• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4333 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ اسفند

واكنش‌هاي مجازي و واقعي به مراسم شهرداري برازجان ادامه دارد

دو روايت از يك تصوير

گروه اجتماعي

«مساله شهرداري برازجان يك اتفاق ساده يا سهل‌انگاري نيست؛ يك فاجعه است. اين يك نمونه از واكنش كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي بود به عكس‌هايي كه دو روز قبل منتشر شد. عكس، تصويري است از جلسه مديران شهري برازجان كه بر صندلي‌ها خود، پشت ميز سالن كنفرانس تكيه داده‌اند و در فضاي خالي وسط سالن، كارگران و پاكبانان شهرداري روي زمين نشسته‌اند، بين آنها و مديران يك ميز كنفرانس فاصله است و البته فاصله‌شان تا صندلي‌ها. با انتشار عكس‌ها و واكنش تند كاربران شبكه‌هاي اجتماعي حالا مديران شهرداري و فرمانداري توضيحاتي در مورد مراسم و جايگاهي كه كارگران شهرداري در آن نشسته بودند، ارايه كردند و اين‌بار مراسم ديگري به پا شد براي عذرخواهي از نيروهاي شهرداري برازجان كه تصويرشان نشسته بر زمين منتشر شد.

«با توجه به اينكه در مراسم غافلگيركننده روز (بيست و پنجم اسفند) بنده يك مهمان بودم، بابت اتفاق ناخواسته پيش آمده، از همه عزيزان عذرخواهي مي‌كنم. امروز كارمندان و كارگران و پاكبانان عزيز و زحمتكش شهرداري، ميزبان اين مراسم بودند و قطعا خود آنها شايسته اين تقدير و تشكر بودند. من دست اين عزيزان را مي‌بوسم و هرگز و هرگز در ذهنم براي خودم جايگاهي بالاتر از اين زحمت‌كشان متصور نبوده و نيستم.» شايد شدت واكنش در شبكه‌هاي اجتماعي باعث شد كه محمدحسن محمدي، شهردار برازجان هم تصميم بگيرد در همان ميدان واكنش نشان دهد و براي همين اين توضيح كوتاه را در استوري اينستاگرام خودش منتشر كرد. بعد از آن هم البته نوبت به توضيحات مفصل‌تري در مورد مراسم رسيد. شهردار برازجان در نامه‌اي به سايت خبري جماران كه تصاوير اين نشست را منتشر كرده بود، توضيح داد: ‌«روز بيست و پنجم اسفند ماه و همزمان با روز شهردار، شماري از پرسنل و كارگران ارجمند شهرداري برازجان، تني چند از مسوولان نهادهاي دولتي و انقلابي، شماري از فعالان اجتماعي و تعدادي از شهروندان برازجاني در اقدامي خودجوش اقدام به برگزاري مراسمي نمادين در محل سالن اجتماعات شهرداري كردند. مراسمي كه اگرچه روابط عمومي شهرداري تا حدودي از آن مطلع بود اما تا دقايقي قبل از مراسم، شهردار برازجان از آن اطلاعي نداشت و در واقع محمدحسن محمدي شهردار برازجان را در يك عمل انجام شده و غافلگيري محض قرار داد. از آنجا كه اين مراسم در چارچوب تشريفات اداري برگزار نشد و بانيان آن نيز خارج از چارت سازماني شهرداري بودند، روابط عمومي شهرداري برازجان در چينش و تعداد نفرات حاضر در جلسه نقشي نداشته بلكه تنها به واسطه موضوع اين جلسه، هماهنگي مكان برگزاري را بر عهده گرفته است.»شهرداري برازجان توضيح داده است كه در واقع سالن كنفرانس و نمازخانه اين شهرداري در يك مكان قرار دارند و نشستن روي فرش‌هاي محل اقامه نماز در جلسات پرتعداد شهرداري اين شهر امري معمول است: ‌«سالن اجتماعات شهرداري برازجان كه محل برگزاري اين مراسم بوده، جايگاه نماز جماعت پرسنل شهرداري برازجان نيز هست. لذا بايد به اين مساله توجه داشت كه نيروهاي خدوم و صديق بخش كارگري شهرداري كه در عكس‌هاي منتشر شده، تعداد اندكي از آنها – در كنار شماري از پرسنل اداري و ستادي – در محدوده داخل ميز كنفرانس مستقر شده‌اند در واقع در محل جايگاه نماز جماعت نشسته‌اند كه پيش از اين و در مراسم مشابه جلسه روز شهردار، بارها محل نشستن شهردار، معاونان وي، اعضاي شوراي شهر، مسوولان نهادهاي دولتي و انقلابي و ديگر ميهمانان بوده است.» شهرداري برازجان با وجود توضيحات منتشر شده از كارگران شهرداري و مخاطباني كه عكس‌ها را ديده‌اند، عذرخواهي كرده است: ‌«با تمام اين اوصاف، مجموعه روابط عمومي شهرداري برازجان مراتب عذرخواهي رسمي خود را از نيروهاي عزيز و زحمتكش شهرداري كه به خاطر كمبود جا، متواضعانه و با ميل خود جايگاه‌شان را به ديگر ميهمانان سپردند و نيز عموم هم‌ميهنان عزيزي كه با ديدن عكس‌هاي گزينش شده و مبهم منتشر شده، احساسات پاك‌شان جريحه‌دار شده، اعلام مي‌دارد.»

 

مراسم عذرخواهي از مراسم تقدير

شدت واكنش‌ها به تصاوير كارگران نشسته بر زمين سالن كنفرانس (يا به قول شهرداري برازجان، محل اقامه نماز) سبب شد كه خواسته يا ناخواسته مراسم ديگري شكل بگيرد. مراسم اين‌بار تركيبي بود از تقدير و عذرخواهي از كارگران شهرداري و استقبال كارگران از شهردار. ويديويي كه روز گذشته از محل شهرداري برازجان منتشر شد، صف كارگران شهرداري را نشان مي‌داد كه در برابر ورودي ساختمان صف كشيده بودند و از ورود محمدحسن محمدي با شعار و دست‌زدن‌هاي متوالي استقبال مي‌كردند و در مقابل، شهردار از همان ابتداي صف تا ورودي ساختمان مشغول ديده‌بوسي با استقبال‌كنندگان شد. تصاوير بعدي نشان مي‌دادند كه در همان سالن قبلي مديران و كارگران شهرداري در كنار هم، با كت و شلوار و لباس پاكباني روي صندلي‌ها و بر فرش‌هاي كف زمين نشسته‌اند و نوشته‌هاي حمايت از شهردار در دست دارند. آنچه شهرداري برازجان تصور مي‌كند، آبي است بر آتشي كه انتشار عكس‌هاي اوليه بر پا كرده بود تبديل شد به موج دوم انتقادها از شهرداري اين شهر. ممكن است محمدحسن محمدي كه به گفته خودش كارش را از پايه‌اي‌ترين مراحل و به عنوان نيروي روزمزد شهرداري آغاز كرده است، واقعا در ميان پاكبانان و كارگران برازجان محبوبيت داشته باشد، اما تصاوير استقبال پرشور و صف ايستادن منظم كارگران شهرداري برازجان ناخودآگاه تصاوير كارخانه چسب هل و مراسم گوناگوني كه مدير اين كارخانه با كارمندانش ترتيب مي‌داد را در ذهن تداعي مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون