• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4344 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ فروردين

قصه هورالعظيم و نفت

توسعه در بخش ايراني به مدد پيمانكاران داخلي در چارچوب شرح وظايف وزارت نفت و بودجه مصوب محقق شد. وقتي كه وزارت نفت، توسعه در اين منطقه را آغاز كرد تنها 20 درصد از هور باقي مانده بود و بخش عراقي هور و همچنين ساير هورهاي خشك شده در بين‌النهرين كانون ريز‌گرد و آلاينده بسيار قوي را به وجود آورده بودند كه تبعات ان بسيار جدي بود و دامن هواي شهرهاي جنوب غرب ايران را گرفته بود. نوع توسعه انجام شده نيز باعث ايجاد دخل و تصرفات انساني و صنعتي در اين اكو‌سيستم حساس شد كه در جاي خود قابل بحث است. اما قطعا پيش از آمدن نفت به هور وضعيت بحراني، هور در اغما و آسمان خوزستان مملو از غبار بين‌النهرين بود. وضعيت هور اما در نوروز امسال ناگهان دگرگون شد. باران‌هاي سيل‌آسا و سرازير شدن آب سد كرخه زمين‌هاي حميديه و سوسنگرد و بستان را غرق در آب كرد و هر چند مردم اين مناطق جانانه در مقابل آبگرفتگي شهرهاي‌شان مقاومت كردند و مي‌كنند، عدم لايروبي رودخانه‌ها مسدود شدن مسيل‌ها و كشت و سكني در حريم رودخانه‌ها، ميزان آسيب را در دشت‌هاي خوزستان مقدار زيادي بالا برد. جاي تعجب آنجاست كه در بسياري از جاها سطح رودخانه، مرتفع‌تر از شهر است و اين نشان از سال‌ها انباشته شدن رسوب در رودخانه‌ها و عدم لايروبي آنها دارد.

هور‌العظيم ايستگاه تمام آبي است كه از كرخه سرازير مي‌شود، اما خسارات وارده و سيلي كه بالادست را در نورديد غوغاي عظيمي را در فضاي مجازي به راه انداخت كه وزارت نفت از ورود آب به هور جلوگيري مي‌كند. پرداختن به تمام اين حرف و حديث‌ها نه در حوصله مخاطب است و نه در حوصله يك يادداشت فني اما چند دليل ساده وجود دارد كه نشان مي‌دهد اين ادعا‌ها بيشتر مانور منابعي است كه در تمناي جلب‌توجه هستند تا بحثي فني و تكيه زده به حقايق؛ رودخانه هوفل از هفت شاخه، ميسان دو شاخه و كرخه نور با سه شاخه به هور مي‌ريزد، بستن اين حجم رودخانه باعث مي‌شود تا آب در دشت مسطح تا منطقه جفير را كه 20 كيلومتر دورتر از هور است فرا بگيرد و چه بسا منطقه آب تيمور كه هم‌اكنون از سمت كارون در تهديد است از دو سمت قيچي شود، اما اين اتفاق تاكنون رخ نداده است و منطقه جفير به دليل آبگيري كامل هور از سيلاب مصون مانده است. گواه دوم براي آبگيري تالاب آن است كه با وجود عميق‌تر بودن بخش عراقي هور و با فرض حجم بارش يكسان قريب به يك هفته در مجراي مشترك بين بخش ايراني و عراقي هور، آب با شدت به سوي بخش عراقي روان بوده و اين وضعيت به تازگي و در 24 فروردين سرانجام به تعادل رسيد، اين خود گواهي است كه بخش ايراني با شتابي سريع‌تر از بخش عراقي آبگيري شد و حتي بخشي از آب در گردش طبيعي هور از طريق مجراهايي كه در آن زمان باز بودند به سوي سمت عميق روان گرديد.

تصاوير و گزارشات منصفانه زيادي نيز موجود است كه نشان از آبگيري كامل تالاب در بخش ايراني دارد. شايد يك بار ديگر بايد اين جمله را تكرار كرد، هر توسعه دخل و تصرفاتي در محيط زيست نيز دارد، توسعه بد آسيب‌هاي زيست‌محيطي بيشتري بر جاي مي‌گذارد. اما نفت نه مقصر خشك كردن تالاب است و نه باني وقوع سيل در خوزستان.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون