• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4321 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۳ اسفند

برني سندرز به‌طور رسمي رقابت انتخاباتي 2020 را آغاز كرد

كارزار مقابله با ترامپيسم

ميثم سليماني

 

 

روز شنبه به وقت ايالات متحده برني سندرز، سناتور ايالت ورمونت براي دومين بار وارد كارزار انتخاباتي رياست‌جمهوري ايالات متحده شد. او براي اولين سخنراني و شروع كارزار انتخاباتي خود كالج بروكلين در شهر نيويورك را انتخاب كرد و در آن استراتژي انتخاباتي خود براي هواداران را تشريح كرد؛ جايي كه محل تولد سندرز محسوب مي‌شود. همسر برني سندرز كه مشاور سياسي او نيز محسوب مي‌شود قبل از او به روي صحنه آمد و درباره خانواده‌اش صحبت كرد و گفت اميدوار است كه مردم همسرش را درك كنند. نينا ترنر، رييس كميته انتخاباتي سندرز نيز اعلام كرد: امروز شما اين مرد را درك خواهيد كرد. شان كينگ يكي از فعالان حقوق اجتماعي و از بستگان برني سندرز كه پس از هولوكاست پدر خود را از دست داده از دوران دانشجويي و حمايت اوليه‌اش از حقوق مدني در آمريكا سخن مي‌گفت و اين بحث را مطرح كرد كه در دهه 90 و زماني كه سندرز 60 سال سن داشته است چرا ديدگاه‌هاي او ناديده گرفته شده است. برني سندرز در سال 2016هنگامي كه براي اولين‌بار وارد كارزار انتخاباتي رياست‌جمهوري شد ابتدا كسي او را زياد جدي نگرفت. اما سعي كرد با راي‌دهندگان ارتباط مستقيم برقرار كند. به خصوص راي‌دهندگاني كه احساس مي‌كردند فكر و ديدگاه آنها در انتخابات در نظر گرفته نشده است. اما در نهايت توانست هيلاري كلينتون را با چالش جدي كه قبل‌تر پيش‌بيني آن نمي‌شد در كارزار انتخاباتي درون‌حزبي به چالش بكشد اما واقعيت آن است كه برني سندرز پيش از انتخابات درون حزبي از هيلاري كلينتون شكست خورده بود زيرا نمايندگان ويژه و نخبگان حزبي همگي تصميم گرفته بودند تا هيلاري كلينتون نماينده حزب دموكرات باشد. اما حالا شرايط براي برني سندرز متفاوت است. ديگر هيچ كس او را دست كم نمي‌گيرد. برخي حتي پس از شكست هيلاري كلينتون از ترامپ عنوان كردند كه سندرز مي‌توانست ترامپ را در انتخابات شكست دهد. حالا حساب ويژه‌اي روي برني سندرز باز شده است. او را شايد هيچ كس نتواند ناديده بگيرد. او اكنون رقيبي جدي و سرسخت است كه براي هر فردي مي‌تواند خطرناك باشد. هنگامي كه برني سندرز روز شنبه پشت تريبون قرار گرفت رويكرد معمول خود را گفت و عنوان كرد كه مي‌خواهد سياست جديدي را در كشور ايجاد كند. او گفت: ما قصد داريم تا رياضت اقتصادي خانواده‌ها را به پايان برسانيم و ثروتمندان و قدرتمندان را وارد دوره رياضتي كنيم. با اين حال سندرز در بخشي از سخنراني خود خطاب به هواداراني كه دور او جمع شده بودند، گفت: شما حق داريد بدانيد من از كجا آمده‌ام، زيرا تاريخ خانواده به وضوح بر ارزش‌هايي كه در بزرگسالي به آن اعتقاد داريم تاثير مي‌گذارد. او زندگي خود را با دونالد ترامپ مقايسه كرد و گفت: من پدري نداشتم كه ميليون‌ها دلار صرف آسمان‌خراش‌ها و ساخت كازينوها كرده باشد و براي من به ارث گذاشته باشد. برني سندرز در سخنراني خود از انقلاب و عدالت اقتصادي سخن گفت. او به جمعيت گفت: من به معناي واقعي كلمه چند مايل دورتر از بروكلين به دنيا آمدم. من در آپارتماني اجاره‌اي زندگي كردم. من با افتخار در مدارس دولتي با كيفيت بالا تحصيل كردم. به نوشته نيويورك تايمز برني سندرز پيش از اين چندان در خصوص جزييات زندگي خود سخن نمي‌گفت و اين براي اولين‌بار بود كه سندرز از زندگي خود سخن گفت. سندرز تاكيد كرد من مي‌دانم از كجا آمده‌ام و اين چيزي است كه من هرگز فراموش نخواهم كرد.

برخي معتقدند كه اين بخشي از استراتژي كمپين سندرز است كه بيشتر در خصوص خود سخن بگويد. مشاوران او اميدوارند كه سندرز در ادامه كارزار انتخاباتي خود بتواند مخاطبان بيشتري را جلب كند. چرا كه در اولين سخنراني جمعيت زيادي به محوطه كالج بروكلين آمدند تا به سخنراني او گوش دهند. تيم انتخاباتي سندرز همچنين اميدوارند كه بتوانند با ايجاد يك تضاد ميان سندرز به عنوان فرزند يك مهاجر يهودي و يك فرد بومي پولدار آمريكايي كه رييس‌جمهور آمريكا شده است افكار عمومي را تحت تاثير خود قرار دهند. برني سندرز در سخنراني خود از خجالت همه كمپاني‌هاي بزرگ آمريكايي درآمد. او انتقاد گسترده‌اي نسبت به ميلياردرها و شركت‌هاي بزرگي كه از ترامپ حمايت مي‌كنند انجام داد. او حتي اقدامات كمپاني‌هايي مانند آمازون، نتفيليكس و جنرال موتورز را نيز محكوم كرد. اما داستان زندگي شخص سندرز در يك كالج پوشيده از برف و در ميان هواداران بسيار جذاب‌تر بود و مورد استقبال قرار گرفت. سندرز در سخنراني خود گفت: پدرش در سن 17 سالگي از لهستان به ايالات متحده مهاجرت كرد و اين در حالي بود كه خانواده‌اش توسط نازي‌ها از بين رفته بودند. البته سندرز تاكيد كرد نمي‌خواهم به شما بگويم كه من در خانه‌اي پر از فقر و نااميدي بزرگ شدم. اين درست نيست. من به شما مي‌گويم كه ما از يك خانواده‌اي از طبقه متوسط و حتي پايين‌تر بوديم كه هرگز فراموش نمي‌كنم پول و كمبود آن مهم‌ترين دغدغه خانواده ما بود. من هرگز از خانواده‌اي نيامده‌ام كه براي سرگرم كردن مردم كارگراني كه براي كار در يك برنامه تلويزيوني حضور پيدا مي‌كنند بگويم شما اخراج شديد. (اشاره سندرز به برنامه تلويزيوني كارآموز بود كه توسط دونالد ترامپ ساخته مي‌شد.)

اما همزمان با سخنراني برني سندرز در بروكلين دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور ايالات متحده حدود دو ساعت در كنفرانس فعالان سياسي محافظه‌كار در خارج از واشنگتن سخنراني كرد. ترامپ در سخنراني خود به دموكرات‌ها به عنوان سوسياليست‌ها حمله كرد و نسبت به بحث مراقبت‌هاي بهداشتي از سوي دموكرات‌ها نيز هشدار داد. ترامپ در سخنراني خود پيش‌بيني كرد كه دموكرات‌ها در انتخابات 2020 شكست خواهند خورد چرا كه آنها چارچوب انتخاباتي خود را در فضاي سوسياليستي قرار داده‌اند كه اكثر راي‌دهندگان آمريكايي نسبت به آن رويگردان هستند.

اما نكته اينجاست كه دونالد ترامپ و تيم تبليغاتي او اميدوار است كه با اتهام‌هاي سوسياليستي نسبت به نامزدهاي دموكرات فضا را به نفع خود تغيير دهند. جمهوري‌خواهان به‌طور دايم در حال ارايه اين هشدار هستند كه دموكرات‌ها كمپيني سوسياليستي را به راه انداخته‌اند. اما نكته اينجاست كه برني سندرز در همان ابتداي كارزار انتخاباتي خود توانست از طريق كمك‌هاي مردمي كوچك حدود 10 ميليون دلار جمع‌آوري كند؛ اقدامي كه شايد هيچ يك از نامزدهاي انتخاباتي به آساني نتوانند انجام دهند. البته اكنون براي قضاوت زود است اما به نظر مي‌رسد سندرز قطعا رقيبي سرسخت براي ساير رقباي انتخاباتي خود در حزب دموكرات خواهد بود و حتي مي‌تواند موقعيت دونالد ترامپ را در انتخابات 2020 تهديد كند.

سندرز كه اكنون 77 سال دارد نزديك به 40 سال است كه در انتخابات مختلف حضور داشته است. به نوشته نيويوركر حالا برخي معتقدند سندرز در حالي وارد كارزار انتخاباتي براي بار دوم در حزب دموكرات شده است كه بايد با طيف گسترده‌اي از افراد وارد مبارزه شود كه تعدادي از آنها همان شعارهايي را مطرح مي‌كنند كه سندرز در انتخابات 2016 مطرح مي‌كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون