• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4333 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ اسفند

گپي با رييس انجمن تهيه‌كننده‌-كارگردانان سينماي ايران

بليت سينما بايد گران شود، چاره‌اي نيست

تينا جلالي

 

 

ابتداي هر سال براساس يك رسم ديرينه بحث افزايش نرخ كالاها ابعاد تازه‌اي به خود مي‌گيرد و هزينه‌هاي جاري زندگي مردم تا حدودي افزايش پيدا مي‌كند، اما امسال اين موضوع حكايت ديگري دارد. جهش‌هاي ناگهاني قيمت‌ها در طول فصل‌هاي مختلف و عدم ثبات مالي بازار باعث افزايش بي‌رويه قيمت‌ها شده طوري كه سينما هم از اين قضيه بي‌بهره نمانده است. از هزينه دستمزد برخي بازيگران گرفته تا سرمايه ساخت يك فيلم كه حتي در پاره‌اي موارد شكل و شمايل نجومي به خود مي‌گيرد.

حالا در پايان سال بحث افزايش قيمت بليت سينماها مطرح شده است. البته در سال‌هاي اخير قيمت بليت سينما‌ها اندكي رشد داشته و تلاش مسوولان سينما بر اين بوده تا قيمت بليت با اقتصاد خانواده‌ها همسو باشد اما باتوجه به افزايش بي‌رويه هزينه‌هاي جاري و تاثيري كه اين مساله بر سينما هم گذاشته اين موضوع برخي از اهالي سينما را نگران كرده است. آنها بر اين باورند كه بايد قيمت بليت سينماها افزايش پيدا كند چون اساسا هزينه‌هاي ساخت فيلم افزايش پيدا كرده است.

مهرداد فريد رييس انجمن تهيه‌كننده– كارگردانان سينماي ايران معتقد است كه بايد چگونگي افزايش قيمت بليت سينماها مهندسي شود. او مي‌گويد: «ما مي‌توانيم مطابق با الگويي كه در همه جاي دنيا تجربه شده برنامه‌ريزي كنيم، به همين جهت لزومي ندارد بليت سينماها در همه سانس‌ها و همه سينماها رقم ثابتي داشته باشد.» از نگاه فريد قيمت بليت سينماها بايد تقسيم‌بندي شود به اين صورت كه سانس‌هاي ابتدايي روز بليت سينما ارزان‌تر باشد، از طرفي قيمت بليت در سانس‌هاي خوب و پرمخاطب بعضي سينماهاي پرفروش مثل كوروش افزايش پيدا كند. همچنين اگر سالني به لحاظ جغرافيايي در نقاط دور افتاده شهر قرار دارد و مخاطبي ندارد، قيمت بليت در اين سينما بايد ارزان به مخاطب ارايه شود تا بيننده جذب اين سينما شود، همچينن به سنت سال‌هاي گذشته روزهايي هم كه بليت سينماها نيم‌بهاست، بر اين قرار بماند.

از آنجايي كه ريال در سال 97 دوسوم ارزش خود را از دست داده، خواه ناخواه اين مساله روي قيمت‌ها تاثير مي‌گذارد. فريد كه خود تهيه‌كننده فيلم در حال اكران «جن زيبا» است، ضمن اشاره به اين نكته ابراز نگراني مي‌كند كه اگر مي‌خواهيم با هزينه‌هاي روز فيلم توليد كنيم و چرخه اقتصادي توليد در سينما بچرخد، از افزايش قيمت بليت سينماها گريزي نيست.

البته با صحبت‌هاي مطرح شده عده‌اي از اهالي سينما هم معتقدند نبايد در اين شرايط اقتصادي ناپايدار قيمت سينما هم بر مخاطب سينما تحميل شود چون ممكن است افزايش قيمت بليت سينماها با حذف اين كالاي فرهنگي از سبد خانواده‌هاي كم‌درآمد شود. آنها معتقدند با همين قيمت بليت و در شرايط ناپايدار اقتصادي فيلم‌ها فروش خوبي دارند و همين باعث گردش مالي در سينما مي‌شود و سينماداران هم از اين فروش خوب بي‌بهره نمي‌مانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون