• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4321 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۳ اسفند

خبر ديپلماسي

موضع ايران در قبال مناقشه قره‌باغ تغييري نكرده است

سخنگوي وزارت خارجه گفت: برافراشتن چند بنر به زبان ارمني در مورد مناقشه قره‌باغ در باشگاه آرارات در زمان سفر نخست‌وزير ارمنستان، اقدامي خودسرانه و غيرقابل پذيرش بوده و به هيچ‌ وجه مورد تاييد ايران نيست. بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در پاسخ به سوال خبرگزاري «اونا» جمهوري آذربايجان در خصوص سفر اخير نخست‌وزير ارمنستان به تهران اظهار داشت: همان‌گونه كه بارها تكرار كرده‌ام موضع جمهوري اسلامي ايران نسبت به تمامي همسايگان سياستي روشن، شفاف و مشخص است. اولويت نخست سياست خارجي ايران همسايگان هستند. وي با بيان اينكه علاقه‌منديم با همسايگان خود از روابطي مستحكم، بر اساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلي و همزمان تلاش براي توسعه هرچه بيشتر مناسبات برخوردار باشيم، اظهار داشت: از نظر ما، روابط ايران با هر كشور ديگري از كشورهاي همسايه، بي‌ترديد عليه منافع كشور ديگري چه در ميان همسايگان و چه ديگر كشورهاي جهان نخواهد بود. سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: سياست جمهوري اسلامي ايران نسبت به مناقشه قره‌باغ كماكان سياستي روشن و شفاف است و تغييري نكرده است و معتقديم اين موضوع كه مي‌تواند موجب ايجاد نگراني براي كشورهاي پيراموني ما شود بايد براساس موازين بين‌المللي و از طريق گفت‌وگو حل و فصل شود. وي گفت: براي جمهوري اسلامي ايران مهم است كه روابط ايران با ارمنستان و جمهوري آذربايجان تحت تاثير مناقشه قره باغ قرار نگيرد و لذا ايران كماكان از سياست اصولي و منطقي خود در اين موضوع تبعيت مي‌كند و عميقا اميدواريم در پرتو تلاش‌هاي مسالمت‌آميز مقامات اين دو كشور و از طريق گفت‌وگو و مذاكره و استفاده از تمامي ابزارها و ظرفيت‌هاي ديپلماتيك حل و فصل مسالمت‌آميز اين مناقشه هر چه سريع‌تر به نتايج ملموس منجر شود و جمهوري اسلامي ايران همان‌گونه كه در گذشته براي حل و فصل اين مساله ديرينه بين دو كشور تلاش كرده است همچنان آمادگي دارد در اين زمينه تمامي مساعي خود را به كار گيرد. قاسمي در پايان اظهار داشت: حضور نخست‌وزير ارمنستان در باشگاه آرارات و ديدار با هم‌كيشان ايراني خود امري نامعقول به نظر نمي‌رسد، اما بدون شك برافراشتن چند بنر به زبان ارمني در مورد مناقشه قره‌باغ در محل باشگاه فرهنگي - ورزشي آرارات، اقدامي خودسرانه و غيرقابل پذيرش بوده و به هيچ‌وجه مورد تاييد جمهوري اسلامي ايران نيست.

 

چاوش‌اوغلو: تحريم ايران به تركيه آسيب مي‌رساند

مولود چاووش‌اوغلو، وزير امور خارجه تركيه گفت: اعمال تحريم عليه ايران صحيح نبوده و تحت فشار قرار دادن اين كشور براي منطقه بسيار خطرناك است. به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري آناتولي در روز يكشنبه، چاووش اوغلو اين مطلب را در جلسه كارشناسي سفراي فلسطين در كشورهاي اروپايي بر زبان آورد. وزير خارجه تركيه تحريم‌هاي امريكا عليه ايران را تصميمي بسيار اشتباه عنوان كرد و گفت كه آنكارا براي لغو اين تحريم‌ها تلاش مي‌كند. چاووش اوغلو افزود: اعمال تحريم‌ها از سوي امريكا عليه ايران تصميمي بسيار اشتباه بوده و كشورهاي اروپايي هم با تركيه در اين زمينه هم نظر هستند. وي به اهميت مناسبات اقتصادي ميان كشورها اشاره كرد و ادامه داد كه تحريم‌هاي امريكا عليه ايران بر تركيه تاثير منفي مي‌گذارد. از اين رو آنكارا به طور جدي براي ترغيب واشنگتن براي لغو اين تحربم‌ها تلاش مي‌كند. وزير خارجه تركيه افزود: كشورهاي اتحاديه اروپا مي‌كوشند براي ايجاد راه‌هاي جايگزين مختلف براي شكستن محاصره يا عدم متضرر شدن از پيامدهاي آن پيش بروند.

 

نتانياهو: با پوتين براي خروج خارجي ‌ها از سوريه توافق كردم

نخست وزير رژيم صهيونيستي با اشاره به ديدار اخيرش با رييس‌جمهور روسيه گفت كه محور صبحت‌هايش ايران بوده و بار ديگر از لزوم خروج ايران از سوريه سخن گفت. به گزارش ايسنا، به نقل از اورشليم پست، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در ابتداي جلسه امروز كابينه اسراييل با اشاره به ديدارش با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه اظهار كرد كه محوريت صحبت‌هاي آن دو ايران بوده است. وي همچنين ادعا كرد كه ولاديمير پوتين با خروج نيروهاي خارجي كه بعد از سال ۲۰۱۱ و با شروع جنگ داخلي وارد خاك سوريه شدند، موافق است. او گفت: در ديدار با پوتين با ايجاد كميته مشتركي با روسيه و با مشاركت ديگر طرف‌هاي خارجي براي خارج كردن نيروهاي خارجي از سوريه به توافق رسيديم. بنيامين نتانياهو در ادامه ادعا كرد كه رژيم صهيونيستي همچنان مانع نفوذ نظامي ايران در سوريه خواهد شد و گفت كه ارتش اسراييل براي مقابله با اين مساله به فعاليت‌هاي نظامي خود در سوريه ادامه مي‌دهد.

قطر: ايجاد ناتوي عربي در شرايط كنوني ناممكن است

سخنگوي وزارت خارجه قطر در يك مصاحبه در پاسخ به سوالي درباره طرح ضدايراني امريكا براي ايجاد «ناتوي عربي» گفت: «اين ممكن نيست كه بتوان بر اساس خصومت با يك كشور، ائتلاف ايجاد كرد.» به گزارش فارس، خبرنگار «ديلي صاباح» از اين مقام قطري درباره «تمايل» امريكا براي ايجاد ناتوي عربي سوال كرد، طرحي كه مقام‌هاي امريكايي اعلام كرده بودند هدف آن مقابله با ايران در منطقه است. سخنگوي وزارت خارجه قطر در جواب به اين سوال گفت: «ما چندين بار با دوستان امريكايي خود ارتباط برقرار كرده و به آنها گفتيم كه اگر اعضاي يك ائتلاف و اتحاد نتوانند روي اصول ابتدايي حاكم بر روابط‌شان توافق كنند، چنين ائتلافي نمي‌تواند موفق شود همچنين اين موضوع ممكن نيست كه بتوان بر اساس خصومت با يك كشور يك ائتلاف ايجاد كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون