراي موسيقي ايراني، پيش پاي نوازندگان آن دوره گذاشت.

او اتودها و پرلودهاي شوپن، سونات‌هاي موتسارت، بتهوون، شوبرت و فوگ‌هاي باخ را با مهارت مي‌نواخت و در كنار آن تبحر بالايي در اجراي موسيقي ايراني داشت؛ به همين دليل نواي پيانوي معروفي از سبك و روش ديگري بهره مي‌گرفت كه به ذائقه متجددان و نوگرايان خوش مي‌آمد. معروفي علاوه بر اين تلاش‌هاي فراواني هم در تنظيم قطعات براي اركستر كرد خصوصا ترانه‌هايي كه از عارف و شيدا به جا مانده بودند.

حالا به تازگي موسسه فرهنگي- هنري ماهور اثري از نواخته‌هاي يكي از شاگردان معروفي را در يك مجموعه آلبوم با عنوان «با يادش» منتشر كرده كه علاوه بر رپسودي اصفهان و فانتزي ژيلا شامل قطعاتي مثل خواب‌هاي طلايي، غمگين، كوكو و... مي‌شود. پويان آزاده در مسير هنري‌اش فراگيري اصول آهنگسازي را نزد كامبيز روشن‌روان و درك ظرايف رديف موسيقي ايراني و سبك‌شناسي استاد مرتضي محجوبي را نزد استاد علي تجويدي فرا گرفت و موفق شد به همراه ايشان آثاري را ضبط كند كه متاسفانه هنوز فرصت انتشار نيافته‌اند. درباره «با يادش» به قلم پويان آزاده مي‌خوانيم:«به مناسبت گذشت ربع قرن از فوت استاد جواد معروفي و همزمان با سالروز درگذشت‌شان اين مجموعه را منتشر مي كنم. تراك ها مطابق با مُدگردي رديف هفت دستگاه موسيقي ايران ترتيب يافته اند. قطعات براي سهولت درك مخاطب كمتر آشنا با موسيقي دستگاهي با پيانوي كوك اروپايي قابل اجراست. برخي قطعات با نگاهي مخاطب شناسانه و به منظور نماياندن زيبايي‌هاي نهفته ‌در قطعات استاد معروفي به اختصار اجرا شده اند. اين مجموعه را مي‌توان يادگاري از استاد گرانقدرم جواد معروفي دانست كه آن را بر اساس يافته هايم از آثار ايشان نواخته‌ام؛ آثاري معروف و برخي مهجور از گنجينه مكتب پيانوي كلاسيك ايراني.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون