• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4314 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۵ اسفند

ارتش ونزوئلا مرز كلمبيا و برزيل را بست

زورآزمايي گوايدو با مادورو

ميثم سليماني

 

 

شرايط ونزوئلا وارد برهه حساسي شده است؛ نقطه‌اي سرنوشت ساز كه مي‌تواند آينده را تعيين كند. كمك‌هايي كه از سوي امريكا به كلمبيا ارسال شده آماده شده است تا وارد خاك ونزوئلا شود. گزارش‌ها حاكي از آن است كه ونزوئلا مرز كلمبيا را بسته است زيرا دولت نيكولاس مادورو نمي‌خواهد كمك‌هاي امريكا وارد خاك ونزوئلا شود.

گفته مي‌شود خشونت‌ها در ونزوئلا به حدي بالا گرفته است كه روز جمعه بخشي از روستاييان نزديك مرز با برزيل با كاروان نظامي كه قصد جلوگيري از ورود كمك‌هاي اوليه به اين كشور را داشتند، درگير شدند. مادورو معتقد است كمك‌هايي كه از سوي ايالات متحده به ونزوئلا ارسال شده است تنها يك نمايش به حساب مي‌آيد. از همين رو مادورو ابتدا دستور بسته شدن مرز با برزيل را صادر كرد؛ جايي كه دولت برزيل اعلام كرد كه قصد دارد 200 تن مواد غذايي و دارويي را به سمت ونزوئلا اعزام كند.

در حال حاضر ايالات متحده يكي از ده‌ها كشوري است كه رهبر اپوزيسيون را به عنوان رييس‌جمهوري به رسميت شناخته است. در روز جمعه همچنين مادورو تلاش كرد تا ارتباط با كلمبيا را نيز قطع كند و اجازه عبور و مرور به كلمبيا را ندهد. اما خوان گوايدو اين ممنوعيت سفر را دور زد و از مرز عبور كرد تا بتواند خود را به كاروان اعزامي امريكا براي ورود به ونزوئلا برساند. تا زمان تنظيم اين گزارش هنوز كمك‌هاي بشر‌دوستانه امريكا وارد خاك ونزوئلا نشده است. اما مشخص نيست كه چه سرنوشتي پيش روي اين كمك‌ها خواهد بود. با اين حال نيكولاس مادورو هر گونه بحران انساني و كمبود مواد غذايي و دارو را در كشور انكار مي‌كند.

برخي منابع عنوان كردند كه سربازان ونزوئلايي با ورود به روستاهاي مرزي و با آتش زدن آنها تلاش دارند تا اجازه ندهند اين كاروان‌ها وارد خاك ونزوئلا شوند و همين موضوع باعث شده است تا مردم محلي با نظاميان درگير شوند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه يك زوج بومي جان خود را در اين درگيري‌ها از دست دادند و 15 نفر ديگر نيز زخمي شدند. گفته مي‌شود تعدادي از اين مصدومان براي مداوا به بيمارستان بواويستا در برزيل اعزام شدند. با اين حال چهره‌هاي غير نظامي دولت مادورو معتقدند كه عامل اصلي اين درگيري‌ها افرادي بودند كه با اقدامات خود باعث واكنش ارتش شدند.

به گزارش الجزيره پيش از ورود كاروان به ونزوئلا مخالفان در حال برنامه‌ريزي براي جلوگيري از حمله احتمالي به اين كاروان بودند. علاوه بر بواويستا در برزيل، بناست از كوكوتاي كلمبيا نيز كمك‌ها به سمت ونزوئلا روانه شود. ريچارد برانسون دركوبا، ميلياردر بريتانيايي با حضور در كلمبيا و حمايت از خوان گوايدو براي ارسال كمك‌هاي بشردوستانه او را غافلگير كرد.

گوايدو پس از سفر به كلمبيا در كنار ايوان دوكو، رييس‌جمهور كلمبيا و سباستين پينرا، رييس‌جمهوري شيلي قرار گرفت و اعلام كرد كه او تنها با كمك نيروهاي مسلح توانست از مرز عبور كند و مادورو نتوانست مانع سفر او به كلمبيا شود. گوايدو عنوان كرد: در اين لحظه سوال از نيروهاي مسلح است؛ زيرا ما مي‌دانيم كه همه جامعه بسيج شده است كه به يكديگر كمك كنند. اما اين كار چگونه انجام مي‌شود زماني كه هوا، دريا و جاده‌ها بسته باشد. ايوان دوكو، رييس‌جمهور كوبا نيز از ارتش ونزوئلا خواست تا در سمت درست تاريخ قرار بگيرد و خواستار كمك به اين فرآيند تاريخي غير قابل بازگشت شد. دولت مركزي ونزوئلا عنوان كرده است از آنجايي كه دولت كلمبيا يك تهديد عليه صلح و حاكميت در ونزوئلا ايجاد شده است دولت ونزوئلا تصميم به اتخاذ تدابير موقت امنيتي شده و پل مرزي بين دو كشور در منطقه تاچيرا را مسدود مي‌كند. اين خبر را دلسي رودريگز، معاون رييس‌جمهور ونزوئلا در صفحه توييتر خود نوشت.

برخي تحليلگران معتقدند كه اكنون كشمكش‌هاي فراواني در مورد چگونگي حل و فصل بحران ونزوئلا وجود دارد و عنوان مي‌كنند اعزام اين كمك‌ها به ونزوئلا به نوعي آزمايش وفاداري نظاميان به مادورو محسوب مي‌شود. برخي گروه‌هاي مدني مدعي هستند كه از زمان گسترده شدن اعتراض‌ها عليه مادورو در ماه ژانويه نيروهاي امنيتي ونزوئلا ده‌ها تن را اعدام كرده و صدها نفر ديگر را نيز دستگير كرده‌اند.

آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل متحد روز جمعه همچنين با جورج آرزا، وزيرخارجه ونزوئلا ديدار كرد. سخنگوي دبيركل سازمان ملل عنوان كرد كه در اين ديدار دبيركل سازمان ملل از وي خواسته است تا جلوي استفاده از خشونت عليه تظاهركنندگان گرفته شود. آرزا نيز در جمع خبرنگاران گفت كه نيروهاي مسلح هرگز اقدام غير‌منتظره‌اي عليه مردم خود انجام نمي‌دهند و نيروهاي مسلح ما به خاطر انسانيت‌شان شناخته شده‌اند. چين به همراه روسيه در بيانيه‌اي عنوان كردند كه نبايد كمك‌هاي بشردوستانه به زور از مرز عبور كند زيرا اين كار مي‌تواند منجر به خشونت شود.

از سوي ديگر فضا به نحوي ملتهب است كه جان بولتون، مشاور امنيت ملي ايالات متحده سفر خود را به كره جنوبي لغو كرد. اين در حالي است كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده و كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي بنا دارند به زودي در ويتنام با يكديگر ديدار كنند. سخنگوي شوراي امنيت ملي در بيانيه‌اي گفت: جان بولتون سفر خود به جمهوري كره جنوبي را براي تمركز بر وقايع ونزوئلا لغو كرده است. گفته مي‌شود دولت امريكا تمركز جدي بر ونزوئلا را انجام داده است. چندي پيش نيز جان بولتون به شكلي كاملا مشخص در دفترچه يادداشت خود رو به خبرنگاران نوشته بود اعزام 5 هزار نيرو به كلمبيا، موضوعي است كه در جمع خبرنگاران فاش شد.

انتظار مي‌رود مايك پنس، معاون اول رييس‌جمهور ايالات متحده روز دوشنبه به كلمبيا سفر كند تا فشارها براي كناره‌گيري نيكولاس مادورو را افزايش دهد. گفتني است اليوت آبرامز، نماينده ويژه امريكا در امور ونزوئلا روز پنجشنبه به منطقه كوكوتاي كلمبيا رفت تا به انتقال كمك‌هاي بشردوستانه نظارت كند. با اين حال مقام‌هاي ونزوئلايي معتقدند كه امريكايي‌ها قصد دارند با انتقال كمك‌هاي خود تنش در ونزوئلا را افزايش دهند. واقعيت آن است بحث اعزام كمك‌هاي بشردوستانه موجب شده است تا فضا بسيار پيچيده‌تر از گذشته شود. اگر اين كمك‌ها وارد ونزوئلا شود در عمل حاكميت دولت مادورو زير سوال مي‌رود اما اگر ارتش اجازه ندهد اين اتفاق رخ دهد حوادث آينده غيرقابل پيش‌بيني‌تر از هر زماني خواهد شد. زيرا در صورت هرگونه درگيري ممكن است گزينه مداخله نظامي امريكا نيز افزايش پيدا كند. در اين ميان تصميم ارتش ونزوئلا براي حمايت يا عدم حمايت از مادورو اهميت بسيار بالايي دارد. تا زمان تنظيم اين گزارش هنوز كاروان كمك‌ها به سمت ونزوئلا از سمت كلمبيا روانه نشده است و مردم در جلوي مرز با كلمبيا تجمع كرده‌اند و نيروهاي مرزباني ونزوئلا مرز را بسته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون