• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4314 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۵ اسفند

سال 2024 كاراته از بازي‌هاي المپيك حذف خواهد شد

برك دنس به‌جاي كاراته

وحيد جعفري

 

 

14 مردادماه 1395 درست چند روز قبل از آغاز المپيك 2016 برزيل بود كه در مجمع كميته بين‌المللي المپيك اعلام شد، كاراته در المپيك 2020 توكيو حضور خواهد داشت. خبر خوبي براي خانواده بزرگ اين رشته در سراسر دنيا بود، بخصوص براي ايران كه يكي از قدرت‌هاي اين رشته در دنيا به حساب مي‌آيد. اين موضوع يك اتفاق ساده براي علاقه‌مندان به اين رشته بخصوص در ايران نبود؛ هر چند اين حضور هم باعث نشد تا اين رشته مدال‌آور آن حمايتي كه انتظار مي‌رفت را احساس كند و حالا هم كه بدون رييس و با سرپرست اداره مي‌شود و بايد منتظر ماند و ديد كه در نهايت سكان هدايت اين رشته كه پتانسيل موفقيت در المپيك را دارد، به دست چه كسي مي‌افتد.

كاراته به خاطر اينكه المپيكي نبود، همواره سرخورده جودو و تكواندو بوده و اين در حالي است كه در صورت المپيكي بودن، اين رشته شانس بيشتري از اين رشته‌ها براي موفقيت در بازي‌هاي تابستاني داشت، بخصوص در بخش بانوان، البته به شرطي كه هر چه زودتر تكليف انتخابات فدراسيون مشخص شود و اين رشته با شناسايي رييس جديد خود و در پيش گرفتن برنامه‌هايش، براي موفقيت در المپيك به پيش برود. كاراته بيم و اميد بسياري را پشت سر گذاشت تا حضور خود در المپيك را تصويب كند؛ اما به نظر مي‌رسد اين حضور قطعي نيست و براي اين كار بايد مسير پر پيچ و خمي را طي كند، چرا كه روز گذشته اعلام شد اين رشته در المپيك 2024 فرانسه حضور نخواهد داشت.

بر اساس قوانين كميته بين‌المللي المپيك ميزبان هر دوره از اين بازي‌ها مي‌تواند چند رشته را براي حضور در همان دوره از المپيك به IOC معرفي كند كه در صورت موافقت شوراي اجرايي رشته‌هاي معرفي شده در برنامه بازي‌ها قرار مي‌گيرند.

رشته‌هايي كه از سوي ژاپن براي بازي‌هاي المپيك ۲۰۲۰ معرفي شدند، مدت‌ها بحث محافل ورزشي بودند. بسياري از كارشناسان عقيده داشتند، ژاپن با وجود آنكه مهد كاراته است، اين رشته را ناديده گرفته و دو رشته اسكواش و بيسبال را به IOC معرفي خواهد كرد. بخصوص اينكه در نظرسنجي‌ها اين دو رشته هميشه در صدر بودند.

با وجود اين برنامه معرفي شده از سوي كميته برگزاري اين بازي‌ها تعجب جامعه جهاني ورزش را در پي داشت. مهلت معرفي رشته‌هاي مورد توجه ميزبان بازي‌هاي المپيك ۲۰۲۰ فرا رسيد و ژاپني‌ها برخلاف گمانه‌زني‌ها به جاي دو رشته، پنج رشته ورزشي را براي حضور در المپيك ۲۰۲۰ پيشنهاد دادند.

بر همين اساس بيسبال، كاراته، اسكيت، صخره‌نوردي و موج‌سواري رشته‌هاي معرفي شده از سوي ژاپني‌ها بودند. در برنامه اعلام شده از سوي ژاپني‌ها كاراته مي‌توانست در صورت تاييد در دو بخش كاتا و كوميته در اين بازي‌ها حاضر شود. در نهايت با اين درخواست ژاپني‌ها موافقت شد تا خانواده بزرگ كاراته اولين حضور خود در المپيك را جشن بگيرد؛ اما حالا و با اينكه انتظار مي‌رفت فرانسوي‌ها كه آنها نيز در كاراته حضور جدي و قدرتمندي دارند، اين رشته را در المپيك 2024 پاريس حفظ كنند؛ ولي اين‌طور نشده و كاراته بلافاصله بعد از قطعي شدن اولين حضورش در المپيك بايد مجددا تلاش خود را از سر گيرد تا باز به اين بازي‌ها راه يابد و اين به هيچ‌وجه خبر خوبي براي علاقه‌مندان جهاني اين رشته و خانواده بزرگ كاراته در ايران نيست.

محسن آشوري، سرپرست فدراسيون كاراته با ابراز اميدواري مبني بر امكان لغو اين تصميم و ماندگار شدن كاراته در المپيك گفته است: «رييس فدراسيون جهاني كاراته هم اعلام كرده هنوز اميدواري‌هايي براي منتفي شدن اين تصميم وجود دارد و اميدوارم با حمايت كشورهاي مختلف و ايجاد كمپين، شاهد حضور كاراته در المپيك ۲۰۲۴ باشيم. اصولا رشته‌هايي كه از المپيك قرار است حذف شوند قبل از برگزاري المپيك دوره قبل درباره آنها تصميم نهايي گرفته مي‌شود و با توجه به اينكه يك سال و نيم تا المپيك ۲۰۲۰ زمان داريم، هنوز زود است اين تصميم را قطعي بدانيم. فرانسه از قدرت‌هاي كاراته جهان است و حتي براي نظر نهايي جهت حضور كاراته در المپيك ۲۰۲۰ توكيو، نمايندگان كميته بين‌المللي المپيك به رقابت‌هايي كه در فرانسه برگزار شد، رفتند و زيبايي و هيجان اين رشته آنها را مجاب به پذيرش كاراته در المپيك كرد. فكر مي‌كنم فرانسه به عنوان ميزبان المپيك ۲۰۲۴ حساب ويژه‌اي روي مدال‌آوري در كاراته باز كرده و قطعا به صورت جدي اين موضوع را پيگيري مي‌كند. زماني نيز بحث كنار گذاشته شدن كشتي مطرح شد، اما خوشبختانه اين رشته پرافتخار كشورمان در نهايت در المپيك ماندگار شد.»

البته حالا خبر رسيده كه حتي رشته جايگزين كاراته در المپيك 2024 نيز مشخص و معرفي شده است. پس از حذف كاراته از المپيك فرانسه، «برك دنس» جايگزين اين رشته رزمي در بازي‌هاي تابستاني پاريس شده است. در واقع چهار رشته ورزشي برك دنس، ورزش‌هاي صعودي، موج‌سواري و اسكيت‌برد به عنوان چهار رشته غير اصلي به بازي‌هاي المپيك ۲۰۲۴ پاريس راه خواهند يافت. البته حضور اين چهار رشته زماني قطعي مي‌شود كه كميته بين‌المللي المپيك، تابستان امسال تاييد نهايي حضور آنها را اعلام كند. دو رشته ورزشي بيسبال و كاراته كه در المپيك ۲۰۲۰ توكيو حضور دارند، براي شركت در المپيك ۲۰۲۴ شانس خود را از دست داده‌اند و طبق اخبار، رشته‌هاي اسكواش، اسنوكر و شطرنج در تلاش بودند تا خود را به المپيك پاريس برسانند، اما حضور چهار رشته فوق قطعي شده است. رشته‌ ورزش‌هاي صعودي، موج‌سواري و اسكيت‌برد در المپيك ۲۰۲۰ توكيو نيز حضور خواهند داشت و براي المپيك ۲۰۲۴ تنها كاراته جاي خود را به برك دنس خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون