• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4344 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ فروردين

معافيت‌هاي طرح ‌ترافيك براي ساكنان در محدوده طرح چيست؟

 

گروه اجتماعي| باز هم اول سال شد و باز هم قصه تكراري سردرگمي شهروندان در مورد چند و چون اجراي طرح ترافيك . اين در حالي است كه اجراي طرح ترافيك ۹۸ از ۱۷ فروردين‌ماه در تهران آغاز شده و گفته مي‌شود بر اساس تغييرات جديد، بهاي عوارض طرح براي ساكنان محدوده ۵۰ درصد كمتر از بقيه شهروندان تعيين شده و براي خودروهاي داراي معاينه فني برتر نيز ميزان افزايش قيمت كمتر از ۸ درصد خواهد بود .

در طرح ترافيك سال ۹۸ امتيازاتي براي ساكنان محدوده‌ طرح ترافيك و دارندگان معاينه فني برتر در نظر گرفته شده كه بر اساس آن، ساكنان محدوده طرح ترافيك پس از ثبت‌نام در سامانه «تهران من»، با ارايه سند مالكيت يا اجاره ملك خود به همراه فيش پرداخت شده عوارض نوسازي و پسماند به دفاتر خدمات الكترونيك شهر، علاوه بر يك‌بار خروج رايگان پيش از ساعت 8:30 و يك‌بار ورود رايگان پس از ساعت ۱۷ به محدوده، از تخفيف ۵۰ درصدي بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش ايسنا، همچنين حداقل نرخ ورود به محدوده طرح ترافيك بر اساس مصوبه شوراي شهر براي خودروهاي با معاينه فني برتر و تردد در ساعات غير اوج ترافيك در سال آينده ۱۴ هزار و ۴۹۰ تومان و حداكثر نرخ براي خودروهاي بدون معاينه فني برتر در ساعات اوج ۴۱ هزار و ۴۰۰ تومان خواهد بود.

بر اساس اين گزارش، يكي از تسهيلات جديدي كه امسال به استفاده‌كنندگان از طرح ترافيك داده مي‌شود، مهلت يك‌ماهه براي پرداخت بدهي است. يعني دارنده هر خودرو پس از هر بار ورود به محدوده طرح ترافيك تا يك ماه مهلت دارد هزينه را بپردازد، در غير اين صورت بايد هم بدهي و هم جريمه راهنمايي و رانندگي را پرداخت كند.

به گزارش روابط عمومي معاونت حمل‌ونقل و ترافيك، سهميه‌هاي مربوط به جانبازان، خبرنگاران و ساير موارد بدون تغيير اعمال خواهد شد.

 

سهميه‌هاي خبرنگاري

در اين ميان اما، سهميه‌هاي در نظر گرفته شده براي بخش‌هاي مختلف هم از آن قصه‌هايي است كه هر ساله با آغاز ثبت‌نام طرح ترافيك، با حاشيه‌هاي فراواني روبه‌روست. سال گذشته نيز اصلي‌ترين چالش در اين زمينه به سهميه‌هاي اختصاص پيدا كرده براي خبرنگاران و رسانه‌ها برمي‌گشت. موضوعي كه مي‌رفت تا به مساله‌اي جدي براي معاونت حمل و نقل و ترافيك بدل شود، چرا كه خبرنگاران از نحوه توزيع سهميه‌هاي خبرنگاري گلايه‌هايي جدي داشتند. امسال هم به نظر مي‌رسد شيوه تخصيص سهميه‌هاي طرح ترافيك خبرنگاران چندان تفاوتي با گذشته نداشته باشد. علي پيرحسينلو در گفت‌وگو با ايسنا در مورد جزييات طرح ترافيك ويژه خبرنگاران در سال ۹۸ با بيان اينكه خبرنگاران براي ثبت‌نام طرح ترافيك خبرنگاري ‌بايد به سامانه «تهران من» وارد شوند، گفت: عمده خبرنگاران، سال گذشته در اين سامانه ثبت‌نام كردند اما با اين حال ‌بايد مدارك خود اعم از مدرك اشتغال به كار خبري در سال ۹۸ يا بيمه خبرنگاري يا ۱۰ اثر خود را در قسمت «خدمات طرح ترافيك» كه زيرمجموعه آن «خدمات خاص خبرنگاران و عكاسان» است، بارگذاري كنند.

يكي از موضوعاتي كه خبرنگاران در سال گذشته از آن گلايه داشتند، نحوه ثبت‌نام و فرآيند دشوار آن بود كه به گفته پيرحسينلو گويا امسال اين فرآيند راحت‌تر شده است، وي در اين زمينه گفت: اين بار مسووليت فرد متقاضي در هنگام ثبت‌نام پرسيده مي‌شود و فرد متقاضي بايد مسووليت خود در رسانه را اعلام و مشخص كند كه دبير، سردبير، خبرنگار، مترجم و... است.

پيرحسينلو با بيان اينكه طبق آيين‌نامه مصوب شورا طرح ترافيك تنها به خودرويي كه به نام خبرنگار يا همسر وي است داده مي‌شود، افزود: در صورتي كه خبرنگاران مي‌خواهند براي خودرويي كه به اسم همسرشان است، طرح ترافيك بگيرند بايد صفحه دوم شناسنامه‌شان را نيز در سامانه بارگذاري كنند.

اما طرح ترافيك امسال چقدر نسبت به سال گذشته افزايش قيمت دارد. سوالي كه مشاور فرهنگي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در مورد آن گفت: افزايش قيمت در خودروهايي كه داراي معاينه فني عادي هستند ۱۵ درصد و براي خودروهاي داراي معاينه فني برتر ۸ درصد است كه به همين نسبت براي طرح خبرنگاران نيز افزايش مي‌يابد. هر چند كه خبرنگاران داراي تخصيص ۹۰ درصدي هستند.

پيرحسينلو همچنين در مورد سهميه خبرنگاران نيز با بيان اينكه بر اساس مجوز شوراي شهر 2 درصد از ۱۰۳ هزار طرح ترافيك به خبرنگاران اختصاص داده مي‌شود، گفت: امسال براي اولين بار در سامانه شفافيت علاوه بر انتشار نام خبرنگاران، دريافت كننده طرح ترافيك، نام رسانه و نهادي كه آنها معرفينامه دريافت كرده‌اند نيز منتشر مي‌شود.

وي با اشاره به حواشي سال گذشته در صدور طرح ترافيك براي نمايندگان مجلس و… گفت: تشخيص اين موضوع كه به چه كسي طرح داده شود يا نه؟ بر عهده رسانه است و اگر مديرمسوولي براي فردي غير از خبرنگار، بيمه خبرنگاري رد مي‌كند و آن را به عنوان خبرنگار به ما معرفي مي‌كند ما ابتدا نمي‌توانيم تشخيص بدهيم كه آيا به اين شخص طرح داده شود يا نه؟ اما اگر مطلع شويم حتما با آن برخورد مي‌شود.

وي همچنين افزود: در سال ۹۸ با توجه به تجربه سال گذشته اعلام كرديم به افرادي كه شغل ثابت غيررسانه‌اي دارند يا مدير هستند يا نماينده مجلس، حتي اگر نمونه آثار داشته باشند سهميه خبرنگاري داده نمي‌شود و قطعا با اين روش مي‌توان موارد سوءاستفاده‌اي را كه سال گذشته ايجاد شد هموار كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون