• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4344 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۷ فروردين

معاون سازمان محيط زيست مطرح كرد

نقش موثر تالاب‌ها در جلوگيري از افزايش خسارات سيل

حميد ظهرابي، معاون سازمان محيط زيست گفت: پيش از وقوع سيل۳۰ كيلومتر از كانال‌هاي آبرسان منتهي به تالاب‌هاي سه‌گانه آلاگل، آلماگل و آجي‌گل توسط اين سازمان و با همكاري شركت آب منطقه‌اي گلستان لايروبي شده بود.

به گزارش مهر، معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين موضوع گفت: در سال ۱۳۹۷ از محل اعتبارات طرح حفاظت و احياي رودخانه‌ها و تالاب‌هاي در معرض خطر، اقدام به اين لايروبي كرده بود كه همين امر موجب هدايت‌بخشي از سيلاب‌هاي حوضه اترك به اين تالاب‌ها شده و شواهد و اسناد موجود نشان‌دهنده نقش موثر اين تالاب‌هاي طبيعي در كاهش حجم سيلاب‌هاي اخير است.

وي گفت: فقط تالاب‌هاي سه‌گانه آلاگل، آجي‌گل و آلماگل تقريبا معادل سدهاي استان گلستان آب در خود ذخيره كرده‌اند.

وي گفت: استعلام براي لايروبي كانال موسوم به خزر كه توسط فرماندهي مرزباني (درياباني) درخواست شده بود، ماه‌ها قبل پاسخ مثبت گرفت و مجوزهاي لازم براي آن صادر شد.

ظهرابي تصريح كرد: اين كانال در محدوده تالاب گميشان، در سال گذشته به‌طور كامل لايروبي و به درياي خزر متصل شده است.

وي ادامه داد: علاوه بر كانال خزر، پروژه زهكشي در منطقه گميشان در دو قطعه ۱۰ هزار هكتاري (شمال شهر گميشان) و 5 هزار هكتاري (جنوب غربي شهر گميشان) و زهكش‌هاي رهبري، صفا ايشان، ناردانلي و قره كيله در مجموع به طول ۱۴۰ كيلومتر اصلي و ۱۷۰ كيلومتر فرعي در سال‌هاي ۹۶ و ۹۷ لايروبي شده و به تالاب گميشان متصل شده‌اند.

ظهرابي افزود: سازمان حفاظت محيط زيست پس از وقوع سيلاب و پيش از رسيدن روان‌آب‌ها به منطقه گميشان نيز اقدام به بازگشايي ۴۰ نقطه از كانال موسوم به خزر در محل تالاب گميشان كرد كه موجب افزايش حجم آبگيري و انتقال آب به بخش شمالي اين تالاب شد.

وي تاكيد كرد: بر اثر اين اقدامات آب بخش جنوبي تالاب به سمت بخش شمالي تالاب منتقل و بيش از ٥٠ متر نسبت به روز آغاز سيل عقب‌نشيني كرده و آمادگي پذيرش سيلاب دارد.

معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان كرد: با وجود لايروبي‌هايي كه با مجوز اين سازمان انجام شده، بررسي‌هاي اوليه حاكي از آن است كه طرح زهكشي استان گلستان براي برآورد حجم روان‌آب از دقت كافي برخوردار نبوده و احتمالا يكي از دلايل عدم توفيق در تخليه مناسب و كامل سيلاب‌ها در اين استان، همين امر بوده است.

اين مقام مسوول گفت: برخلاف برخي شايعات كه عده‌اي با هدف دست‌اندازي به تالاب‌هاي گميشان و ميانكاله منتشر كرده‌اند، سازمان حفاظت محيط زيست با هيچ يك از طرح‌هاي لايروبي رودخانه‌ها، زهكش‌ها و انهار مناطق تحت آب‌گرفتگي سيلاب اخير در حوضه اترك، گرگانرود و قره‌سو مخالفتي نداشته و به تمامي استعلام‌ها پاسخ مثبت داده است.

وي گفت: تنها محلي كه سازمان حفاظت محيط زيست بر اساس ادله كارشناسي انجام لايروبي را منوط به انجام مطالعات ارزيابي زيست محيطي اعلام كرده بود، لايروبي كانال خوزيني و حذف تپه‌هاي چپاقلي در حد فاصل درياي خزر و خليج‌ گرگان بود كه اين محدوده و كانال مذكور، هيچ گونه ارتباطي با سيلاب اخير نداشته‌اند و حتي با گذشت چندين روز از جاري شدن سيل نيز سطح آب در خليج گرگان و تالاب ميانكاله تغييري نداشته و پايين‌تر از حد نرمال بلندمدت خود است.

ظهرابي خاطرنشان كرد: بر اساس تصميمات اتخاذ شده در ستاد نجات خليج گرگان در خردادماه ۱۳۹۷، شركت آب منطقه‌اي گلستان موظف به لايروبي رودخانه‌هاي قره‌سو، سركلاته، گز، باغو، ولفرا، وطنا، بالا جاده، ششدانگه، شصت كلاته، نامن و مياندره بوده است كه اين اقدام توسط شركت مذكور انجام شده و گزارش‌هاي آن به دبيرخانه كميته ملي نجات خليج گرگان ارسال شده است.

وي گفت: عدم درك صحيح از توسعه و بي‌توجهي به معيارهاي توسعه پايدار، تخريب و تغيير كاربري غير اصولي اراضي بالادست حوضه آبخيز فشار بالاتر از ظرفيت اكولوژيك بر منابع طبيعي و محيط زيست حوضه‌ها، عدم لايروبي به موقع مسيل‌ها و رودخانه‌ها، ساخت و ساز و تصرف حريم و بستر رودخانه‌ها و سرشاخه‌ها، عدم مديريت اصولي منابع آب، ناكافي بودن طرح‌هاي آبخيزداري و اجراي غيراصولي سازه‌هايي نظير پل‌ها، راه‌ها، راه‌آهن، توسعه بي‌ضابطه شهري و عدم اجراي سيل‌بند در اطراف شهرهايي نظير آق‌قلا و گميش تپه كه در دشت‌هاي سيلابي واقع شده‌اند، مسائلي هستند كه در تشديد آثار و خسارات سيلاب موثر بوده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون