• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4333 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ اسفند

نتانياهو تهران را به حمايت از نامزد انتخابات اسراييل متهم كرد

قهرمان پوشالي مقابله با ايران

ميثم سليماني

 

 

هرچه به روز نهم آوريل نزديك مي‌شويم فضاي انتخابات اسراييل تهاجمي‌تر مي‌شود. همه با چنگ و دندان به دنبال آن هستند تا ديگري را زمين بزنند. بنيامين نتانياهو كه مي‌داند اگر نتواند جايگاه نخست وزيري خود را حفظ كند بايد سر از زندان در بياورد، دست به هر اقدامي مي‌زند تا جايگاه نخست‌وزيري خود را يك‌بار ديگر تثبيت كند. حالا او سناريويي را آغاز كرده تا بتواند مهم‌ترين رقباي خود را كنار بزند. نتانياهو مدعي شده است كه بني گانتز يكي از رقباي انتخاباتي او از سمت ايران حمايت مي‌شود. او روز شنبه مدعي شده است علاوه بر گانتز، يايير لاپيد نيز از چنين شرايطي برخوردار است. در حال حاضر يايير لاپيد به همراه بني گانتز ائتلاف آبي و سفيد را راه‌اندازي كرده‌اند كه اكنون مهم‌ترين رقيب انتخاباتي نتانياهو در اين انتخابات محسوب مي‌شوند. به تازگي نتانياهو در توييتر خود ويديويي را منتشر كرده كه نشان مي‌دهد بني گانتز كه از جمله سران سابق ارتش اسراييل به شمار مي‌آيد مورد هك اطلاعاتي توسط ايران قرار گرفته است. با اين حال لاپيد در پاسخ به اين اقدامات نتانياهو عنوان كرده است كه نتانياهو با استفاده از اطلاعات طبقه‌بندي شده و محرمانه قصد دارد تا گانتز را از حضور در انتخابات ماه آوريل محروم سازد يا اينكه وي را تخريب كند.

اما از طرف ديگر سازمان امنيت و اطلاعات داخلي اسراييل كه به «شاباك» يا «شين بت» معروف است تاييد كرده است كه نخست وزير هيچ چيزي از موضوع هك اطلاعاتي نمي‌داند و سخنان لاپيد در اينكه نتانياهو قصد دارد گانتز را از اين طريق در انتخابات متوقف كند دروغ است. شين بت عملا اعلام كرده اين اقدام گانتز و لاپيد تحريف اين واقعيت است كه ايران به طور جدي از آنها حمايت مي‌كند و از توافق هسته‌اي با ايران حمايت مي‌كند در حالي كه نتانياهو با آن مبارزه كرده است. در مداركي كه سازمان امنيت و اطلاعات اسراييل ارايه داده است مدعي شده است كه راديويي مربوط به ايران با زبان عبري عنوان كرده است كه گانتز آلترناتيو نتانياهو محسوب مي‌شود. كه احتمالا اشاره آنها به راديوي به زبان عبري صدا و سيماي ايران است.

اما در پاسخ به اين اقدامات عليه گانتز يك ويديو از سمت حزب آبي و سفيد به صورت تبليغاتي منتشر شد كه نشان مي‌داد افرادي كه پيش‌تر با نتانياهو كار كرده‌اند و در حزب قرار دارند از جمله گانتز، لاپيد، موشه يالون و گابي اشكنازي عنوان مي‌كنند كه نتانياهو پروتكل‌هاي امنيتي را رعايت نمي‌كند.

در اين ويديو هر چهار نفر نتانياهو را متهم مي‌كنند كه او 15 ميليون دلار براي حمايت مالي از حماس پرداخت كرده است. آنها همچنين نتانياهو را متهم به فروش كشور از طريق دريافت رشوه، تقلب و نقض اعتماد عمومي كردند.

يوئاز هندل از اعضاي حزب آبي و سفيد همچنين روز شنبه در خصوص فيلم‌هاي منتشر شده در خصوص هك شدن تلفن همراه گانتز گفت: گرفتن اطلاعات طبقه‌بندي شده كه يك حمله سايبري از سوي ايران را نشان مي‌دهد براي رويارويي با يك رقيب سياسي، عبور از خط قرمزهاست. گانتز نيز در روز جمعه و در كنفرانس مطبوعاتي اظهار داشت كه هيچ اطلاعات محرمانه‌اي در مورد گوشي من پيدا نشده است و عنوان كرد كه كل اين موضوع يك بازي سياسي بود تا از نشان دادن مسائل واقعي اسراييل به مردم جلوگيري شود. او به اعضاي ائتلاف و حزب خود اطمينان داد كه هيچ نوع ويديويي كه در آن مسائل جنسي وجود دارد، نيست و من تحت هيچ فشار و تهديدي جهت اخاذي نيستم. اشكنازي، رييس سابق ستاد كل ارتش اسراييل نيز روز جمعه در كانال 12 تلويزيون اين رژيم گفت: اين تصادفي نيست كه چنين اطلاعاتي در چنين زماني منتشر شود. در حال حاضر به جاي آنچه در غزه رخ مي‌دهد ما اكنون درباره تلفن همراه بني صحبت مي‌كنيم.

در حال حاضر نيز بني گانتز خواهان تحقيقات دادستان كل در خصوص گزارش‌هاي هفته گذشته شده است تا بررسي كند كه آيا ايران تلفن همراه او را هك كرده و اطلاعاتي درباره او به دست آورده است. گانتز كه فرماندهي سابق ارتش را برعهده داشته است، تاكيد دارد كه حزب ليكود اين شايعات سياسي را نشت داده تا بتواند يك خوراك براي فيلم‌هاي تبليغاتي درست كند. حزب آبي و سفيد همچنين تاكيد كرد كه اين اطلاعات تماما از طريق سازمان‌هاي اطلاعاتي و اداره امنيت سايبري كه همگي تحت نظارت نخست‌وزيري قرار دارند به بيرون درز داده شده است.

در حال حاضر با توجه به اينكه هك طبق گزارش‌ها مدت‌ها پيش اتفاق افتاده است به وضوح مشخص است كه اين اطلاعات توسط افرادي درز داده شده كه به اطلاعات حساس امنيتي دسترسي كامل داشته و علاقه‌مند بوده است تا به گانتز آسيب وارد كند. اكنون نيز حزب رسما از دادستان كل خواسته است تا به موضوع ورود پيدا كند. در نامه‌اي كه بني گانتز دادستاني ارسال كرده نتانياهو متهم به نقض عدم درز اطلاعات و اعتماد عمومي شده است. وي اظهار داشت كه مجموعه‌اي از نشانه‌هايي وجود دارد كه مسير نشت اطلاعات از يك دفتر مشخص در اورشليم صورت گرفته است. در اين نامه همچنين عنوان شده است كه اين نشت اطلاعاتي براي يك بار نيست. در اين نامه همچنين عنوان كرده است كه از نخست‌وزير بخواهد با توجه به اينكه اداره امنيت سايبري زير نظر وي قراردارد در محدوده تعهدات قانوني خود عمل كند و از استفاده شخصي و سياسي از آژانس‌هايي كه تحت نظارت او قرار دارد اجتناب كند و خواستار يك تحقيق سريع و جامعه در خصوص منبع اين نشت شد.

با اين حال نتانياهو و حزب ليكود به طور كلي اين اتهامات را رد كردند و اين فضا‌سازي را تلاش براي سرنگوني نخست‌وزيري و منحرف كردن اين واقعيت است كه ايران از نامزدي گانتز حمايت مي‌كند.

گزارش اوليه ماه دسامبر كه كانال 12 منتشر كرد اين ادعا مطرح شده است كه ايران به اطلاعات تلفن گانتز دست پيدا كرده است. اما گزارش‌هاي تكميلي كه به تازگي منتشر شده نشان مي‌دهد كه هيچ اطلاعات حساس امنيتي از تلفن گانتز به دست نيامده است. در حال حاضر مجموعه شرايط نشان مي‌دهد كه اين اقدام نتانياهو بيشتر در فضاي انتخاباتي است كه با هدف تخريب حريف صورت مي‌گيرد كه قصد دارد نشان دهد قهرمان مقابله با ايران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون