• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4315 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۶ اسفند

رييس كميسيون سلامت شورا با اشاره به مديريت شهري سابق گفت

نابودي بيش از ۱۲۱ هكتار از باغات تهران

زهرا صدراعظم نوري، رييس كميسيون سلامت شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به صدور ۴۸۵ پروانه ساخت و ساز در حوزه برج باغ‌ها اعلام كرد: ظرف ۱۰ سال گذشته بيش از ۱۲۱ هكتار از باغات نابود شده است.

صدراعظم نوري در جريان بررسي لايحه برج باغ‌ها كه در دستور كار شوراي اسلامي شهر تهران قرار گرفته بود، در تشريح گزارش كميسيون سلامت شوراي اسلامي شهر تهران، اظهار كرد: يكي از مصوباتي كه خسارت‌هاي بسياري براي شهر تهران به همراه داشت، مصوبه «برج باغ‌ها» بود. بي‌ترديد اگر امروز درست تصميم‌گيري كنيم و آنچه كميسيون‌ها در بررسي اين موضوع انجام داده‌اند به درستي به تصويب برسد، قطعا اقدام خوبي را كه توسط مديريت شهري در اواخر سال گذشته براي توقف مصوبه برج باغ‌ها انجام شد، تكميل مي‌كنيم.

وي همچنين خاطرنشان كرد: هر دو كميسيون معماري و شهرداري و سلامت شوراي اسلامي شهر تهران بحث‌هاي مختلفي داشتند، اما ۹۰ درصد از نظرات مشترك است و علت ارسال دو نامه توسط اين كميسيون به صورت مجزا به هيات رييسه اين بود كه به نظرات مختلف اعضاي كميسيون‌ها احترام گذاشته و اين نظرات به درستي منعكس شود.

وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در خصوص لزوم حفظ فضاي سبز شهر تهران، خاطرنشان كرد: با وجود تاكيدات مقام معظم رهبري متاسفانه مشاهده شد كه در تصميمات مديريت شهري ظرف سال‌هاي گذشته اقدامات مغاير با منويات ايشان بوده است.

اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اينكه در سال ۱۳۲۵ براساس عكس‌هاي هوايي تهران نزديك به 5هزار هكتار اراضي مشجر داشته است، در اين باره گفت‌: در مدت ۷۲ سال پس از سال ۱۳۲۵ حدود 2هزار و 509 هكتار از اراضي مشجر و باغات در تهران نابود شده است. در شرايطي كه ما اين ريه‌هاي شهر را به آهن و سيمان تبديل مي‌كنيم، چطور مي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه وضعيت آلودگي هوا چنين سرنوشتي نداشته باشد.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، يادآور شد: ظرف ۱۰ سال با مصوبه برج باغ‌ها اتفاقاتي رخ داد كه امروز بايد مديريت شهري گذشته كه شوراي اسلامي شهر تهران و شهرداري دوره پنجم را دروغگو خطاب مي‌كند، پاسخگو باشد. ۲۶۱ پروانه در حوزه برج باغ‌ها در منطقه يك معادل ۵۶ هكتار، ۵۰ پروانه در منطقه ۲ معادل ۸.۵ هكتار، ۴۶ پروانه در منطقه چهار معادل ۷.۸ هكتار، ۴۱ پروانه در منطقه ۳ معادل ۶.۶ هكتار، ۲۹ پروانه در منطقه ۵ معادل ۹.۸ هكتار، ۲۱ پروانه در منطقه ۱۰ معادل ۱۵.۴ هكتار، ۳۷ پروانه در منطقه ۲۲ معادل ۱۷ هكتار از باغات شهر تهران را نابود كردند.

به گفته نوري، مصوبه برج باغ‌ها سطح اشغال ۳۰ درصد و حداكثر تا ۹ طبقه بايد تعيين مي‌شد و طبقات زيرزمين نبايد زياده از حد مي‌شد و حداكثر سه طبقه در نظر گرفته مي‌شد، اما متاسفانه در ۸۴ درصد از پروانه‌هاي صادر شده براي برج باغ‌ها سطح اشغال از ۳۵ تا ۸۴ درصد بوده است. تعداد طبقات نيز در ۶۳ درصد از پروانه‌ها ۹ تا ۱۲ طبقه و در ۳۰ درصد از پروانه‌ها ۱۲ طبقه به بالا بوده است. وضعيت زيرزمين نيز با توجه به افزايش عمق گودبرداري‌ها موجب تخريب باغات شهر تهران شده است. در حقيقت در بسياري از پروانه‌هايي كه صادر شده است تخلف صورت گرفته و اين ضعف دستگاه نظارتي بوده است.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود، تصريح كرد كه اختلاف نظر ميان دو كميسيون تنها روي اراضي پنج هزار متر به بالا و همچنين موضوع سطح اشغال ۳۰ به ۷۰ است. بررسي مصوباتي كه سطح اشغال ۳۰ به ۷۰ بوده است نشان‌دهنده اين است كه ۷۰ درصدي كه به شهرداري واگذار شده است هيچ باغي حفظ نشده و با انجام توافق روي اين ۷۰ درصد نيز ساخت و ساز صورت گرفته است؛ لذا نظر ما در كميسيون سلامت ۲۰ به ۸۰ است.

نهايتا پس از بحث و بررسي اعضا در خصوص مصوبه برج باغ‌ها اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران با ۱۷ راي موافق به كليات اين طرح راي دادند. ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون