• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4343 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۶ فروردين

اولين بوكسور زن ايراني با پيروزي شروع كرد

اشك‌ شوق صدف

علي كربلايي

 

 

صدف خادم، به عنوان اولين زن بوكسور ايراني اولين مسابقه‌اش را زير نظر فدراسيون جهاني بوكس برگزار كرد و موفق شد در اولين مسابقه‌اش به پيروزي برسد. اين مسابقه تاريخي در فرانسه برگزار شد و تبليغات زيادي پيرامون اين مسابقه وجود داشت. صدف در شهر ساحلي رويان فرانسه در مقابل ديدگان وزير ورزش فرانسه موفق شد «آنه شاوين» بوكسور فرانسوي را شكست بدهد. در سرتاسر شهر رويان پوسترهايي از مسابقه اين مشت‌زن ايراني ديده مي‌شد و حضور وزير ورزش فرانسه اهميت اين مبارزه را نشان مي‌دهد. اما صدف خادم كيست؟

صدف خادم 24 ساله است و در تهران متولد شده. دليل شهرت او حضور فعال در اينستاگرام است و ويديوهاي تمرينات و مبارزات تمريني‌اش بازديد بسيار زيادي دارد. او به عنوان نخستين زن بوكسور حرفه‌اي ايران مطرح شده و موفق شده اولين مسابقه يك زن ايراني زير نظر فدراسيون جهاني بوكس را با پيروزي پشت سر بگذارد. صدف خادم ليسانس مهندسي ورزش دارد و كارش را از ورزش شنا آغاز كرده و مدتي هم با بسكتبال سرگرم بوده. اما از 20 سالگي به صورت حرفه‌اي بوكس را دنبال مي‌كند و 2 سال پيش بود كه مهرزاد منشي‌زاده استعداد او را به عنوان يك بوكسور حرفه‌اي و فوق‌العاده كشف كرد. او در پست اينستاگرامي‌اش پيش از مبارزه‌ نوشته: «رویایی که چهار سال است با عشق آن خوابیدم و صبح‌ها با عشق آن بیدار شدم، دارد محقق می‌شود. امیدوارم نماینده شایسته‌ای برای مردم عزیزم مخصوصا خانواده بوکس باشم.» او كار بسيار سختي براي محقق شدن رويايش داشت. بوكس زنان در ايران مراحل مقدماتي خودش را طي مي‌كند و در تاريخ 29 آبان 1397 رييس فدراسيون بوكس، حسين ثوري اعلام كرد: « با توجه به خواسته فدراسیون‌ جهانی مبنی بر برابری جنسیتی بین مردان و زنان، از این‌ موضوع جلوگیری نکرده‌ایم. طبق سیاست فدراسیون جهانی بوکس (آیبا)، در سال‌های بعد فعالیت بخش بانوان همه کشورهایی که عضو آیبا هستند الزامی خواهد شد. ما هم برابر با قوانین و مقررات اسلامی کشورمان با حفظ تمام شئونات اسلامی در چارچوب الزامات اسلامی کار را به پیش خواهیم برد.» البته كه صدف كارش را از سالن‌هاي خصوصي و با مربي خصوصي آغاز كرد. او مي‌تواند انگيزه خوبي براي حضور زنان در اين ورزش باشد. ديده شدن صدف خادم و موفقيت او در اولين مبارزه‌اش، شروعي خوب براي ورزشي است كه تا كنون جايگاهي در بين زن‌هاي ايراني نداشته و همواره در سطح آماتور پيگيري شده است.

با تحقيقات ميداني متوجه شده‌ايم كه از سال گذشته سالن‌هاي ورزشي وابسته به شهرداري تهران اقدام به ثبت‌نام بانوان براي رشته ورزشي بوكس مي‌كنند و استقبال خوبي هم از اين رشته شده است. گويا صدف خادم هم به عنوان مربي در چند سالن ورزشي خصوصي فعال است و شاگرداني را پرورش مي‌دهد. خادم در مورد سختي‌هايي كه در ايران و براي رسيدن به رويايش كشيده به رويترز گفته: «بالاخره هر کشوری یک سری محدودیت‌ها دارد و نمی‌توان گفت که محدودیت‌ها تنها در ایران وجود دارد. ایران یک سری خوبی‌ها دارد و یک سری بدی‌ها. ولی آدم هر کاری دلش بخواهد را می‌تواند هر جایی که باشد، انجام دهد.» او در ادامه اين مصاحبه گفته كه دوست دارد نامش را در تاريخ بوكس جاودانه كند و حالا با پيروزي برابر حريف فرانسوي به نظر مي‌رسد كه اين اتفاق افتاده است. او سردمدار ورزشي خشن است كه از سوي مسوولان فدراسيون هم چندان حمايتي از زنان در آن نمي‌شود. زماني كه خادم نزد رييس فدراسيون بوكس ايران رفت و از او خواست تا براي اين مسابقه حمايتش كند، رييس فدراسيون گفت كه «بوكس زنان در ايران فعلا در حد حرف است» اما انگيزه‌هايش باعث شد به هر طريقي شده در اين مبارزه شركت كند.

پيمان يزداني، عكاس مطرح ايراني در توييترش با انتشار عكسي قديمي از صدف خادم نوشته: «سه سال پیش بهش تو اینستاگرام مسیج دادم که ازش عکاسی کنم. رفتیم جنوبی‌ترین نقطه تهران تو یه محله و تو یه باشگاه ازش عکس گرفتم. هر روز این مسیر رو با مترو می‌اومد و پر از انرژی بود و خواستن. دیگه ندیدمش تا امشب که در اولین مبارزه رسمی زنان ایرانی در بوکس برده. قدرت اراده.» خادم از مسيري سخت عبور كرده و بازگشتش به ايران مي‌تواند آغازگر دوره‌اي جديد در بوكس زنان ايراني باشد و اين رشته را در سطح حرفه‌اي از ورزشي كه فقط «حرفش است» به ورزشي جدي و مدال‌آور تبديل كند. اشك شوق صدف در پايان مبارزه و بعد از اعلام شدن نامش به عنوان برنده مبارزه لحظه‌اي تاريخي و مهم در ورزش زنان ايران است.

خادم بعد از پيروزي با شور و حالي حماسي اعلام كرد: «اين پيروزي را به تمام كساني كه جان‌شان را تقديم كردند تا از كشورم دفاع كنند، تقديم مي‌كنم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون