• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4311 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱ اسفند

رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در تهران خبر داد

جشنواره كتاب سال سبك زندگي در حوزه كودكان برگزار مي‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمين محمد شيخ‌الاسلامي، رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در تهران از برگزاري جشنواره كتاب سال سبك زندگي خبر دارد. او با اشاره به اينكه اين جشنواره اقدامي براي فرهنگ‌سازي در عرصه كتاب و سبك زندگي است، گفت: با توجه به موضوع خاص سبك زندگي، از سال گذشته ميز تخصصي سبك زندگي در دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم كليد خورد و آغاز به كار كرد و دوره اول اين جشنواره در اسفندماه سال گذشته برگزار شد. به گفته وي سال گذشته اين جشنواره در چند رشته برگزار شد كه حوزه مطالعات ديني و حوزه مطالعات اجتماعي منطبق با سبك زندگي و در عرصه‌هاي تئوري و عملي از جمله آنها بود. رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در تهران افزود: در مجموع به نظر مي‌رسد كتاب‌هاي مهارتي كودك و نوجوان بسيار سرراست‌تر و شفاف‌تر نوشته شده و دقيق‌تر قابل ارزيابي و داوري است و به خصوص با توجه به اينكه براي عرصه كودك و نوجوان در كشور سامانه‌ها و بخش‌هايي وجود دارد كه به طور مستقيم به اين موضوع مي‌پردازند و همچنين با توجه به سوابق اين دفتر در حوزه كودك و نوجوان، اقداماتي را در اين زمينه انجام داده‌ايم.

شيخ‌الاسلامي تصريح كرد: از همان سال‌هاي اول انقلاب دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در تهران روي اين عرصه كار كرده و در حال حاضر هم مركز تربيت مربي كودك و نوجوان را داريم. بنابراين مجموع اين موضوعات موجب شد كه ما ورود كنيم به اينكه امسال را در عرصه كودك و نوجوان كار كنيم و در همين رابطه كتاب‌هاي خوبي براي ما آمده كه مي‌تواند به شكلي و به نحوي تاثيرگذاري خوبي در عرصه كتاب كودك و نوجوان داشته باشد.

وي با تاكيد بر اينكه اين جشنواره چند هدف را دنبال مي‌كند، گفت: يك هدف تقدير از افرادي است كه در اين عرصه كار كرده‌اند و برجسته كردن تلاش آنهاست. اما غير از اين به نحوي به دنبال جريان‌سازي و گفتمان‌سازي در عرصه كتاب كودك و نوجوان هستيم. همچنين به دنبال گفتمان‌سازي جبهه انقلاب در عرصه كودك و نوجوان هستيم زيرا موضوعي كه در آن ضعف داريم، اين است كه عملا كتاب‌هاي كودك و نوجوان تمايل عرضي به سمت علاقه‌مندي‌هاي سكولار دارد.

وي اصلي‌ترين تفاوت جشنواره امسال نسبت به سال گذشته را در فرآيند داوري دانست و اظهار داشت: در سال گذشته فرآيند داوري فرآيند خيلي ساده‌تري بود به جهت اينكه دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در تهران توانمندي‌هاي جدي و برند شده‌اي در عرصه كتاب و كتاب‌هاي مبنايي و تئوريك دارد. در داوري جشنواره سال گذشته عملا از سرمايه‌هاي داخلي دفتر استفاده و سعي شد فرآيند داوري كاملا بومي و در داخل دفتر انجام شود.

شيخ‌الاسلامي در ادامه افزود: درست است كه اين دفتر در عرصه كودك و نوجوان فعاليت مي‌كند، اما كتاب كودك و نوجوان و سبك زندگي با ويژگي كودك و نوجوان يك تخصص ويژه و خاص است و اصلا اين طور نيست كه بتوانيم با چارچوب‌هاي كلي به سراغ عرصه سبك زندگي و كودك برويم و به آنها بپردازيم. بنابراين امسال يك تيم داوري بسيار قوي و تخصصي در عرصه كتاب كودك و نوجوان داريم كه اين موضوع تفاوت جدي جشنواره امسال در مقايسه با سال
گذشته است.

رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در تهران تصريح كرد: نكته دوم اين است كه ما امسال به نوعي به سبك زندگي اسلامي در فعاليت‌هاي دفتر نزديك شديم و بر همان تئوري روي حوزه انتخاب، فاكتورها، عناصر انتخاب درست و مطلوب، اتفاق داوري و بررسي كتاب‌ها با تمركز ويژه بر مساله انتخاب متمركز شديم كه اين موضوع بسيار مهم و گام به جلو است.

شيخ‌الاسلامي با اشاره به ارسال بيش از 2 هزار كتاب به دبيرخانه جشنواره اظهار داشت: اين كتاب‌ها در چند دوره غربالگري شد و نهايتا به پنج گزينه رسيديم كه از بين آنها يك مجموعه انتخاب خواهد شد. ممكن است در برخي عرصه‌ها اثر برتر نداشته باشيم، اما به طور معمول در اين رشته‌ها آثار برتر را خواهيم داشت. در مجموع به نظر مي‌رسد كه جشنواره از اين جهت غناي خوبي خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون