• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4346 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۹ فروردين

دادگاه پرونده تعاوني‌هاي البرز ايرانيان و وليعصر برگزار شد؛

۹۱ هزار شاكي در جلسه نيستند، زيرا پول‌شان از بيت‌المال پرداخت شد

چهارمين جلسه رسيدگي به اتهامات متهمان پرونده موسسات تعاوني البرز ايرانيان، وليعصر، فردوسي و آرمان در شعبه چهار دادگاه ويژه رسيدگي به جرايم اقتصادي با حضور وكلا، نماينده دادستان به رياست قاضي صلواتي و به صورت علني برگزار شد. به گزارش خبرگزاري ميزان، در ابتداي اين جلسه قاضي صلواتي از نماينده دادستان خواست در صورتي كه دفاعي نسبت به اظهارات جلسه قبل متهم رديف اول دارد، بيان كند. نماينده دادستان نيز پس از حضور در جايگاه اظهار كرد: اين موسسه در طول مدتي كه ايجاد شده بود، حدود ۸۰۰ ميليارد تومان سپرده دريافت كرده است. از اين مبلغ، ۱۵۰ ميليارد تومان در حساب‌هاي مختلف شناسايي و بلوكه شده و ۱۵۰ ميليارد هم به افراد مختلف تسهيلات داده شده است. در هيات تسويه هم حدود ۲۰۰ ميليارد تومان از اموال اين فرد كشف شده است؛ حال سوال اين است كه آن ۳۰۰ ميليارد تومان ديگر كجا رفته است؟ وي خطاب به متهم گفت: شما در دفاعيات و اظهارات خود گفته‌ايد كه در ۲۴ سالگي كمتر از ۲ ميليارد تومان سرمايه داشته‌ايد، پس چطور در ۳۰ سالگي فقط يك ملك شما در پاسداران ۵۰ ميليارد تومان ارزش داشته كه به نام شما و همسرتان است يا خودروي رنجرور شما، ۵ ميليارد تومان ارزش دارد و ماشين‌هاي ديگر كه همه در پاركينگ منزل همسرتان بوده است؛ چطور در اين مدت كم به اين همه ثروت رسيده‌ايد؟ نماينده دادستان گفت: شما مي‌گوييد تمام سفر‌ها و خريدهاي‌تان شخصي بوده است مگر شما جز بانكداري به كار ديگري هم مشغول بوده‌ايد؟ آيا وقتي به جزاير اختصاصي با همسرتان سفر مي‌كرديد با پول خودتان بوده است يا پول مردم؟ وي خطاب به متهم گفت: شما در جلسه قبل حرف از آبروي مومن زديد. اما آبروي مومن خون حامد كرمي است كه از كارمندان موسسه شما بود كه توسط سپرده‌گذاران خشمگين به قتل رسيد. نماينده دادستان افزود: آبروي مومن آنجايي است كه يك فرد به‌ خاطر درمان سرطان همسرش خانه و زندگي‌اش را مي‌فروشد و در موسسه شما سپرده‌گذاري مي‌كند؛ اما نه تنها همسرش درمان نشد؛ بلكه خانه و زندگي‌اش هم از دست رفت! آبروي مومن آنجايي است كه شما در جواب همسر آن كارمندي كه فوت شده بود، پاسخ داده‌ايد كه مگر من او را كشته‌ام!

نماينده دادستان در ادامه خطاب به متهم گفت: شما مدعي شده‌ايد كه هيچ ملكي را گران نخريده و هيچ ملكي را هم ارزان نفروخته‌ايد. در صورتي كه شما يك ملك را از فريدون چراغي ۱۴ ميليارد تومان خريداري كرده‌ايد؛ به‌طوري كه اين فرد ۲۰ روز بعد، مي‌رود اين ملك را از صاحب اصلي‌اش به قيمت ۵ ميليارد تومان مي‌خرد. وي بيان كرد: سياست شما در دلالي اين بوده كه يك ملكي كه ۵ ميليارد تومان ارزش داشته است ۶ ميليارد مي‌خريديد، اما با اين شرط كه فروشنده بخش عمده‌اي از آن پول را در موسسه شما سپرده‌گذاري كند و بعدا شما دوباره اين ملك را به قيمت ۵ ميليارد تومان مي‌فروختيد و دوباره با آن يك ملك ديگر خريداري مي‌كرديد. نماينده دادستان تصريح كرد: آقاي آزاد شما در جلسه قبل در دفاع از خود گفته‌ايد كه اين سپرده‌ها را تسهيلات داده‌ايد، اما چند مورد آنها تاكنون به موسسه برگشته است به‌طوري كه بالغ بر ۸۸ ميليارد تومان از تسهيلات اعطايي حتي يك قسطش هم پرداخت نشده است. نماينده دادستان گفت: شما در جلسه قبل تماما پافشاري مي‌كرديد كه تا سال ۹۳ عهده‌دار هيچ سمتي نبوده‌ايد؛ در حالي كه شما شريك و قائم‌مقام موسسه بوده‌ايد. نماينده دادستان گفت: در اواخر سال ۹۵ و اوايل ۹۶ به دليل اينكه نتوانستيد تعهدات مردم را بپردازيد، مردم اقدام به تجمع و اعتراض كردند و سران قوا با اجازه از مقام معظم رهبري تصميم گرفتند كه از خزانه دولت پول‌هايي برداشت كرده و به حساب اين سرمايه‌گذاران واريز كنند تا اوضاع ساماندهي شود، چون اغلب اين سپرده‌گذاران از افراد ناتوان و ضعيف جامعه بودند و با اقدامات شما تمام كشور دچار ناامني شده بود لذا ۳۵ هزار ميليارد تومان بابت ساماندهي اين افراد به حساب سپرده‌گذاران از بودجه بيت‌المال پرداخت شده است؛ لذا حتي اگر از اين موارد را هم بگذريم جنبه جرم شما جنبه عمومي است و نه جنبه خصوصي.

در ادامه قاضي صلواتي از متهم رديف اول پرونده يعني اميرحسين آزاد خواست نسبت به اظهارات نماينده دادستان و نمايندگان بانك مركزي از خود دفاع كند و متهم گفت: گفته مي‌شود كه چرا من پرداخت بدهي‌ها توسط بانك تجارت را قبول دارم كه پاسخ مي‌دهم، چون ما با مردم قرارداد بسته بوديم و بايد پول آنها پرداخت شود. وي خطاب به نماينده دادستان گفت: شما در مطالب‌تان گفتيد كه من با زد و بند با مسوولان بانك مركزي توانسته‌ام فعاليت كنم لطفا بفرماييد با چه كسي زد و بند كرده‌ام. قاضي صلواتي نيز در ادامه خطاب به متهم گفت: بر اساس اعلام مسوولان امنيت كشور در سال ۹۵ بيست تجمع و در سال ۹۶ هفتاد و دو تجمع براي موسسات شما بوده است و متاسفانه تجمع كرج منتهي به اين شد كه سپرده‌گذاران با درب بسته مواجه شدند و به منزل حامد كرمي رفتند و وي را به قتل رساندند. در آخرين تجمعات شعار‌هاي هنجارشكنانه عليه نظام داده شد و عملكرد غلط، اشتباه و بدون مجوز شما، باعث اين مساله شده است. قاضي صلواتي افزود: اگر الان ۹۱ هزار شاكي و سپرده‌گذار در جلسه دادگاه نيستند، به اين دليل است كه پول مردم از محل بيت‌المال پرداخت شد كه خود اين عمل موجب افزايش تورم در جامعه شده است، شما نظام را با مشكل مواجه كرديد. قاضي صلواتي با تاكيد بر اينكه نبود شاكي در دادگاه به منزله رضايت از شخص شما نيست، تصريح كرد: عملكرد شما موجب اخلال عمده در نظام اقتصادي در پرونده ذكر شده است، اما مدام در حاشيه صحبت مي‌كنيد و طلبكار هستيد بايد جوابگوي خانواده حامد كرمي باشيد. قاضي صلواتي تصريح كرد: مطمئن باشيد دادگاه در زمينه بيت‌المال سرسوزني كوتاه نخواهد آمد، تعدادي از سپرده‌گذاران به دليل مابه‌التفاوت سود شاكي هستند. قاضي صلواتي گفت: آقاي باقري‌درمني چه مقدار سپرده بدون پشتوانه گرفته است. متهم پاسخ داد: ۳۱ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان. قاضي خطاب به متهم گفت: باقري درمني ۱۷ و نيم ميليارد تومان سرمايه آورد و ۶۷ ميليارد تومان سرمايه بدون پشتوانه برده است؛ اينكه اين سپرده‌ها را به كدام بانك برده و به كدام بانك‌ها ضربه زده است، خود آن بانك‌ها بايد پيگير باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون