• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4334 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۸ اسفند

موسم گل فرصت گردش در تهران

گروه اجتماعي| عيد كه مي‌شود و سال كه نو مي‌شود، حال و هواي شهرها پر مي‌شود از بوي بهار و طبيعت. در اين ميان اما هنوز بسياري از سازمان‌ها و ارگان‌ها فعالانه مشغول خدمت‌رساني به شهروندان هستند. به عنوان مثال در نوروز امسال 3 نمايشگاه بهاره در سطح شهر تهران برپا مي‌شود. نمايشگاه‌هايي در مصلي، بوستان ولايت و خاوران واقع در منطقه‌هاي ۱۵، ۱۹ و ۷. بهشت زهرا(س) هم معمولا روزهاي آخر سال حال و هواي ديگري دارد. بخصوص پنجشنبه‌هاي آخر سال كه چند روزي از آن مي‌گذرد. مجتبي يزداني معاون خدمات شهري شهرداري تهران در خصوص اقدامات بهشت زهرا در آخرين پنجشنبه سال و روزهاي پاياني سال 97 گفت: در پنجشنبه و جمعه اخير ۲۵۰ نفر در بهشت زهرا با لباس مخصوص مردم را راهنمايي مي‌كردند. ضمنا علاوه بر ماشين‌هاي برقي موجود در اين مكان، ون‌هايي هم اجاره كرده بوديم تا شهروندان رفاه بيشتري داشته باشند. مردم به كمك سامانه تهران من مي‌توانستند هر مكاني را كه تمايل دارند به راحتي پيدا كنند. ميوه و آجيل هم كه جزو لاينفك عيد و نوروز ما ايراني‌هاست. معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اشاره به خدمات سازمان ميادين ميوه و تر‌بار در ايام نزديك به عيد گفت: در بعضي از محصولات ۳۰ تا ۴۰ درصد تخفيف داشته‌ايم. يزداني همچنين اشاره‌اي هم داشت به توزيع محصولات پروتئيني در ميادين ميوه و تر‌بار و در اين باره گفت: سهميه تنظيم بازار ما در بخش محصولات پروتئيني و ميوه‌جات بستگي به سهميه‌اي دارد كه دولت به ما ارايه مي‌كند. به گفته وي امسال از سوي ستاد تنظيم بازار برخي اقلام به ما داده مي‌شود و قاعدتا اگر ما اين كار را در كنار ستاد تنظيم بازار انجام مي‌داديم، ممكن بود مساله‌ساز شود.

 

چهارشنبه پرماجرا

امشب شب آخرين چهارشنبه سال است. شبي كه قرار است مردم به ياد يك رسم ديرين از روي آتش بپرند و ترقه دركنند و شادي كنند. اما معمولا اين شب با حوادثي هم همراه است كه باعث مي‌شود تا اين شب، شبي پركار براي آتش‌نشان‌ها باشد. شبي كه به گفته معاون خدمات شهري شهرداري؛ بيش از 5 هزار نيروي آتش‌نشان را بسيج كرده است. يزداني در اين خصوص گفت: از بعدازظهر روز سه‌شنبه ۵ هزار آتش‌نشان آمادگي خدمت‌رساني دارند تا مشكلي براي شهروندان پيش نيايد. ضمنا در روز طبيعت تيم‌هاي آتش نشاني هم در ورودي‌هاي شهر و هم پارك‌ها حضور دارند. اما اين روزهاي پاياني سال برخي موارد هم هست كه كمتر ديده مي‌شود اما جزيي از واقعيت‌ زندگي‌هاي شهري است. يكي از اين مسائل، موضوع جمع‌آوري زباله‌هاي شهروندان است. شايد بد نباشد كه بدانيد بنا بر اعلام شهرداري، در 3 روز پايان سال حجم پسماند هزار و تا هزار و 500 تومان افزايش مي‌يابد و ما در اين زمينه آمادگي داريم تا پشتيباني لازم را انجام دهيم.

نوروز مصادف است با تغيير رنگ طبيعت. شايد به همين دليل باشد كه مردم هم به رسم همين تغيير، خانه‌تكاني مي‌كنند و معابر را آذين مي‌بندند و... امسال هم شهرداري بسياري از معابر و خيابان‌ها و محلات را براي استقبال از نوروز آذين‌بندي كرده است. بنا بر اعلام شهرداري در هر منطقه بين ۴ تا ۷ محور اصلي تزيين شده. تزييناتي اعم از گل‌كاري، سفره‌هاي هفت‌سين، لكه‌گيري آسفالت و... است. بهار يعني فصل رويش و سرسبزي. معمولا به بهانه بهار هر سال شهرداري در سطحي وسيع اقدام به درختكاري و ساخت و احداث بوستان‌هاي جديد مي‌كند. در همين خصوص گويا تا پايان سال 97، يعني همين فردا ۱۷هكتار به بوستان‌هاي شهر اضافه مي‌شود. اين فضاهاي سبز شامل بوستان پرواز در منطقه ۹، كيانشهر در منطقه ۱۵، رجايي در منطقه ۱۹، زيتون در منطقه ۲۰ و... مي‌شود. معاون شهردار تهران در اين خصوص گفت: در ۷ بوستان ورودي شهر امكان اسكان موقت در سوله‌هاي بحران را براي مسافراني كه در طول عيد به تهران سفر مي‌كنند، ايجاد كرده‌ايم. يزداني همچنين اظهار كرد: امسال ۹ نوروزگاه در سطح شهر تهران داريم كه برنامه‌هاي آن شامل المان‌هاي نوري ثابت، شهر فرنگ و... مي‌شود. علاوه بر اين به يمن فرارسيدن بهار و تكاپوي شهروندان براي خريد آخر سال و براي آنكه شهر بيش از پيش حال و هواي نوروزي بگيرد از ۲۹ اسفندماه تا ۵ فروردين هيچ كار عمراني و ساختماني در تهران انجام نمي‌شود تا مردم آسايش داشته باشند. وي در خصوص خدمات روز طبيعت نيز گفت: در اين روز ۱۵ تا ۲۰ غرفه ميوه در پارك‌هاي بزرگ قرار داده مي‌شود. در خصوص بحث سرويس‌هاي بهداشتي هم در اين روز آمادگي خواهيم داشت.

اتوبوس‌هايي براي گردش

اما اينها تمام اقدامات شهرداري براي نونوار شدن شهر و استقبال از بهار نيستند. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران نيز اعلام كرد كه براي پوشش گردشگران در پايتخت، اتوبوس‌هاي قرمز در رينگ گردشگري مستقر شده‌اند. پيمان سنندجي با بيان اينكه طبق هماهنگي‌هاي انجام شده با ستاد گردشگري شهرداري تهران در رينگ گردشگري پايتخت اتوبوس‌هاي شركت واحد مستقر مي‌شوند، گفت: مسير مشخصي كه پيرامون رينگ گردشگري تهران مشخص شده به نام «مسير آبي» نامگذاري شده است. وي با بيان اينكه براي اولين‌بار با هماهنگي شركت واحد اتوبوسراني و ستاد گردشگري، 10 دستگاه اتوبوس تك كابين قرمز رنگ كه شعار امسال گردشگري تهران به نام «دور تهران بگرديم» روي آن نوشته شده است، در اين مسير حركت مي‌كنند، گفت: براي اين اتوبوس‌ها، ايستگاه‌هايي در رينگ گردشگري و در نزديكي اماكن تاريخي تعبيه شده كه گردشگران تهران مي‌توانند دسترسي بهتري به اماكن تاريخي تهران داشته باشند. سنندجي با بيان اينكه در اين اتوبوس‌ها، راهنمايان گردشگري نيز حضور دارند، گفت: اتوبوس‌هاي قرمز گردشگري از ساعت 10 الي 17 در مسير گردشگري آبي تردد كرده و به ارايه خدمات مي‌پردازند.

 

«تاكسي گردشگري»

علاوه بر اتوبوسراني، تاكسيراني هم تدابيري را براي جابه‌جايي شهروندان در نظر گرفته است. مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني در همين خصوص از راه‌اندازي تاكسي گردشگري در تهران خبر داده و گفت: امسال با راه‌اندازي «تاكسي گردشگري» جنبه ديگري از مديريت شهري را در ايام نوروزي و خدمات‌دهي به شهروندان و ميهمانان شهر تهران شاهد خواهيم بود. عليرضا قنادان ضمن اشاره به نزديك شدن به بهار ۹۸ گفت: امسال سازمان تاكسيراني شهر تهران وظيفه سنگيني را در ايام نوروز بر عهده دارد. وي با اشاره به اينكه در نوروز ۹۸ رياست كميته خدمات حمل و نقل و ترافيك ستاد خدمات سفر نوروزي شهرستان تهران را از سوي فرمانداري تهران بر عهده دارد، اظهار كرد: تهران به عنوان پايتخت كشور داراي ظرفيت بي‌بديل گردشگري است و بايد از نظر زيرساخت‌هاي گردشگري تقويت شود.

 

مترو همچنان پيشتاز

مترو تهران هم در كنار اتوبوسراني و تاكسيراني در ايام نوروز برنامه‌هاي ويژه‌اي براي مسافران نوروزي در نظر گرفته است. فرنوش نوبخت مديرعامل شركت بهره‌برداري مترو تهران نيز ضمن اشاره به برنامه‌هاي نوروزي مترو گفت: ما امسال براي نخستين‌بار برنامه‌ريزي كرده‌ايم تا در بخش‌هاي مختلف شهر با توزيع بروشورهايي به شهروندان اطلاع‌رساني كنيم تا براي رسيدن به نقاط ديدني و توريستي و گردشگري شهر از چه ايستگاه‌ها و چه مسيرهايي استفاده كنند. ضمن آنكه به گفته وي، مترو در ايام نوروز هم مانند ديگر ايام سال درحال جابه‌جايي مسافران خواهد بود. آن ‌هم بدون تعطيلي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون