• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4334 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۸ اسفند

برخي اعضاي شوراي شهر تهران از عملكرد حناچي گلايه كردند

قوت گرفتن احتمال سوال از شهردار

رييس شوراي شهر تهران: شأن تذكر بايد حفظ شود

گروه اجتماعي

اعضاي شوراي شهر پايتخت روزهاي آخر سال 1397 را با زباني تيزتر و منتقدانه‌تر سخن گفتند و حتي هنوز 6 ماه از حضور حناچي در مسند سكانداري شهرداري تهران نگذشته از استيضاح او حرف زدند. اما اين حرف‌ها چقدر به عمل تبديل شود بايد منتظر بهار شد و ديد آيا تحويل سال حرف‌هاي سال قبل را محول مي‌كند يا خير. براساس اين گزارش محمد عليخاني، رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران با اشاره به بودجه سال ۹۸ هم گفت: در بحث شركت واحد اتوبوسراني ۷۰ ميليارد تومان بودجه نسبت به سال قبل اضافه شد ضمنا براي اولين‌بار قرار شد ۴۹۰ ميليارد تومان از منابع غيرنقد به تكميل پروژه‌هاي نيمه تمام اختصاص يابد و با اطلاعي كه گرفته‌ام قرار است تمام يا اكثر پروژه‌هاي نيمه‌تمام درسال ۹۸ تكميل شوند.

او در خصوص اختلاف‌نظر ميان شورا و معاونت حمل‌ونقل ترافيك شهرداري تهران اظهار داشت: قطعا اگر هماهنگي ميان شورا و اين معاونت وجود داشته باشد كارها بهتر پيش مي‌رود و قبل از رسانه‌اي شدن مسائل بايد اين هماهنگي صورت بگيرد. بعضا اين ناهماهنگي‌ها سر موضوعات كوچك است. برخي نمي‌خواهند جايگاه نظارتي شورا را بپذيرند و فكر مي‌كنند تصميمات خودشان درست‌تر است. شايد هم تصميمات اين افراد درست باشد اما در تصميمات جمعي درصد اشتباه كمتر است. يكي از موضوعاتي كه در آن ناهماهنگي وجود دارد مربوط به رانندگان ميني‌بوس‌هاست كه شاهد تجمع آنها روبه‌روي شورا هم هستيم. وي افزود: در مصوبه سال ۹۷ شهرداري در لايحه خود در خصوص تخفيف‌ها فراموش كرده است نام رانندگان ميني‌بوس را هم بياورد. خيلي راحت مي‌شد با يك لايحه اين نقيصه اصلاح شود و براي رانندگان ميني‌بوس نيز تخفيف ۷۰ درصدي لحاظ شود. من پس از تجمع اين افراد از شهرداري خواستم تا آنان را نيز مشمول تخفيف ۷۰ درصدي كنند. اما متاسفانه هنوز شاهد ايجاد هماهنگي از سوي شهرداري نبوده‌ايم.

تذكر و انتقادهاي اعضاي شورا به شهردار هم يكي ديگر از محورهاي مطرح‌شده در جلسه ديروز بود، چرا كه به اعتقاد خود اعضاي شورا در بسياري از موارد نتوانسته بودند پاسخ قانع‌كننده‌اي براي تذكرهاي خود از شهردار دريافت كنند. در همين خصوص عليخاني در انتقاد از روند رسيدگي به تذكرات شورا بيان كرد: زماني كه ما تذكري به يك مدير مي‌دهيم شهردار تذكر مربوطه را براي آن مدير مي‌فرستد و مدير پاسخ مي‌دهد كه كارش درست بوده است. شهردار عين همان پاسخ را براي ما ارسال مي‌كند اما اين رسيدگي نيست و من از آقاي هاشمي مي‌خواهم اين موضوع را پيگيري كنند. شهردار بايد تذكرات را به دستگاه مستقل مثل بازرسي شهرداري بفرستد و تذكرات نبايد براي خود فرد تذكر‌گيرنده فرستاده شوند.

رييس شوراي شهر تهران در ادامه گفت: شأن تذكر بايد حفظ شود. زماني كه اعضاي شورا از پاسخ به يك تذكر قانع نمي‌شوند در مرحله بعد مي‌توانند از شهردار در صحن شورا سوال كنند. ما از ابتداي شوراي پنجم تاكنون ۳۷۵ تذكر داشته‌ايم و خانم نژادبهرام در اين زمينه ركورددار بوده‌اند و خانم آروين هيچ تذكري نداشته‌اند اما هيچ تذكري نداريم كه پس از پاسخ شهردار طرح سوال از شهردار صورت گرفته باشد و اين يعني اعضا از پاسخ شهردار قانع شده‌اند.

وي تاكيد كرد: اگر اعضا نمي‌خواهند تذكري را پيگيري كنند و قرار است آن را رها كنند، نبايد آن را مطرح كنند و شأن تذكر بايد حفظ شود.

حبيب‌زاده ديگر عضو شوراي شهر حاضر در جلسه نيز در همين خصوص گفت: به دنبال تدوين لايحه‌اي براي تصحيح فرآيند سوال از شهردار هستيم. ضمن آنكه اميدوارم در سال بعد بالاخره تابوي «سوال» كردن از شهردار فرو ريزد. حداقل از جانب خودم قول مي‌دهم كه اگر سال آينده از تذكرهايي كه مي‌دهم نتيجه نگيرم حتما فاز «سوال» از شهردار را اجرا خواهم كرد.

در ادامه جلسه رييس كميسيون حمل و نقل و عمران شوراي شهر تهران اضافه كرد: خط متروي كرج به تهران واقعا زيانده است چون شهرداري كرج و دولت سهم خود را نمي‌پردازند. خط پنج بين تهران و كرج مشترك است پيشنهاد مشخص ما اين بود كه اين خط را تقسيم كنيم و در هر ۲۰ كيلومتر نرخي بگذاريم؛ يعني تا وردآورد نرخي باشد و از وردآورد تا تهران نرخي ديگر. عليخاني در خصوص عوارض زوج و فرد كه امسال از مردم دريافت شده است، گفت: ما ابتدا نمي‌دانستيم و بعدا متوجه شديم كه شهرداري اين عوارض را دريافت مي‌كند بعد هم اعلام كرديم كه اين كار غيرقانوني است. معاونت حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري نامه‌اي به شورا زد كه آقاي هاشمي به كميسيون حمل و نقل ارجاع داد و ما هم پاسخ خود را اعلام كرديم. آقاي پورسيدآقايي اعلام كرد كه من استفسار كرده‌ام و پاسخم را بايد شورا بدهد و اين در حالي است كه فقط شهردار مي‌تواند استفسار كند. وي افزود: در اين زمينه در شوراي شهر اختلاف‌نظر وجود دارد. برخي حق را به معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري مي‌دهند و برخي حق را به كميسيون حمل و نقل شورا مي‌دهند اگر همه متفق‌القول بودند اين اتفاق نمي‌افتاد و نظر عمومي شورا اعلام مي‌شد.

معاونت حمل و نقل و ترافيك از اختلاف نظر موجود استفاده كرده و تا اين لحظه به كار خود ادامه داده است. اگر شهرداري اين موضوع را حل نكند خود من مي‌روم و شكايت مي‌كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون