• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4333 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ اسفند

نايب‌رييس شوراي عالي استان‌ها در واكنش به ماجراي برازجان

بايد سطح آموزش‌ها بيشتر شود

گروه اجتماعي| انتشار عكسي در فضاي مجازي، از مراسمي كه گويا شهرداري برازجان منتشر كرده بود، در اين روزهاي پاياني سال موجي از انتقادها را نسبت به شهردار اين شهرستان كوچك به همراه داشت. براساس اين عكس كه گفته مي‌شد مراسمي براي پاسداشت پاكبانان و كارگران اين شهر كوچك بوده است؛ پاكبان‌ها با لباس‌هاي فرم، روي زمين و بين ميزهاي بلند مديريتي نشسته‌اند و مديران كت‌وشلواري از روي صندلي و پشت ميزها مراسم را نظاره مي‌كنند. اين عكس كه به سرعت در فضاي مجازي منتشر شده بود باعث شد تا اين اقدام شهرداري برازجان با هجوم بي‌سابقه‌اي از انتقادهاي تند و تيز كاربران فضاي مجازي روبه‌رو شود؛ فشارهايي كه در نهايت منجر به انتشار كليپ دوم از سوي شهرداري برازجان شد؛ كليپي كه براساس آن كارگران پلاكاردهايي را در حمايت از شهردار برازجان در دست دارند. ولي با اين حال انتقادها به اين اقدام شهرداري همچنان ادامه دارد و كاربران فضاي مجازي ضمن توهين‌برانگيز خواندن اين اقدام؛ خواستار پاسخگويي مسوولان هستند. آنها بر اين مدعا هستند كه از آنجايي كه اين اولين‌بار نيست كه مسوولان، با بي‌توجهي به كارگران و زيردستان خود، شخصيت و شأن و منزلت آنها را زير سوال برده‌اند بايد ضمن برخورد با مديران خاطي، با نظارت بيشتر زمينه را براي كاهش رخدادهايي اينچنيني فراهم كرد. به همين بهانه گفت‌وگويي با عبدالرزاق موسوي، نايب‌رييس شوراي عالي استان‌ها انجام داده‌ايم كه در زير مي‌خوانيد. گفت‌وگويي كه وي در آن بر ضرورت آموزش مديران شهري در اقصي نقاط كشور تاكيد دارد و معتقد است بايد ابعاد نظارتي شوراي عالي استان‌ها در اين زمينه را بيشتر كرد.

 

آقاي عبدالرزاق، دو روزي از انتشار عكس‌هايي در فضاي مجازي مي‌گذرد كه براساس آن در مراسمي كارگران و پاكبان‌هاي شهرداري برازجان روي زمين نشسته‌اند و شهردار و ديگر مسوولان شهر روي صندلي و از پشت ميز، مراسم را دنبال مي‌كنند. اين تصاوير انعكاس زيادي در فضاي مجازي داشت و عده‌اي معتقد بودند كه بايد با شهرداري كه اينچنين با زيردستان خود رفتار مي‌كند، برخوردي جدي كرد. از سويي شوراي عالي استان‌ها مرجع بالادستي شوراها و مديريت شهري در كشور است. حالا سوال اينجاست كه به عنوان شوراي عالي استان‌ها نمي‌خواهيد به اين مساله ورود پيدا كنيد؟

من هم اين تصاوير را ديده‌ام اما هنوز فرصت نكرده‌ام تا درمورد چند و چون ماجرا تحقيق كنم. ولي اگر اين تصاوير درست باشد به نظر مي‌رسد بايد چند نكته را مدنظر قرار داد. اول اينكه، برنامه‌هاي فرهنگي در چارچوب‌هاي ضوابط و قوانين نمي‌گنجد. يعني نمي‌توان براي برگزاري مراسم‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي، مقررات و دستورالعمل صادر كرد بلكه اين مسائل بيشتر جنبه آموزشي و مديريتي دارد. يعني برمي‌گردد به مسائل آموزشي مديران شهري و در برخي موارد حتي فرهنگ عمومي ما. اما در مورد اينكه شوراي عالي استان‌ها تا چه حد مي‌تواند در اين مسائل ورود كند برمي‌گردد به وظايفي كه براي شوراي عالي استان‌ها تعريف شده است. شايد بد نباشد كه بدانيد، يكي از وظايف جدي كه قانون بر دوش شوراي عالي استان‌ها گذاشته آموزش اعضاي شوراها و مديريت شهري است.

كه فكر مي‌كنم تاكنون به آن چندان توجه نشده .

دقيقا. متاسفانه در طول سال‌هاي پيش، اساسا چنين آموزش‌هايي وجود خارجي نداشته اگر هم آموزشي بوده، در حد تشريح آموزش و ضوابط و مقررات شوراها و شهرداري‌ها بوده است. اما در مورد اينكه يك مدير چه مهارت‌هاي بايد داشته باشد تاكنون آموزشي نداشته‌ايم. شايد بد نباشد كه بدانيد در حالي كه چنين مراسمي در برازجان برگزار مي‌شد، مشابه آن در شيراز هم برگزار شد كه در آن پاكبان‌ها با احترام كامل حضور داشتند. براي همين تهيه و تدوين دستورالعمل نحوه نظارت بر شوراها و مديران شهري و ارزيابي آنها در دستور كار شوراي عالي استان‌ها قرار گرفت شاخص‌هاي عملكرد استان‌ها در بخش‌هاي مديريت شهري مشخص شد كه ان‌شاءالله بعد از نوروز ابلاغ خواهد شد.

برنامه‌اي هم براي آموزش مديران شهري داريد؟

بله. يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي ما، اجراي همين برنامه‌هاي آموزشي است؛ برنامه‌هايي كه ابعاد مختلفي را مدنظر قرار مي‌دهد، از آموزش ضوابط و قوانين تا مباحث مديريتي.

فكر نمي‌كنيد كمي هم بايد ابعاد نظارتي و شوراي عالي استان‌ها تقويت شود؟

چرا. يك بخشي از اين مسائل هم به ابعاد نظارتي شوراي عالي برمي‌گردد. فكر مي‌كنم بايد در اين زمينه هم برنامه‌ريزي و اقداماتي انجام داد.

اصلا خودتان وقتي اين تصاوير را ديديد چه حسي داشتيد؟

البته من به سبب شناختي كه از فضاي فرهنگي آن منطقه دارم مي‌دانم كه شايد اين مسائل براي پاكبان‌ها مهم نباشد اما اين به مفهوم آن نيست كه شورا و شهرداري در اين زمينه بي‌تفاوت باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون