• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4315 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۶ اسفند

حضور يك مستند در جشنواره جهاني و حرف‌هاي يك خواننده

كارگردان فيلم «آواز زير باران» درگذشت

گروه ‌فرهنگي

 درگذشت كارگردان فيلم «آواز زير باران»، آشنايي با رديف موسيقي براي كودكان، حرف‌هاي يك خواننده درباره وضعيت موسيقي و انتشار رمان تازه داريوش مهرجويي، خبرهايي هستند كه مي‌خوانيم.

 

كارگردان فيلم «آواز زير باران» درگذشت

استنلي دانن، كارگردان فيلم «آواز در باران» و ديگر آثار كلاسيك عصر طلايي هاليوود روز شنبه از دنيا رفت. او 94 ساله بود. «آواز در باران» در 1952 با بازي جين كلي ساخته شد و در گذر زمان هسته اصلي فرهنگ پاپ لقب گرفت. دانن رقصنده و طراح رقص هم بود. از ديگر فيلم‌هاي او مي‌توان به موزيكال «در شهر»(اولين فيلم او، توليد 1949 با بازي جين كلي، همكار كارگردانش و فرانك سيناترا)، «هفت عروس براي هفت برادر»(1954) و «چهره نمكين»(1957) با بازي فرد آستر و آدري هپبرن اشاره كرد. به گزارش گاردين، دانن
4 فيلم با بازي كري گرانت كارگرداني كرد:«آنها را به جاي من ببوس»(1957)، «بي‌احتياط»(1958)، «چمن همسايه سبزتر است»(1960) و «معما»(1963). گرانت در فيلم آخر با آدري هپبرن همبازي بود.

 

كودكان و موسيقي ايراني

خيلي‌ها اعتقاد دارند كه ساختار موسيقي ايراني‌، خصوصا رديف‌هاي آن، چندان پيوندي با روحيه‌ كودكانه ندارد و كودكان كمتر راغب به شنيدن اين نوع ‌از موسيقي هستند. خيلي‌ها هم مي‌گويند كه دوري كودكان از موسيقي ايراني به دليل عدم ‌آموزش آن از سنين پايين ‌است. به تازگي كتابي منتشر شده كه سعي دارد رديف‌هاي موسيقي‌ ايراني را به اين رده‌سني آموزش دهد. اين كتاب را علي مومنيان نوشته. در بخشي از مقدمه اين كتاب آمده است: «رده سني مخاطبان كتاب بين ۴ تا ۱۲ سال در نظر گرفته شده است؛ يعني كودكاني كه پس از گذراندن دوره اُرف، انتخاب ‌ساز تخصصي خود و گذراندن دوره‌هاي مقدماتي به بخش رديف‌آموزي وارد شده‌اند. اين كتاب را نشر گل‌آذين منتشر كرده است.

 

رماني تازه از داريوش مهرجويي

داريوش مهرجويي، كارگردان با سابقه سينماي ايران كه آثار درخشاني چون «هامون، سنتوري، پري، ساراو...» را در پرونده كاري‌اش دارد، شخصيتي است كه در عالم ادبيات هم شناخته‌شده است. مهرجويي به تازگي رماني با نام «برزخ ‌ژوري» منتشر كرده كه مراسم رونمايي از آن، روز هفدهم اسفندماه سال جاري در كتابفروشي‌ انتشارات به‌نگار برگزار مي‌شود. اين كارگردان سينما كه در سال‌هاي گذشته به صورت فعال در حوزه تاليف و ترجمه فعاليت داشته است در اين اثر داستاني تازه درباره زندگي يك كارگردان سينما صحبت كرده است و با نگاهي به دلمشغولي‌هاي فلسفي مهرجويي به ويژه ديدگاه‌هاي هايدگر به مساله مرگ توجه نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون