• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4346 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۹ فروردين

توصيف سخنگوي سپاه از اظهارات سعيد قاسمي:

شخصي و فاقد اعتبار

تقريبا هيچ ماه و فصلي نيست كه صحبت‌هاي اهالي سياست‌ با خود جنجالي را به‌پا نكند. نمونه بارز اين موضوع همين ويديويي است كه از مصاحبه سعيد قاسمي، سردار با سابقه و البته بازنشسته سپاه منتشر شده و ديگر حتي پادزهر تكذيب هم برايش تاثيري ندارد. او در مصاحبه با برنامه اينترنتي رودررو گفته است: «در بوسني تحت پوشش هلال‌احمر رفته بوديم به نيروهاي مجاهدين آموزش نظامي مي‌داديم. كريستين [امانپور] خبرنگار سي‌ان‌ان ما را لو داد. با القاعده‌اي‌ها باهم بوديم. از ما استيل گرفتند. با مجاهدين سراسر دنيا يگان‌هاي جهادي تشكيل داديم.» حالا چه كسي است كه نداند اين حرف‌ها مي‌تواند لقمه آماده‌اي باشد براي امريكا كه اين روزها تمام تلاشش‌ را به كار بسته تا ادعايش‌ درباره تروريست خواندن سپاه را اثبات كند. اين موضوع وقتي رنگ جدي‌تري به خود مي‌گيرد كه براساس آنچه قاسمي گفته است پاي هلال‌احمر هم به ميان مي‌آيد. سازماني كه طبق قواعد بين‌الملل يك سازمان امدادي است و طبق همان قواعد بايد در جريان جنگ‌هاي داخلي و بين‌المللي بي‌طرف باشد؛ اين حرف‌هاي قاسمي به اين معناست كه هلال‌احمر از قواعد بين‌الملل عدول كرده است و همين موضوع مي‌تواند موقعيت اين سازمان را در جامعه جهاني تحت‌الشعاع قرار دهد. ماجرا وقتي به اينجا رسيد ديگر سكوت جايز نبود و با هم نگاهي مي‌كنيم به واكنش‌هايي كه از هلال‌احمر تا سپاه به اين موضوع داشتند.

 

شكايت هلال‌احمر از قاسمي

«از قاسمي شكايت مي‌شود» اين اولين واكنشي بود كه از سوي هلال‌احمر نسبت به صحبت‌هاي قاسمي انجام شد. حساب كاربري هلال‌احمر در توييتر تنها ساعتي بعد از انتشار ويديو صحبت‌هاي سعيد قاسمي در يك رشته توييت درباره شكايت اين سازمان از سعيد قاسمي درباره استفاده از پوشش هلال‌احمر در جريان جنگ بوسني نوشت. در اين اطلاعيه‌ آمده است: «هيچ‌گاه اجازه استفاده از نشان‌واره و لباس خود را به نيروهاي نظامي نمي‌دهد. اين نهاد بين‌المللي طبق كنوانسيون‌هاي چهارگانه ژنو در مخاصمات مسلحانه بي‌طرف است، زيرا كار مهمي به‌نام حمايت از انسانيت و كمك به افراد غيرنظامي دارد. اگر فرد يا نهادي از نشان و لباس جمعيت #هلال_احمر ايران در مسيري مغاير با اهداف و اصول اين نهاد بين‌المللي سوءاستفاده كرده، قطعا بدون اجازه و هماهنگي اين جمعيت بوده است كه اگر قرار بر هماهنگي و اجازه هم باشد، قطعا اجازه چنين اقدامي داده نمي‌شود.»

اين موضوع تنها در توييتر مطرح نمي‌شود و وزير بهداشت هم كه گويا دل پري از اين موضوع دارد به خبرآنلاين مي‌گويد: گفتن اين حرف‌ها در اين شرايط نه تنها به نفع مملكت نيست بلكه ضربه‌اي به حيثيت ملي ما به‌خصوص زحمت‌كشان هلال‌احمر است كه در اين شرايط حساس به اقصا نقاط كشور خدمات‌رساني مي‌كنند. او همچنين گفت: «در اين راستا رييس هلال‌احمر طرح دعوا كرد و اين موضوع را مورد پيگرد قضايي قرار داد و آن را دنبال خواهد كرد.» به دنبال اظهارات وزير بهداشت، محمود واعظي رييس دفتر رييس‌جمهور نيز در جمع خبرنگاران مهر تاييدي بر صحبت‌هاي نمكي مي‌زند و با بيان اينكه اظهارات سعيد قاسمي برخلاف منافع ملي است، گفت: اين يك پاس گل به دشمنان بود.

 

برائت سپاه از سردار بازنشسته

تكذيب‌ها و واكنش‌ها به سازمان هلال‌احمر ختم نشد و سپاه نيز آنچه را كه عضو بازنشسته خود گفته است نه تنها تكذيب كند بلكه آنها را فاقد اعتبار بداند. سردار سرتيپ دوم پاسدار رمضان شريف سخنگو و مسوول روابط عمومي كل سپاه در اين رابطه مي‌گويد: «اظهارات آقاي سعيد قاسمي كه مدتي داوطلبانه در بوسني حضور داشته‌اند و سال‌هاي زيادي هم از بازنشستگي ايشان مي‌گذرد، ديدگاهي شخصي و فاقد اعتبار بوده و مورد تاييد سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيست.» او ادامه مي‌دهد: «مواضع و كاركردهاي سپاه در عرصه‌هاي مختلف تابع منطق و منطبق با قوانين و مقررات بوده و اقدامات امدادي سپاه به مردم مسلمان بوسني نيز از اين قاعده تبعيت كرده است.» رمضان شريف به اقدامات امريكا عليه سپاه نيز اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «تجربه نشان داده است مستنداتي كه امريكايي‌ها براي واقعيت‌سازي‌هاي موردنظر خود ارايه مي‌كنند فاقد وجاهت و اعتبار بوده و بايستي با ترديد و هوشمندي با آن برخورد شود.» او در آخر مي‌گويد: «اين‌گونه اظهارات از آقاي سعيد قاسمي مسبوق به سابقه بوده و مسووليت اظهارات اخير بر‌عهده خودش است. در عين حال تاكيد مي‌كنيم ايشان و برخي افراد كه از سازمان سپاه بازنشسته يا به‌گونه‌اي جدا شده‌اند، از اظهارنظرهاي غيرمسوولانه و خلاف واقع پرهيز كرده و براي دشمنان انقلاب و ملت ايران توليد بهانه و دستاويز نكنند.»

 

همنوايي ياران

سعيد قاسمي عضو انصار حزب‌الله است و حالا كه صحبت‌هايش براي او دردسرساز شده و همه به نقد او مي‌پردازند حسين‌الله كرم دبيركل انصار حزب‌الله به كمكش مي‌آيد و از او حمايت مي‌كند.‌ الله‌كرم به نامه نيوز مي‌گويد: او نگفت كه ما با لباس هلال‌احمر يا از طريق هلال‌احمر در بوسني بوديم. در واقع او با استفاده از اين تعبير مي‌خواست بگويد، «ما آنجا امدادگر بوديم»، چون امداد و كمك‌رساني شاخصه و ويژگي هلال‌احمر است، بنابراين فعالان اين حوزه امدادگر محسوب مي‌شوند. او درباره ادعاي ارتباط خوب نيرو‌هاي ايراني حاضر در جنگ بوسني با نيرو‌هاي القاعده هم مي‌گويد: القاعده لايه‌هاي مختلفي دارد؛ لايه‌اي كه شامل نيرو‌هاي بوسني و هرزگوين بود، آنها به نحوي با ما ارتباط داشتند، هر چند گاهي از اينها وقتي در مقر‌هاي القاعده آموزش مي‌ديدند وقتي اسلحه خود را تحويل مي‌گرفتند بنا به دلايلي آنجا را ترك مي‌كردند و به سمت ما مي‌آمدند. ارتباط با القاعده عمدتا در اين لايه‌ها بود. وقتي صحبت از عمدي بودن اظهارات ‌الله‌كرم مي‌شود آن هم با هدف تحريك امريكايي‌ها براي آغاز جنگ عليه ايران مي‌گويد: امثال من و سعيد معتقديم كه الان در حال جنگ با امريكا هستيم، اين‌طور نيست كه جنگ تمام شد و امروز جنگي وجود ندارد. وقتي امريكايي‌ها به لحاظ سياسي و امنيتي ما را تحريم مي‌كنند نوعي جنگ است.

 

سعيد قاسمي كيست؟

سعيد قاسمي در دانشگاه علم و صنعت تحصيل كرده و مدرك كارشناسي ارشد در رشته معماري و شهرسازي دارد. از اعضاي جدي انصار حزب‌الله است و هرجا تجمعي داشته باشد او يكي از سخنران‌هاي ثابت تجمعات‌شان است. البته بازنشسته سپاه پاسداران به لحاظ فكري قرابت زيادي با احمدي‌نژاد دارد تا جايي كه حتي اين گمانه مطرح مي‌شود كه ممكن است اين اظهارنظر شايد با ديدارهاي اخير اين دو مرتبط باشد. او به‌شدت مخالف پذيرش قطعنامه 598 و پايان جنگ ايران و عراق است و چندين‌بار علنا پذيرش قطعنامه را كه به زعم او تحت‌تاثير هاشمي‌رفسنجاني بوده، زير سوال برده است. سعيد قاسمي جنجال‌هاي عجيب و غريب كم ندارد، او يك‌بار مدعي شده بود اگر فائزه هاشمي محكوم و راهي زندان شود، ريشش را از ته مي‌تراشد، البته كه فائزه هاشمي به زندان رفت ولي او ريشش را نتراشيد. ادعاي كذب استخر فرح در ماجراي درگذشت آيت‌الله هاشمي هم اولين‌بار توسط او مطرح و بعدها اين ادعا از طرف مسوولان تكذيب شد. استخري كه او مدعي بود متعلق به فرح است پس از انقلاب و در زمان دولت سازندگي ساخته شده بود و مسوولان بسياري از آن استفاده ‌كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون