• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4334 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۸ اسفند

ادامه از صفحه اول

قيمت دلار كاهش نمي‌يابد؟

از آنجا كه انتظار نداريم حتي با بازگشتن قيمت دلار به قيمت قبلي، قيمت اين محصولات كاهش يابد، پس انگيزه‌اي براي كاهش قيمت دلار وجود ندارد، چرا كه هزينه‌هاي تورم ايجاد شده به واسطه افزايش قيمت‌ها، بر شانه دولت سنگيني كرده و هر قدر هم تلاش كند، نمي‌تواند قيمت‌ها را به قبل برگرداند. به هر حال به نظر نمي‌رسد با تنها همين اظهار نظر آقاي همتي ما نيز بپذيريم كه واقعا بازار ساكن است و واكنشي ندارد. نكته آخر نيز در خصوص پيش‌بيني قيمت دلار در سال آينده است. در ابتدا بايد به اين نكاتي اشاره كرد. اول اينكه نااطميناني در خصوص تحقق درآمدهاي مالياتي و نفتي وجود دارد و شرايط كشور نيز در سال آينده پيچيده خواهد شد. از سوي ديگر دولت مسير استقراض از بانك مركزي را پيش روي خود دارد كه اين مسير نيز انگيزه كافي براي كاهش قيمت دلار به دولت نمي‌دهد. از سوي ديگر، اصطكاك‌هاي نقل و انتقال ارز در بانك‌ها هم نمي‌تواند به كاهش قيمت ارز در بازار بينجامد. بنابراين به نظر نمي‌رسد قيمت دلار در آينده كاهش يابد و در كانالي كه هم‌اكنون در نوسان است، باقي مي‌ماند.

اينترنت يا دولت‌ها؟

ريشه‌هاي اين نوع رفتار بخشي به نگرش ليبراليستي استعماري سياستمداران استراليايي و نيوزيلندي مربوط مي‌شود كه با «ديگران» مشكل دارند و هر آنچه غير از اروپامداري (برتري نژاد سفيد) را محكوم به نابودي مي‌كنند. سياست نسل كشي بوميان دو كشور استراليا و نيوزيلند، اكنون متوجه مسلمانان است. دولت نيوزيلند يكي از مقصران اصلي اين حادثه است كه مانع از ايجاد نفرت عليه مسلمان‌ها نشده و فضا رابراي چنين اقدامات فاجعه‌آميزي مهيا ساخته است. سياستمداران و روزنامه‌نگاران اسلام‌ستيز و اسلام‌هراس استراليا و نيوزيلند در اين حادثه تروريستي سهيمند. نخست‌وزير استراليا، خطر را ايدئولوژي اسلام مي‌داند و سخن سناتور استراليايي فراسر آنينگ، در واكنش به حادثه تروريستي كشتار مسلمانان در دو مسجد نيز نمونه اعلاي اين نوع برداشت است. چند روز قبل آنينگ اعلام كرد كه اين حادثه نشانه ترس از مهاجرت مسلمانان به استراليا و نيوزيلند است. «دليل اصلي خونريزي در نيوزيلند را بايد در برنامه مهاجران پيدا كرد كه به مسلمانان فناتيك اجازه مهاجرت به نيوزيلند را مي‌دهد.» پيش‌تر نيز نخست‌وزير نيوزيلند به سال 2013، طرح ممنوعيت سفرهاي هوايي مردهاي مسلمان را ارايه داده بود. ازاين نوع اظهارنظرها در استراليا و نيوزيلند كم نيست و ديوانگاني مثل برينتون 28 ساله نيز مجري اين ديدگاه‌هاي دست راستي است. فراسر آنينگ نقش مستقيمي در حمايت از جريان‌هاي نژادپرستي دارد. او و شبكه اسكاي نيوز استراليا به شكل مستقيمي در تقويت گفتمان ضد اسلامي بين سياستمداران استراليايي و رسانه‌ها مي‌كوشند. اين سيستم در خدمت كمپاني روبرت مرداك، صاحب عمده رسانه‌هاي تصويري و چاپي استراليا و نيوزيلند و ساير كشورهاي انگليسي زبان است. گفتمان نفرت و اسلام‌هراسي در اين دو كشور، مسلمانان مهاجر را در مظان اتهام هميشگي قرار مي‌دهد. روزنامه‌نگاران و اساتيد دانشگاهي بايد در خدمت اين گفتمان ايجاد هراس عليه مسلمان‌ها قرار بگيرند و‌گرنه اخراج مي‌شوند. مورد اخراج اخير تيم اندرسن، استاد دانشگاه سيدني به دليل نمايش نقش غرب در بحران‌هاي خاورميانه، يكي ازاين موارد بي‌شمار است. در تقويت باور به برتري نژاد سفيد اروپايي بر ديگران، تروريسم و ايجاد محدوديت‌هاي قانوني بر مسلمان‌ها تنها چاره سلطه است.

توسعه ديپلماسي عمومي

مجمع عمومي سازمان ملل متحد در روز چهارم اسفند 1388 مطابق با 13 فوريه 2010 ميلادي قطعنامه «روز جهاني نوروز» را در چارچوب ماده 49 در دستور كار خود قرار داد و تحت عنوان فرهنگ صلح به تصويب رساند و براي نخستين بار در تاريخ اين سازمان «نوروز ايراني» به عنوان يك مناسبت بين‌المللي رسميت يافت. در چند سال اول اين رخداد مهم جهاني ايران باني برگزاري مراسم نوروز در منطقه بود و از اين فرصت براي تبيين جايگاه كشور خاستگاه نوروز استفاده مي‌كرد. چند سال متوالي جشن بين‌المللي نوروز در ايران برگزار شد و پس از آن در افغانستان، تاجيكستان و حتي تركمنستان. اما چند سالي است كه بهره‌مندي از اين فرصت مهم به بوته فراموشي سپرده شده بود. جاي خوشوقتي و خرسندي است كه در سال جاري و در آستانه نوروز به اهتمام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و با سخنان وزير محترم امور خارجه مراسمي بدين مناسبت در برج ميلاد تهران برگزار شد. اين مراسم كه بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده نمايندگاني از 12 كشور حوزه تمدن نوروز حضورداشتند اقدامي ارزشمند است، اما بهره‌مندي از نوروز براي گسترش مناسبات مردمي با مردماني كه در اين حوزه تمدني زندگي مي‌كنند حائز اهميت بيشتري است. به نظر من دستگاه‌هاي فرهنگي و حتي سياسي از اين فرصت مهم براي توسعه ديپلماسي عمومي بايد بيش از اين بهره بگيرند. هيچ مناسبتي همانند نوروز نيست كه مردمان معتقد به بزرگداشت اين آيين را كنار هم جمع كند. رقم كوچكي نيست حداقل 200 ميليون نفر در حوزه تمدني نوروز جاي مي‌گيرند. بزرگداشت نوروز در واقع تجسم يكي از اهداف متعالي سازمان ملل يعني تقويت صلح جهاني از طريق احترام به فرهنگ‌هاي ملي، ميراث فرهنگي جهاني و تنوع فرهنگي است. نوروز تنها روزي در تقويم‌ها نيست نوروز فرهنگي عميق و ريشه‌دار است كه با تمامي آداب و سنن خود هر سال اميد، صلح و خوشبختي را براي ميليون‌ها انسان در سراسر كره خاكي به ارمغان مي‌آورد. نوروز نخستين بار در سرزمين پارس پايه‌گذاري شد و در سراسر اين قرن‌هاي طولاني كه اين سرزمين خاستگاه اقوام و تمدن‌هاي گوناگون بوده است، نوروز به صورت زبان مشترك ميليون‌ها انسان در آسيا، شبه‌قاره هند، آسياي مركزي، خاورميانه، قفقاز، بالكان، حوزه درياي سياه و بسياري از نقاط ديگر جهان درآمده است. امروز ميليون‌ها نفر در جهان نوروز را پاس مي‌دارند. بزرگداشت نوروز بزرگداشت ريشه‌ها، تاريخ و ارزش‌هاي تمدن‌هاي درخشان بشري است كه در طول قرن‌ها ارزش‌هاي انساني را منتقل ساخته‌اند و استفاده از اين فرصت براي پيشبرد اهداف سياسي در منطقه و دنيا نبايد مورد غفلت دستگاه ديپلماسي كشورمان و سازمان‌هاي متولي امور فرهنگي ايران در خارج از كشور واقع شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون