• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4314 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۵ اسفند

خبر

كيم براي ديدار با ترامپ راهي ويتنام شد

رهبر كره شمالي روز شنبه با قطار سفر رسمي خود را به ويتنام آغاز كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري تاس، كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي با يك قطار به‌شدت محافظت شده پيونگ يانگ را به مقصد هانوي براي سفري رسمي به ويتنام و در پي آن ديدار با دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در اين كشور ترك كرد. وزير خارجه ويتنام شنبه اعلام كرد كه اون طي روزهاي آتي به دعوت ناگوين پو ترونگ، رييس‌جمهور و دبيركل حزب كمونيست ويتنام ديداري رسمي از ويتنام خواهد داشت. قرار است دومين ديدار رهبران امريكا و كره شمالي در پايتخت ويتنام چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاري ۲۷ و ۲۸ فوريه (۸ و ۹ اسفند) برگزار شود. دونالد ترامپ و كيم جونگ اون، اولين‌بار در سنگاپور در ماه ژوئن ديدار كردند اما آن نشست تعهدات و پيشرفت واقعي كمي به سوي خلع سلاح هسته‌اي به همراه داشت. با اين حال يكي از محورهاي اصلي دومين اجلاس ميان رهبران كره شمالي و امريكا چگونگي خلع سلاح هسته‌اي كامل در شبه جزيره كره است.

رييس‌جمهور افغانستان: براي مهار آب سرمايه‌گذاري مي‌كنيم

اشرف غني، رييس‌جمهور افغانستان گفت كه دولت اين كشور براي مهار آب سرمايه‌گذاري مي‌كند زيرا هر قطره آب افغانستان نسبت به نفت همسايه‌ها قيمتي‌تر خواهد بود. به گزارش ايرنا، اشرف غني در ديدار با جوانان چندين ايالت از جمله ايالت‌هاي زابل، قندهار، هلمند و ارزگان گفت: تركيه براي توسعه سد كجكي روي رودخانه هيرمند سرمايه‌گذاري كرده و كار آن به زودي آغاز مي‌شود. به گفته اشرف غني با توسعه سد كجكي روي رودخانه هيرمند يك ميليارد متر مكعب آب بيشتر ذخيره مي‌شود و صد مگاوات برق توليد خواهد شد. رودخانه هيرمند از افغانستان سرچشمه گرفته و در نهايت به سيستان و بلوچستان ايران سرازير مي‌شود. سد هيرمند در حال حاضر ظرفيت ذخيره حدود 1.7 ميليارد مترمكعب آب را دارد. رييس‌جمهور افغانستان در ادامه افزود، امكانات سد دهله در ولايت قندهار نيز آماده شده است و در آينده 600 هكتار زمين از طريق سد دهله آبياري مي‌شوند كه با اين كار خودكفايي ما در مورد گندم حتمي خواهد شد. دو كشور ايران و افغانستان براي استفاده از آب هيرمند در سال 1973 معاهده‌اي امضا كرده‌اند كه بر اساس آن بايد حداقل820 ميليون مترمكعب آب در سال از رودخانه هيرمند وارد ايران شود. هيرمند نام رودي است كه از ولايت هلمند در جنوب افغانستان جاري است و به درياچه هامون در ايران مي‌ريزد. به گزارش ايرنا، انسداد مسير طبيعي رودخانه هيرمند در كشور افغانستان سبب شده است با خشكي هامون تغيير اقليم وسيعي در منطقه سيستان رخ دهد كه زندگي مردم اين منطقه را به‌شدت تحت تاثير قرار داده است. اين درياچه به صورت مشترك در خاك ايران و افغانستان قرار دارد كه هم اينك به دلايل عمدي و دخالت انساني و قهر طبيعت، رو به نابودي مي‌رود.

سفر قريب‌الوقوع پوتين به قطر

نور محمد خولوف، سفير روسيه در دوحه اعلام كرد كه ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه به زودي به قطر مي‌رود تا با شيخ تميم امير اين كشور ديدار كند. به گزارش فارس، خولوف در گفت‌وگو با شبكه «روسيا اليوم» بدون اشاره به زمان دقيق اين سفر تاكيد كرد كه «هماهنگي مسكو و دوحه براي مقدمه‌سازي اين سفر در سطح بالايي قرار دارد.» وي افزود: دو طرف در ديدار با يكديگر درباره روابط دوجانبه و تحولات بحران سوريه و تجهيز قطر به سامانه دفاعي موشكي «اس - 400» رايزني خواهند كرد. سفير روسيه تاكيد كرد كه در اين ديدار همچنين، مواضع مسكو درباره بحران شوراي همكاري خليج فارس و هماهنگي در بازار جهاني گاز و همكاري دو كشور در جام جهاني ۲۰۲۲ مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت. شيخ «تميم بن حمد آل ثاني» امير قطر در جولاي گذشته به مسكو سفر و با پوتين درباره اوضاع خاورميانه و راه‌هاي حل بحران شوراي همكاري خليج فارس گفت‌وگو كرده بود. بحران شوراي همكاري خليج فارس از پنجم جولاي سال ۲۰۱۷ پس از قطع روابط ديپماتيك چهار كشور مصر، بحرين، امارات و عربستان سعودي با دوحه آغاز شده است. چهار كشور مذكور قطر را به حمايت از تروريسم متهم كردند، اما دوحه آن را رد كرده است.

پاكستان: كشورهايي براي تخريب روابط با تهران تلاش مي‌كنند

سخنگوي ارتش پاكستان اعلام كرد كه اسلام‌آباد براي جلوگيري از وقوع حوادثي همچون حمله تروريستي به اتوبوس سپاه پاسداران و همكاري با ايران تلاش مي‌كند. به گزارش ايلنا به نقل از النشره، «آصف غفور» سخنگوي ارتش پاكستان با تاكيد بر ادامه همكاري با ايران اعلام كرد كه اسلام‌آباد براي جلوگيري از تكرار حادثه تروريستي اتوبوس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تلاش مي‌كند. آصف غفور ضمن خوب توصيف كردن سطح همكاري با ايران بر تحكيم روابط همه‌جانبه با تهران تاكيد كرد. وي گفت كه پاكستان همكاري بسيار خوبي با ايران در زمينه تقويت امنيت در مناطق مرزي داشته و به اين عمليات ادامه خواهد داد. غفور تاكيد كرد كه طرف‌هاي ديگري هستند كه براي تخريب روابط ايران و پاكستان تلاش مي‌كنند. ما از جزييات حمله تروريستي كه در استان سيستان و بلوچستان صورت گرفت، كاملا آگاهي داريم. سخنگوي ارتش پاكستان نسبت به وقوع حملات تروريستي متعدد در مناطق مرزي مشترك با ايران و افغانستان هشدار داد و بر لزوم بررسي و حل اين معضل از طريق همكاري‌هاي دو جانبه تاكيد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون