• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4333 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ اسفند

علي صوفي:

خاتمي به روحاني گفت استعفا دهد

رييس دولت اصلاحات در جمع نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و فراكسيون اميد درباره تاثيرپذيري خودش در انتخابات‌ پيش‌روي مجلس شوراي اسلامي و رياست‌جمهوري مطالبي را گفته بود كه سبب بروز تحليل‌هاي گوناگوني در فضاي سياسي كشور شد. در انتخابات سال ۹۲ هم پا به پا براي پيروزي حسن روحاني تلاش كرد. بعد از نامه‌ خاتمي بود كه محمدرضا عارف نامزد جريان اصلاحات به شكل پوششي درآمد و از معركه كنار رفت تا شيخ ديپلمات بر سرير قدرت پاستور تكيه بزند. رييس دولت اصلاحات در اين ديدار گفته بود، اعتماد مردم به حرف‌هايش بسيار كم شده است و ديگر نبايد از او انتظار داشته باشند كه مردم را دعوت به راي دادن منتخبي خاص كند. رييس‌جمهور اسبق ايران در اين ديدار با انتقاد از وضعيت سياسي و اقتصادي كشور گفته بود: ديگر خيلي سخت است كه به مردم بگوييم بياييد راي بدهيد. او در ديدار با اعضاي فراكسيون اميد از نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس پرسيد: «فكر مي‌كنيد در انتخابات آينده مردم به حرف ما پاي صندوق‌ مي‌آيند؟» خاتمي به سوال خود اين گونه پاسخ داد كه «بعيد مي‌دانم، مگر اينكه در يك سال آينده تحولي رخ دهد.»

به گزارش آنا، علي صوفي فعال سياسي اصلاح‌طلب درباره صحبت‌هاي سيد محمد خاتمي در جمع نمايندگان گفت: صحبت‌هايي كه خاتمي در ديدار با فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي عنوان كرده است، خود به خود به انتخابات، رويكرد مجلس در مسائل مختلف و بخشي به عملكرد دولت و اوضاع كشور باز‌مي‌گردد. وي تعريضي به وضع موجود داشت. خاتمي مي‌گويد از من هم كاري ساخته نيست، اگر از مردم بخواهم در انتخابات آينده شركت كنند ديگر مثل گذشته نيست و اين يك هشداري است كه نمايندگان مجلس و دولت بايد دست به دست هم بدهند و تغييري در وضع موجود ايجاد كنند. مشكلات مردم بايد توسط آنها حل شود و راهي براي جلب رضايت مردم اتخاذ شود. در غيراين صورت اساسا، وجود اصلاح‌طلبان در قدرت بي‌فايده است. فراكسيون اميد بدون كارنامه براي مردم نمي‌تواند از جامعه انتظار راي داشته باشد. صوفي با اشاره به صحبت‌هاي خاتمي ادامه داد: درست است كه اصلاح‌طلبان جرياني قوي در كشور هستند، ولي سرمايه‌هاي اجتماعي آنها براي مردم مهم است. مهم‌ترين سرمايه اجتماعي شخص رييس دولت اصلاحات خواهد بود؛ اين به شرطي است كه بتوانيم كارايي از خود نشان دهيم. از طرفي ديگر، ناكارآمدي به اين موضوع برمي‌گردد كه اجازه ندادند از كانديداهاي حداكثري در انتخابات استفاده كنيم! به همين دليل استراتژي ما در انتخابات سلبي شده است. همين كه طيف احمدي‌نژاد در انتخابات رياست‌جمهوري نباشد براي اصلاحات دستاورد مطلوب است. علي صوفي درباره استراتژي جريان اصلاحات در انتخابات سال آينده گفت: استراتژي ما اين است كه با توجه به پيامد ليست‌هاي حداقلي اصلاحات و ناكارآمدي كه به تبع آن پديد آمده است، اصلاح‌طلبان ديگر نمي‌توانند، ليستي ارايه كنند. از مردم هم نمي‌شود انتظار داشت كه به ليستي راي بدهند كه ناكارآمد باشد. ديگر اين گونه نيست كه هر ليستي ما اعلام كرديم، مردم به آن راي بدهند. از سوي ديگر تبعات ليست ارايه شده را اصلاح‌طلبان نمي‌توانند قبول كنند! ليست حداقلي ما ناكارآمد بود و به فرض اينكه بروند در مجلس و كاري انجام ندهند، خوب نيست. مساله اصلي اصلاح‌طلب يا اصلاح‌طلبي است. خيلي از اصلاح‌طلبان فكر مي‌كنند، در ليست انتخاباتي قرار گرفتند كافي است، ولي اين آغاز كار خواهد بود.

البته اين فعال سياسي اصلاح‌طلب عنوان مي‌كند: براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي هنوز زود است كه به مصاديق وارد شويم. بايد شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان كاملا مستقر شود. پارلمان اصلاحات هم هنوز معلوم نيست. آيين‌نامه‌هاي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان بايد در تمام استان‌ها تشكيل شود و اجراي امور را در دست بگيرد. او در پاسخ به اين سوال كه آيا رييس دولت اصلاحات نارضايتي‌اي كه از دولت روحاني دارد را به وي اعلام كرده يا جلسه‌اي برگزار شده است، گفت: زياد اين كار صورت گرفته است. در همين سال هم اين جلسات برگزار شده است. خاتمي معتقد است اگر دولت موانعي در كار خود حس مي‌كند، بايد اين مشكلات را به جديت پيگيري كند يا آن را با مردم در ميان بگذارد. اگر اين موارد به نيروهاي بالادستي مربوط است يا قواي ديگر بايد رييس‌جمهور تعيين تكليف كند. اگر نمي‌تواند موانع را برطرف كند، كنار بكشد. او در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا خاتمي از روحاني خواسته است استعفا دهد، گفت: من شنيدم كه خاتمي به روحاني گفت اگر نمي‌تواند از رياست‌جمهوري استعفا دهد و شرايط خود را مطرح كند و اگر امكان‌پذير نيست، اجازه گرفته و كناره‌گيري كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون