• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4317 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۸ اسفند

53 درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه‌هاي كشور شاغل هستند

گروه اجتماعي|
«از مهرماه سال آينده دانشجويان اين دانشگاه در مقطع كارشناسي مي‌توانند در يك رشته فرعي نيز تحصيل كنند.» اين خبري بود كه خبرگزاري مهر روز گذشته به نقل از محمود نيلي احمدآبادي، رييس دانشگاه تهران اعلام كرد؛ اقدامي كه به گفته نيلي براي حمايت از گسترش كارآفريني در دانشگاه انجام مي‌شود.

نتايج نخستين پيمايش وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از رصد اشتغال دانش‌آموختگان كه به تازگي منتشر شده نشان مي‌دهد كه در حال حاضر از ميان 714 هزار و 375 نفر دانش‌آموخته مراكز دانشگاهي، 379 هزار و 68 نفر شاغل هستند و آنگونه كه در اين پيمايش اعلام شده اين يعني كمي بيش از 53 درصد فارغ‌التحصيلان دانشگاه شاغل هستند. آخرين آماري كه از ميزان بيكاري دانش‌آموختگان در كشور وجود داشت مربوط به سال 95 بود و حالا آمار بيكاران در رشته‌هاي مختلف دانشگاهي اعلام شده است. براساس تحقيقي كه وزارت علوم انجام داده، غيرشاغلين در هنر 24 هزار و 183 نفر، كشاورزي و دامپزشكي 18 هزار و 858 نفر، فني و مهندسي 124 هزار و 510 نفر، علوم پزشكي 8 هزار و 893 نفر، علوم پايه 19 هزار و 339 نفر و علوم انساني 139 هزار و 524 نفر هستند. حالا مي‌توان تصور روشن‌تري از حرفي داشت كه چند روز قبل‌تر توسط معاون وزير علوم بيان شد. مجتبي شريعتي نياسر، معاون آموزشي وزير علوم روز يكشنبه گفته بود: ‌«بيكاري دانش‌آموختگان علوم انساني بيشتر از ساير حوزه‌ها است.» تنها 54 درصد از فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي انساني مشغول به كار هستند.

محمدسعيد سيف، مديركل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقيقات و فناوري درباره رصد اشتغال دانش‌آموختگان توسط دانشگاه‌ها، به ايرنا گفت: «اين رصد براي نخستين‌بار توسط دانشگاه‌ها صورت گرفته است. هدف مهم وزارت علوم در اين طرح، ورود دانشگاه‌ها به رصد اشتغال دانش‌آموختگان‌شان است و تا وقتي دانشگاه‌ها بطور مستقيم با دانش‌آموختگان ارتباط برقرار نكرده و مشكلات شان را نشنوند و ندانند، اين رصدها تاثيري ندارد.» به گفته سيف در نخستين مرحله رصد اشتغال دانش‌آموختگان كه امسال براي سال 96 صورت گرفت، 87 دانشگاه از طريق ارتباط با دانش‌آموختگان در اين طرح شركت كردند: «اين طرح به عنوان يك وظيفه براي دانشگاه‌ها تعريف شده است و موظف هستند هر سال اشتغال دانش‌آموختگان خود را رصد كنند تا در پذيرش دانشجو، تكميل برنامه‌ريزي‌ها و تهيه برنامه‌ريزي‌هاي درسي، اقدامات مناسب‌تري انجام دهند.»

حالا به نظر مي‌رسد اقدام دانشگاه تهران براي تعريف رشته‌هاي فرعي براي دانشجويان دوره كارشناسي تلاشي است براي بالا بردن بخت اين دانشجويان براي پيدا كردن جايي در بازار كار. نيلي احمدآبادي گفته است: ‌«به گروه‌هاي آموزشي دانشگاه تهران اجازه داده شده كه مجموعه‌اي از دروس را تهيه تا دانشجويان اين مجموعه را به عنوان رشته فرعي انتخاب كنند. اين دروس به صورت اختياري است و دانشجويان دوره كارشناسي مي‌توانند از گروه آموزشي يا از گروه‌هاي آموزشي ديگر اين دروس را اخذ كنند. براين اساس دانشجويان اين دانشگاه يك رشته اصلي و يك رشته فرعي خواهند داشت.» رييس دانشگاه تهران همچنين اشاره كرده است: ‌ «دانشجويان با گذراندن رشته فرعي كه اختياري است گواهي‌نامه دريافت خواهند كرد كه هدف از ايجاد اين رشته‌ها توسعه كارآفريني در ميان فارغ‌التحصيلان است تا از اين طريق سريع‌تر وارد بازار كار شوند.» اما آنچه رييس بزرگ‌ترين دانشگاه كشور اعلام كرده اين سوال را بر جاي مي‌گذارد كه چرا دانشگاه‌ها براي وصل كردن دانشجويان به بازار كار بايد به تعريف رشته‌هاي فرعي متوسل شوند و چرا نمي‌توان رشته‌هاي موجود را با توجه به تحولات بازار كسب‌وكار و ظرفيت‌هاي جامعه به‌روز كرد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون