• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4330 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۳ اسفند

كاهش عرضه‌هاي اوليه به دليل افزايش دقت بورس

گروه اقتصادي

روز گذشته تعداد ۷۰۰ ميليون سهم، معادل ۱۰ درصد از سهام شركت تامين سرمايه نوين با نماد تنوين به روش ثبت سفارش به قيمت هر سهم ۲۲۰۰ ريال در بورس تهران كشف قيمت و معامله شد. همچنين با عرضه اوليه اين شركت در بورس تهران تعداد شركت‌هاي فعال در بورس به ۳۲۷ عدد رسيد و به ارزش بازار ۱۵۴۰۰ ميليارد ريال افزوده شد.

بعد از اتمام عرضه اوليه سهام، مديرعامل تامين سرمايه نوين، در جمع خبرنگاران گفت: افزايش سرمايه ۷۰۰ميليارد توماني «تنوين» به رقم ۹۰۰ميليارد تومان در سال آينده از محل مطالبات و آورده نقدي سهامداران در دستور كار است.

اسماعيل درگاهي با بيان اينكه در سال جاري ۸ عرضه اوليه سهام در بورس تهران انجام شده است، عنوان كرد: طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته قرار بود ۱۲ شركت جديد در سال جديد با عرضه اوليه سهام روبه‌رو باشند، اما مبنا قرار گرفتن كيفيت به جاي كميت در پذيرش شركت‌ها و لزوم رعايت برخي مقررات از جمله ارايه تضامين و تعهدات در سپرده‌گذاري مركزي و همچنين برنامه سهامدار عمده موجب شده تا اين لحظه سهام ۸ شركت جديد در بورس تهران عرضه اوليه شوند.

وي با بيان اينكه همزمان با عرضه اوليه سهام تامين سرمايه نوين در روز جاري، پذيره‌نويسي هزار ميليارد توماني اوراق اجاره مبتني بر سهام، شركت صنايع پتروشيمي خليج فارس نيز صورت مي‌گيرد، گفت: تلاش شده در فرآيند پذيرش شركت‌ها دقت در مفروضات ارزش‌گذاري از طريق شركت‌هاي مشاور سرمايه‌گذاري معظم رعايت و كيفيت ارزش‌گذاري‌ها افزايش يابد.

در ادامه اين نشست ولي نادي قمي مديرعامل تامين سرمايه نوين با اشاره به ويژگي‌ها و جريان درآمدي اين شركت گفت: برنامه افزايش سرمايه ۷۰۰ ميليارد توماني «تنوين» به رقم ۹۰۰ ميليارد تومان در سال آينده از محل مطالبات و آورده نقدي سهامداران در دستور كار است. وي با بيان اينكه تامين سرمايه نوين در سال مالي جاري با تحقق سود خالص عمليات ۴۳۰ ميليارد توماني توانسته به ازاي هر سهم مبلغ ۵۵۵ ريال سود خالص محقق سازد، گفت: پيش‌بيني مي‌شود، در سال آينده با تحقق حدود ۴۰۸ ميليارد تومان سودآوري، بتوان به ازاي هر سهم عايدي ۵۸ توماني را محقق كرد. وي افزود: درآمدهاي تامين سرمايه نوين همواره در مسير درآمدي به‌ويژه در بخش تامين مالي با كاهش مواجه نبوده، اما براي تامين مالي كسب و كارهاي كوچك و متوسط همواره با حركت به سمت پيشرفت‌هاي مالي نسبت به تحقق اهداف تامين مالي در ايران صبور بود. هر چند در زمينه تامين مالي بزرگ و محاسبات صورت گرفته نمي‌توان هيچگاه نقش دولت را حذف كرد، اما وزن تامين مالي‌هاي صورت گرفته در بخش خصوصي هر‌ساله با ساير بخش‌ها تفاوت دارد.

از سويي ديگر، بورس در آخرين روز كاري هفته، شاهد رشد يك هزار و 205 واحدي بود. با اين اوصاف بورس در كانال 169 هزار واحدي وارد شد. در معاملات ديروز سه ميليارد و 999 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 10 هزار و 326 ميليارد ريال در 534 هزار نوبت داد و ستد شد.

بررسي شاخص‌هاي اصلي بازار سرمايه نشان مي‌دهد شاخص قيمت (وزني- ارزشي) كه در آن ارزش سهام شركت‌هاي بزرگ اثر بيشتري بر شاخص مي‌گذارد، 348 واحد رشد كرد و شاخص كل (هم وزن) كه در آن ارزش و وزن همه شركت‌هاي بزرگ و كوچك در محاسبه شاخص كل، يكسان در نظر گرفته مي‌شود، 182 واحد افزايش يافت.

شاخص قيمت (هم وزن) نيز 127 واحد بالا رفت؛ اين شاخص بيانگر سطح عمومي قيمت سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس است.

شاخص آزاد شناور يك هزار و 839 واحد افزايش يافت؛ اين شاخص بخشي از سهام قابل معامله شركت‌ها در بورس را نشان مي‌دهد.

شاخص بازار اول مربوط به شركت‌هاي برتر از نظر سرمايه، سودآوري و درصد سهام آزاد شناور يك هزار و 73 واحد رشد كرد و شاخص بازار دوم بورس نيز يك هزار و 527 واحد افزايش يافت.

همچنين در معاملات روز چهارشنبه، نمادهاي فولاد (فولاد مباركه)، وبملت (بانك ملت)، تاپيكو (سرمايه‌گذاري نفت و گاز تامين) و شپديس (پتروشيمي پرديس) بيشترين تاثير مثبت و پارس (پتروشيمي پارس) و كچاد (صنعتي و معدني چادرملو) بيشترين تاثير منفي را بر شاخص داشتند.

گروه شيميايي در معاملات ديروز بورس صدرنشين شد؛ در اين گروه 304 ميليون سهم به ارزش يك هزار و 329 ميليارد ريال دادوستد شد.

گروه بانك به ارزش 871 ميليارد ريال و فلزات اساسي به ارزش 785 ميليارد ريال، به ترتيب جايگاه‌هاي دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

گروه خودرو با دادوستدي به ارزش 332 ميليارد ريال در رده چهارم معاملات قرار گرفت و گروه كاني‌هاي فلزي نيز با معاملاتي به ارزش 306 ميليارد ريال در رده پنجم قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون