• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4333 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۷ اسفند

ماجراي ساخت و ساز غيرقانوني در جزيره آشوراده

قصه پر غصه جزيره

گروه اجتماعي

جاده‌سازي در جزيره آشوراده با واكنش فعالان محيط زيست و مخالفت رسمي سازمان حفاظت محيط زيست روبه‌رو شده است. اين در حالي است كه اين جاده‌سازي در پوشش طرح گردشگري اين جزيره قرار بوده اجرا شود. حميد ظهرابي، معاون محيط زيست طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست ديروز در واكنش به انجام اين پروژه عمراني گفته است كه احداث پل بين بندر تركمن و جزيره آشوراده مورد تاييد نيست.

به گزارش ايرنا، ظهرابي با تكذيب ساخت‌وساز وسيع در جزيره آشوراده گفت: ساخت پل بين بندر تركمن و جزيره آشوراده در طرح مورد توافق وجود ندارد و اگر مسوولان استان چنين تصميمي داشته باشند، سازمان به ‌شدت با آن مقابله و مجوز صادره را هم ابطال مي‌كند. ظهرابي با اشاره به اينكه طرح طبيعت‌گردي آشوراده مورد موافقت اين سازمان قرار گرفته است، گفت: ايجاد يك اكولاژ با سازه‌هاي سبك در 5 درصد از مساحت جزيره آشوراده بخشي از اين طرح است.

وي افزود: در 22 هكتار هم سطح اشغال بسيار پاييني در نظر گرفته شده و ظرفيت برد طبيعت‌گردي در جزيره آشوراده مطابق با چنين اكوسيستم‌هايي طراحي شده است به طوري كه حداكثر 500 نفر در شبانه‌روز اجازه بازديد از جزيره آشوراده را خواهند داشت و از اين تعداد 80 نفر مي‌توانند اقامت شبانه در جزيره داشته باشند و در مسيرهاي پياده‌روي هم حداكثر 50 نفر در دو مسير مختلف اجازه تردد خواهند داشت.

ظهرابي تصريح كرد: بنابراين طرح مسائلي مانند ساخت‌وساز وسيع در جزيره آشوراده كذب است، ساخت پل بين بندر تركمن و جزيره آشوراده در طرح مورد توافق وجود ندارد. او ادامه داد: براساس پيگيري‌اي كه از مسوولان استان گلستان داشتم، ادعا داشتند كه در محدوده شهر بندر تركمن و خارج از محدوده پناهگاه حيات وحش در حال احداث جاده‌اي به اسكله هستند، گروهي كارشناس به منطقه اعزام كردم تا موضوع را بررسي كنند، اگر خلاف توافقات اقدامي صورت گرفته باشد با آن برخورد قانوني خواهد شد.

طرح گردشگري آشوراده كه از گذشته مطرح بوده در سفر سال 93 دولت تدبير و اميد به استان گلستان براي اجرا در بخشي از اين جزيره تصويب شد.

آشوراده در حوزه بندر تركمن از توابع استان گلستان تنها جزيره ايراني خزر است. اين جزيره در سده‌هاي گذشته در پي عملكرد و فعاليت گروه‌هاي انساني با حفر كانال از توده اصلي خشكي خود(شبه‌جزيره ميانكاله) جدا افتاده ‌است.

حسينعلي ابراهيمي‌كارنامي، مديركل حفاظت محيط زيست مازندران هم پيش از اين به اسكان نيوز گفته بود:«جاده‌اي از بندرتركمن تا آشوراده در حال ساخت بود كه ما جلويش را گرفتيم؛ چون تخلف بود. مجري گفت كه نامه‌اي را در آذر ماه از مديركل حفاظت محيط زيست گلستان دارد. از طرفي مسوولان محيط زيست گلستان گفته‌اند چون ابتداي اين جاده و آغاز عمليات آنها در محدوده آن قرار داشته و خارج از منطقه بوده، مجوز داده‌ايم.»

او در پاسخ به اين ادعاي مجري گفت:«پاسخ ما اين است ،درست است كه مديريت داخل مناطق چهارگانه با ماست اما نكته‌اي كه هست اينكه EIA براي پروژه‌هاي ارزيابي تعريف دارد و مي‌گويد «از ابتدا تا انتها». يعني شما نمي‌توانيد بگوييد چون اين پروژه بيرون خط است پس كار كند و وقتي به خط منطقه متصل شد، جلويش را بگيريم؛ اين نادرست است و ما موظف هستيم مقابل اين تخلف بايستيم.» كارنامي افزود:«روز چهارشنبه نامه‌اي خطاب به محيط زيست گلستان زديم و در آن تاكيد كرديم كه چون اين پروژه مشكلات قانوني دارد آن را متوقف مي‌كنيم؛ اما توقع داريم كه شما اين را خارج از منطقه متوقف كنيد؛ اگر اين كار را نكنيد به محض اينكه به خط منطقه ما برسد آن را متوقف خواهيم كرد.»

مديركل محيط زيست مازندران همچنين گفت:«در اين نامه تاكيد كرده‌ايم كه «هر گونه خسارت بر عهده مجري است» و رونوشت اين نامه به «سازمان همياري‌هاي استان گلستان» به عنوان مجري داده شده است.»

كارنامي با تاكيد بر اينكه الان نمي‌گويم كه با اين پروژه مخالف يا موافق هستم، گفت:«حرف ما اين است كه وقتي مي‌خواهيد پروژه‌اي را آغاز كنيد بايد پلان و نقشه را بدهيد تا ما بدانيم چه مصالحي قرار است، استفاده شود و چه كاري قرار است، انجام گيرد.»

در همين حال علي‌محمد شاعري، نماينده بهشهر هم از رييس‌جمهور خواست جلوي تخريب آشوراده را بگيرد.

به گزراش ايسنا، شاعري نماينده مردم بهشهر در مجلس شوراي اسلامي در تذكر شفاهي جلسه علني امروز مجلس در تذكري با استناد به اصل 50 قانون اساسي حفاظت محيط زيست كه نسل امروز و نسل‌هاي بعد بايد در آن حيات رو به رشدي داشته باشند يك وظيفه عمومي
تلقي مي‌شود.

وي افزود: اكنون از سمت شهرستان بندر تركمن در استان گلستان طبق دستور استانداري گلستان، تخريب و تجاوز به آشوراده آغاز شده است، منطقه‌اي كه در زمان طاغوت به منطقه حفاظت شده تبديل شده است و زيستگاه پرندگان است اگر اين منطقه تخريب شود چيزي از محيط زيست كشور باقي نمي‌ماند، از رييس‌جمهور مي‌خواهم جلوي تجاوز و تخريب عرصه آشوراده را بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون