• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4344 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ فروردين

خبر

بنياد شهيد خسارات سيل به ايثارگران را ارزيابي مي‌كند

منصور مير‌مرادي؛ معاون توسعه مديريت و منابع بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت:«تيم‌هاي ساماندهي شده براي ارزيابي و برآوردهاي ريالي خسارات ناشي از سيل به خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران به استان‌هاي سيل‌زده اعزام مي‌شوند تا هم مشكلات ناشي از سيل براي ايثارگران شناسايي شود و هم بتوانيم ارزيابي دقيق از ميزان خسارات سيل را براي واحدهاي مسكوني خانواده‌هاي شهدا و ايثارگران داشته باشيم. با توجه به اينكه امكان رانش زمين در مناطق سيل‌زده وجود دارد، ارزيابي واحدهاي مسكوني و تعيين ميزان خسارت از سوي بيمه‌ها را به بعد از شرايط نرمال در مناطق واگذار كرده‌ايم تا بتوانيم اين خسارات را به طور دقيق و كارشناسي ارزيابي كنيم. مذاكراتي هم با بيمه انجام شده و مشكلي براي پرداخت خسارت واحدهاي مسكوني وجود ندارد و بيمه به محض ارزيابي دقيق ميزان خسارت واحدهاي مسكوني ايثارگران، آماده پرداخت به افراد خسارت ديده از سيل است. تاكنون هزار و 314 واحد مسكوني متعلق به ايثارگران در مناطق سيل‌زده كشور خسارت ديده كه در استان لرستان 514 خانوار، استان گلستان 500 خانوار، استان ايلام 260 خانوار و استان مازندران 40 خانوار به دليل بارش‌هاي فراوان و سيل شديد دچار خسارات و آسيب واحدهاي مسكوني شده‌اند. بر اساس پيش‌بيني‌هاي انجام شده، ممكن است بيش از 2 هزار يا 2 هزار و 500 خانوار ايثارگر متاثر از سيل شده باشند كه احتمالا برآورد خسارت ريالي آن 65 ميليارد تومان است. همچنين 17 گلزار شهدا در استان‌هاي سيل‌زده كشور خسارت ديده است كه بايد اين گلزارهاي شهدا بازسازي شود.» ايرنا

 

برخورد قانوني در انتظار والدين متخلف در بهره‌كشي از كودكان

گروه اجتماعي|مديركل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري تهران در تشريح برنامه‌هاي استانداري براي ساماندهي كودكان كار و خيابان، از اجراي جدي طرح سلب حضانت از والدين متخلف در بهره‌كشي از فرزندان خود خبر داد.

فرزانه مروستي كه با ايلنا صحبت مي‌كرد با تاكيد بر اينكه طبق قوانين موجود، كار براي سنين كمتر از 15 سال ممنوع است، گفت: «در آيين‌نامه ساماندهي كودكان خياباني و همچنين در مصوبه شوراي اجتماعي كشور - سال ۹۳ - آمده است كه در ساماندهي كودكان كار بايد از ظرفيت سازمان‌هاي مردم نهاد نيز استفاده كرد. البته مهم‌ترين موضوع در فرآيند ساماندهي، جذب و شناسايي كودكان كار است، از همين‌رو براي استفاده از سازمان‌هاي مردم‌نهاد در جذب و شناسايي كودكان كار، سازمان بهزيستي جلسه‌اي با انجمن‌هاي غيردولتي برگزار كرده و گروه‌هاي مايل به همكاري در جذب و شناسايي كودكان كار و خيابان هم آمادگي خود را در اين زمينه اعلام كرده‌اند. تعدادي از انجمن‌ها هم آماده‌اند كه در حوزه كلينيك‌هاي مددكاري سيار به سازمان بهزيستي كمك كنند. اين كلينيك‌هاي مددكاري، كودكان را در سطح شهر شناسايي و با روش‌هاي مددكاري آنها را جذب كرده و به مراكز بهزيستي منتقل مي‌كنند. در حال حاضر ۳ مركز ارايه خدمات براي كودكان خياباني در بهزيستي وجود دارد و پس از جذب كودك به اين مراكز و پس از بررسي وضعيت مالي خانواده، اگر خانواده كودك، به دليل نياز مالي، فرزند خود را به كار وادار كرده، فرآيند توانمندسازي خانواده و مباحث كمك‌هاي مددكاري و مشاوره به خانواده شكل مي‌گيرد، اما اگر كودك اسير باندهاي تكدي‌گري شده باشد، با كمك دستگاه‌هاي امنيتي و انتظامي اين باندها شناسايي شده و از طريق مراجع قضايي با آنها برخورد مي‌شود.چنانچه خانواده‌اي تعهد داده كه فرزندش در خيابان كار نكند و از اين تعهد سرپيچي كند و اين موضوع براي سه بار تكرار شود، قطعا از آن خانواده سلب حضانت خواهد شد و معتقدم دستگاه قضايي بايد در اين خصوص به ما كمك زيادي كند تا اين اتفاق به صورت عيني بيفتد و از خانواده‌اي كه سه بار براي جلوگيري از كار فرزندش در خيابان تعهد گرفته مي‌شود، سلب حضانت شود. گاهي اوقات سازمان بهزيستي كودكي را چند بار از خيابان به مراكز ساماندهي منتقل كرده، اما دوباره كودك براي كار به خيابان باز‌مي‌گردد و نمي‌توان اين موضوع را از طريق دستگاه‌ قضايي پيگيري كرد، چراكه مستندات قوي براي ارايه به دستگاه قضايي وجود ندارد. دستگاه قضايي هم بايد به اندازه كافي مستندات در اختيار داشته باشد تا بتواند والدين متخلف را مجرم بداند چراكه قاضي با توجه به مستندات راي را صادر مي‌كند، اما چنانچه مستندات كافي به دادگاه مبني بر عدم مسووليت‌پذيري والدين ارايه نشود دادگاه نمي‌تواند راي به سلب حضانت والدين بدهد. ارايه اين مستندات وظيفه سازمان بهزيستي است. در حقيقت اين سازمان بايد مستندات و ادله كافي براي اين موضوع در اختيار داشته باشد تا بتواند به عنوان مدعي كودك از والدين وي طرح شكايت كرده و اعلام كند كه كودك رها شده است. البته سازمان‌هاي مردم‌نهاد هم مي‌توانند به عنوان يك شخصيت حقوقي با ارايه مستندات كافي در خصوص كار كودكان به دستگاه قضايي شكايت كنند.»

به گفته مروستي، در حالي كه براساس برنامه ششم توسعه بايد سالانه ۵ درصد از كودكان خياباني ساماندهي شوند و تا سال ۱۴۰۰ بايد حداقل يك چهارم تعداد اين كودكان كاهش پيدا كند، اما آمار فعلي درباره كودكان كار و خيابان، صرفا آمار كودكاني است كه شناسايي شده‌اند، چنانكه به استناد آمار سازمان بهزيستي، در شهر تهران حدود ۳ هزار و ۷۰۰ كودك كار و خيابان شناسايي شده‌اند.

مروستي در ارتباط با فقدان آمار دقيق از تمام گروه‌هاي كودكان كار اشاره كرد: زماني مي‌توانيم درباره آمار دقيق از كودكان كار صحبت‌ كنيم كه سامانه‌اي براي شناسايي اين كودكان راه‌اندازي شود كه در حال حاضر، اين سامانه در مجتمع‌ فوريت‌هاي سازمان بهزيستي ايجاد شده و قرار است به كمك ثبت‌احوال تمام مددجويان اجتماعي ارجاع شده به اين مجتمع، شناسايي شده و اثر انگشت اين افراد در سامانه ثبت شود تا خطاي سامانه كاهش يابد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون