• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4321 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۳ اسفند

از خط و نشان هادي تا بازگشت كاپيتان در جام دانكلوف

يزداني در به در به دنبال جادوگر

وحيد جعفري

 

 

كشتي و دنبال‌كنندگان آن تشنه نمايش ستاره‌ها هستند. در اين چند روز كه چشمان علاقه‌مندان به اين رشته، ميهمان تشك‌هاي جام دانكلوف بود، به خوبي مي‌شد فهميد كه حضور چهره‌ها در ميدان مبارزه بيشتر از هر چيزي بر جذابيت هر تورنمنتي مي‌افزايد. امسال كه روسيه نتوانست به دليل قرار دادن جام ياريگين در سري مسابقات رنكينگ اتحاديه جهاني، بنا به دلايلي معلوم آن نمايش خيره‌كننده گذشته را -كه همواره به مدد حضور متعدد ستاره‌هاي كشتي اين كشور كه همواره اين جام را تبديل به جنگ داخلي كرده‌اند- داشته باشد و اين جام كم فروغ‌تر از هر زماني ديگري ظاهر شد، جام دانكلوف كه در منطقه جغرافيايي مناسبي در شهر روسه بلغارستان جايي در قلب اروپا با شرايط آب و هوايي مطلوب انجام شد، اين كاستي در دنياي كشتي را جبران كرد تا شيفتگان اين ورزش المپيكي اگر در جام ياريگين آن نمايش هميشگي را نديدند، در جام دانكلوف شاهد مبارزاتي جذاب و چشم‌نواز باشند، اتفاقي كه با قرار دادن و برگزاري همزمان كشتي آزاد و فرنگي جام تختي در سيستم رنكينگ اتحاديه جهاني مي‌تواند براي ايران نيز اتفاق بيفتد. ما همواره ميزبان خوبي براي مسابقات بين‌المللي بوده‌ايم، پس بهتر است دست به كار شده و اين مهم را عملي كنيم.

تيم كشتي آزاد ايران با چهار كشتي‌گير راهي بلغارستان شد و با عملكردي مطلوب در پايان با دو نشان طلا، يك برنز و يك عنوان پنجمي به كار خود در جام دانكلوف پايان داد.

 

حسين‌خاني يك عالم خوبي و يك بدي

مصطفي حسين‌خاني كه در وزن 74 كيلوگرم راهي ميدان شد، با نمايش هميشگي خود يك بار ديگر مشخص كرد كه با تمام توانايي‌هايي كه در بحث فني دارد تا وقتي كه ضعف تاكتيكي خود را برطرف نكند، همواره با شكست‌هاي خفيف در ثانيه‌هاي پاياني از رسيدن به حق خود از دنياي كشتي بازخواهد ماند. مصطفي براي اينكه از پس جردن باروز، بكزاد عبدالرحمان‌اف و ... برآيد بايد استراتژي متناسب با هر حريف و مبارزه را در دستور كار قرار دهد. او همان‌طوري با عبدالرحمان‌اف و ياكوب گور كشتي گرفت و به آنها باخت كه با واسلي ميخايلوف، ماكسيم واسيليوگلو و سنور دميرتاش كشتي گرفته و آنها را برد، بي‌توجه به اين موضوع كه هر يك از اين رقبا با يكديگر فرق دارند و بعضي‌ها زيرك‌تر و كشتي بلدتر هستند. حسين‌خاني فني و كشتي بلد است اما نقشه‌كش نيست، يعني چندان تاكتيكي نبوده و براي هر مبارزه استراتژي لازم براي آن مبارزه را در دستور كار قرار نمي‌دهد. نمي‌شود كه منِ كشتي‌گير همان تاكتيكي را كه در مبارزه با ماكسيم واسيليوگلو پيدا كرده‌ام،
در مسابقه با عبدالرحمان‌اف حيله‌گر نيز در دستور كار قرار دهم. حسين‌خاني همچون بازي‌هاي آسيايي جاكارتا بسيار خفيف با حداقل امتياز در لحظات پاياني در حالي كه مي‌توانست عبدالرحمان‌اف را شكست دهد، با نتيجه 2 بر يك مغلوب آزادكار موذي ازبك‌ها شد، درست همان‌طور كه مي‌توانست در جهاني از پس جردن باروز نيز برآيد؛ اما فقدان يك استراتژي مناسب و باور پيروزي مانع او شد تا باز با تكيه بر عادت سبك مبارزه خود نتواند برنده آن ديدار حساس باشد. او در ديدار رده‌بندي جام دانكلوف در مصاف با ياكوب گور دارنده مدال نقره و برنز جهان از تركيه نيز باز با نتيجه خفيف 3 بر 2 شكست خورد. حيف است مصطفي با آن هم توانايي اين‌گونه دستش از مدال كوتاه بماند، در حالي كه با اندكي راهنمايي براي تمركز كردن و نقشه كشيدن اين باور را به او خواهد داد تا از پس هر حريف زيركي برآيد. اين كمبود تاكتيكي براي حسين‌خاني بار روحي و رواني داشته و اين باور را از او گرفته كه مي‌تواند از پس بارزوها و عبدالرحمان‌اف‌ها برآيد. هنر كادر فني براي رساندن حسين‌خاني به مدال جهاني نه در آماده‌سازي بدني و فني، بلكه بايد در باورسازي و تاكتيك‌پذيري او باشد. بايد مدارا كردن را از او گرفته و تهاجم را به او هديه دهند.

 

نمايش عالي يزداني جاي تيلور خالي

حسن يزداني يوزپلنگ تيزچنگ ايراني با نمايشي عالي با اجراي هر فن روي تشك با زبان بي‌زباني گفت: جاي تيلور خالي. يزداني در جام دانكلوف همان حسني بود كه انتظار داشتيم، نه تنبل بود نه بي‌برنامه اما براي بردن حريف اصلي كه در بلغارستان نبود و شكي نيست مثل چي از يزداني مي‌ترسد، فقط و فقط احتياج به يك نقشه و شبيه‌سازي دارد. هيچ كس در دنياي كشتي توان غلبه بر يزداني را ندارد، مگر اينكه خود حسن به او ببازد! تيلور برنده يزداني نيست، اين حسن است كه به او باخته است! تيلور مگر به خواب ديده باشد كه يك روز بتواند از پس حسن برآيد! نقشه ما براي تيلور چيست. اول اينكه قبل از جهاني سراغش برويم، در ميداني كه حساسيتي كمتر داشته باشد و آن بار روحي و رواني را به آزادكار جويباري تحميل نكند تا با خيال آسوده از پس حريف برآيد. دوم اينكه استراتژي مناسبي براي مبارزه با تيلور داشته باشد. شايد بهترين تاكتيك اجراي عكس دو مبارزه‌اي كه پيش از اين داشتند، باشد. يعني تايم اول مدارا و آرام نگه داشتن كشتي به جاي حمله، تايم دوم حمله فقط و فقط حمله. شك نكنيد تيلور به همان عاقبتي دچار خواهد شد كه ديگر رقباي حسن دچار شده و مي‌شوند. حسن بايد با مدارا بياميزد، كمي مدارا بياموزد. شايد بد نباشد، حسين‌خاني كمي به يزداني مدارا بياموزد و حسن اندكي حمله به مصطفي ياد بدهدو اما سوم شبيه‌سازي اين استراتژي است، در اردوها در تمرين با آزادكاراني كه بيشترين شباهت فيزيكي، رفتاري و فني را به ديويد تيلور دارند. اين موضوع يزداني را از نظر روحي و رواني هم آماده غلبه بر تيلور خواهد كرد. يزداني در بلغارستان هم رقباي خود را با 10 اختلاف امتياز شكست داد. در ديدار فينال و در مبارزه با علي شعبان‌اف بلاروس يكي از همان اتفاقاتي كه در مصاف با تيلور رخ داد، اتفاق افتاد، يعني حسن حمله كرد و در يك گيرو‌دار و رفت و برگشت اين حريف بود كه به پشت حسن رفت و امتياز گرفت، درست همان‌طور كه در جهاني حسن حمله مي‌كرد و تيلور امتيازات را كسب مي‌كرد، با اين تفاوت كه يزداني اين‌بار براي اين نوع حركات برنامه داشت و با حواس جمع اسير اين صحنه‌آرايي خطرناك نشد و اين حريف را هم با حساب ۱۶ بر ۵ شكست داد. آزادكار مازني در بلغارستان به همين شكل يكي پس از ديگري رقباي خود را از دم تيغ گذراند و تيلور، جادوگر امريكايي‌ها در كدام سوراخ مخفي شده بود كه بيايد، ببيند يوزپلنگ ايراني تشنه شكار اوست.

 

بازگشت خوب كاپيتان يزداني

رضا يزداني بازگشت خوبي داشت، هر چند خيلي راحت مي‌توانست كشتي نيمه نهايي را برده و در فينال با كايل اسنايدر امريكايي -كه همه كشتي دوستان انتظارش را مي‌كشند- پنجه در پنجه بيندازند؛ اما اين‌بار هم نشد تا وعده ديدار بماند براي بعد. پلنگ جويبار عالي است، فقط كمي، كمي فقط بايد به نبايدها توجه داشته باشد. كاپيتان يزداني باتجربه نبايد مفت امتياز دهد، نبايد بي‌تفاوت باشد، نبايد زود دلسرد شود، نبايد كشتي را تمام شده بداند تا مدالي كه از دنياي كشتي طلب دارد به حسابش واريز شود. يزداني به چه كسي باخت؟ به آزادكاري كه مي‌توانست به او نبازد! اما چرا باخت؟ چون مفت امتياز داد و بي‌تفاوت به امتياز، آن ار از دست داد، نسبت به جبران و پيروزي دلسرد شد در صورتي كه كار تمام نشده بود. اما باشد، فداي سرش كه از مصدوميت اين‌گونه فعل خواستن را صرف كرده و بازگشته. اين بازگشت بايد به مدال ختم شود، اين توان در او وجود دارد اگر دل قوي دارد، حريف كوچك و بزرگ برايش فرقي نكند و از نظر روحي و رواني خود را مهياي مبارزه با هر رقيبي كند. زور بازوي پلنگ بيشتر از هر آزادكار ديگري است و اگر اين زور به درستي و با ذهني پاك در مسير درست رقابت خرج شود، سود بسياري براي او خواهد داشت. او در مرحله نيمه نهايي مقابل والري آندريتسف نايب قهرمان المپيك ۲۰۱۲ لندن از اوكراين رفت و در يك كشتي نزديك ۵ بر ۴ شكست خورد و راهي ديدار رده‌بندي شد. آندريتسف همان كشتي‌گيري است كه يزداني در نيمه نهايي المپيك لندن مقابل او مصدوم شد و دستش از مدال المپيك كوتاه ماند. يزداني در ديدار رده‌بندي اشتباهاتي كه در مبارزه با آندريتسف داشت را تكرار نكرد و با اينكه يك چهار امتياز از طرف ايگور اوسيانيكوف روس نوش جان كرده بود، با اراده به مبارزه ادامه داد و 8 بر 4 حريف را شكست داد تا بازگشت خود به دنياي قهرماني پس از آسيب ديدگي و جراحي كه منجر به دو سال و نيم دوري او از كشتي شد را اين‌گونه جشن بگيرد. سرت سلامت كه خوش برگشتي قهرمان!

 

جهش منحصربه‌فرد هادي

جهشي كه پرويز هادي بعد از پايان محروميت و جام تختي در تبريز داشت، جهشي منحصر‌به‌فرد بود؛ روند رو به رشدي كه باعث شد تا جايگاه او و كميل قاسمي بحق تغيير كند. پرويز تلاش كرد، دست از حواشي گذشته برداشت و شد آن پهلوان دوست داشتني كه هم دوست داشتند، باشد. در جاكارتا با اقتدار دومين طلاي بازي‌هاي آسيايي را به سينه زد و در جهاني بوداپست با اينكه حقش طلا بود، در يك غافلگيري به برنز قناعت كرد. او حالا پخته شده و ديگر آن هادي خام نيست و همين پسر آذربايجان را با خودباروي لازم براي غلبه بر هر حريفي رسانده است. پرويز اعتماد به نفس و توان پيروزي بر هر آزادكاري را دارد، فقط بايد در رفت و برگشت‌ها بيشتر از پاهايش مراقبت كند و دستان آهنين خود را وقتي به سر و گردن حريف فرود مي‌آورد، حريف را به زير‌گيري دعوت نكرده و خود از اين فرصت بهره ببرد. پرويز هادي در جامي كه گنو پترياشويلي قهرمان گرج امسال جهان به بهانه آسيب‌ديدگي مسابقات را نيمه كاره رها كرد، با اقتدار قهرمان شد و خط و نشان بزرگ براي تمام سنگين وزن‌هاي دنيا كشيد. او در جام دانكلوف به خوبي دنگ نايب قهرمان جهان از چين و نيكولاسگويازدوفسكي دارنده مدال برنز جهان از امريكا را مغلوب خود كرد تا شايستگي‌هاي خود را به رخ همگان بكشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون