• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4344 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ فروردين

دونرخي شدن قيمت كاغذ بازار آن را پرحاشيه كرده است

دولت هنوز نتوانسته در مورد كاغذ از مطبوعات حمايت كند

گروه اجتماعي| هفت روز پس از آنكه «محمد خدادي» به عنوان معاون مطبوعاتي وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامي منصوب شد بحث بر سر دونرخي شدن كاغذ و حواشي آن در حالي مطرح شده است كه هنوز هيچ راهكاري از سوي دولت براي حمايت از مطبوعات در برابر گراني بي‌حد و حصر كاغذ ارايه نشده است. با وجود اينكه كاغذ همواره جزو گروه كالاهاي اساسي بوده و پس از افزايش قيمت ارز، تخصيص ارز 4200 توماني و به دنبال آن نظارت وزارت ارشاد در توزيع كاغذ هم چاره‌ساز نشد. اين در حالي است كه در روز پاياني سال گذشته كه قيمت كاغذ به 17هزار تومان هم رسيد، صندلي معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خالي بود. حالا رييس اتحاديه فروشندگان كاغذ و مقوا با بيان اينكه در واردات كاغذ از ارز 4هزار و 200 توماني استفاده شده، گفته است: وزارت ارشاد توزيع كاغذ را در دست گرفته و تمام اقدامات در زمينه عرضه و قيمت‌گذاري توسط اين وزارتخانه در راستاي ثبات قيمت و دسترسي آسان ناشران به كاغذ انجام شده است.

در حال حاضر اگر نشريه‌اي بخواهد از ارز تخصيص يافته شده كاغذ بخرد پس از تاييد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد كيلويي 5هزار و 300 تومان بپردازد اما چنين كاغذي در بازار يافت نمي‌شود. بر اساس بررسي‌هاي خبرنگار اعتماد، كاغذ با ارز تخصيصي به دو دليل عمده در بازار نيست؛ يكي عدم تخصيص ارز از سوي بانك مركزي و ديگري عدم توانايي در انتقال پول به فروشنده به سبب تحريم‌ها و مشكلات سيستم بانكي. مشابه اين اتفاقات را مي‌توان در خريد زينك در مطبوعات مثال زد كه امكان انتقال پول وجود ندارد.

در همين حال مقداري كاغذ وارد شده نيز به گمرك آمده كه هنوز امكان ترخيص آن مهيا نشده است. در چنين شرايطي مطبوعاتي‌ها به‌ويژه روزنامه‌ها بايد كاغذ را كيلويي بين 14 تا 15هزار تومان بخرند.

اين وضع فقط به مطبوعات آسيب‌ نرسانده است و موجب شده تا سايه گراني كاغذ برپايي نمايشگاه مطبوعات را به هاله‌اي از ابهام فرو‌ ببرد. ايسنا، در اين باره نوشت: در چند روز آينده قرار بر آن است تا نمايشگاه كتاب در تهران داير شود و بسياري از ناشران و فعالان اين حوزه در تكاپوي آماده‌سازي براي حضور در نمايشگاه هستند. در اين شرايط بسياري از ناشران معتقد هستند قيمت بالاي كاغذ قيمت تمام شده كتاب را به‌ شدت افزايش مي‌دهد و عملا چاپ و توزيع كتاب از سوي افراد با استقبال همراه نخواهد شد.

در همين حال سيدحسين ميرباقري، رييس اتحاديه فروشندگان كاغذ و مقوا با بيان اينكه در واردات كاغذ از ارز ۴۲۰۰ توماني استفاده شده، به ايسنا گفت: وزارت ارشاد توزيع كاغذ را در دست گرفته و تمام اقدامات در زمينه عرضه و قيمت‌گذاري توسط اين وزارتخانه در راستاي ثبات قيمت و دسترسي آسان ناشران به كاغذ انجام شده است.

او تاكيد كرد: بازار كاغذ از چند ماه گذشته در دست وزارت ارشاد است، زيرا تمام كاغذهاي وارداتي كه حتي توسط تجار به كشور وارد مي‌شود در اختيار اين وزارتخانه قرار مي‌گيرد و به توزيع آن مي‌پردازد.

ميرباقري همچنين مدعي شد: اتحاديه آمادگي همكاري در زمينه توزيع كاغذ را دارد، اما هيچ‌گاه از اين اتحاديه و ۶۰۰ عضو آن كه تجربه بسيار طولاني در زمينه تامين و توزيع كاغذ دارد، استفاده نشده و در شرايط فعلي كه توزيع در دست وزارت ارشاد است و بايد كاغذ داراي يك نرخ باشد اما در سطح بازار آزاد كاغذ با قيمت‌هاي گران‌تر وجود دارد كه به نظر مي‌رسد اين موضوع همراه با رانت است.

رييس اتحاديه فروشندگان كاغذ و مقوا در اين باره توضيح داد: به نظر مي‌رسد با ورود وزارت ارشاد در زمينه توزيع كاغذ شرايط بهتري در اين بازار رخ دهد، اما اينچنين نشده و قيمت كاغذ روند صعودي به خود گرفته است كه جاي سوال دارد. با وجود آنكه تمام كاغذهاي وارداتي به كشور در اختيار وزارت ارشاد قرار مي‌گيرد، چرا كاغذ داراي دو نرخ است و ناشران نتوانسته‌اند كاغذ را با نرخ مناسب از اين وزارتخانه دريافت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون