• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4346 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۹ فروردين

فيلم‌هاي جهاني

حسن لطفي

در اينكه جشنواره جهاني فيلم فجر به دليل قوانين دست و پاگير و شرايط خاص كشورمان محدوديت‌هاي زيادي در پذيرش فيلم‌ها دارد شكي نيست اما اين امر مانع از ايجاد تنوع و جذابيتش نسبت به جشنواره فيلم فجر ملي نشده
است.

با اين حساب و با توجه به اينكه تيم برگزار‌كننده جشنواره تغيير چنداني نكرده است با شروع سي و هفتمين دوره جشنواره مي‌توان منتظر برنامه‌هاي نسبتا خوبي در پرديس سينمايي چارسو و سينما فلسطين بود.

البته به شرط آنكه شرايط خاص اقتصادي و تحريم‌هاي تحميلي از يكسو و عادي شدن اين رويداد براي برگزار‌كنندگان جشنواره را نسبت به سال‌هاي پيش ضعيف‌تر نكرده باشد.

جشنواره‌هايي كه در آن نمايش فيلم همراه با برنامه‌هاي جانبي متنوعي بود.

برنامه‌هايي كه با راه‌اندازي هوشمندانه باشگاه مخاطبان و مركز آموزشي دارالفنون باعث شده تا جشنواره مشتريان ثابت و وفادار خود را جذب كند.

مشترياني كه گويا قرار است زمينه ورود تعدادي از آنها به سينما با جشنواره جهاني گره بخورد. با اين حساب جنبه‌هاي آموزشي و تربيت مخاطب در جشنواره جهاني فيلم فجر اهميت زيادي دارد

اهميتي كه در بخش آثار نيز بيشتر از سينماي امريكا و اروپا متوجه فيلم‌هاي كشورهاي شرقي و جهان سومي مي‌شود.

اين امر اگرچه ممكن است سطح كيفي فيلم‌ها را تحت‌تاثير قرار دهد اما يك ويژگي مهم
دارد.

از آنجايي‌كه فيلم‌هاي مطرح امريكايي و اروپايي روز دنيا با امكانات موجود به راحتي در دسترس است؛ به نظر مي‌رسد تماشاي فيلم‌هايي از چين، گرجستان، آذربايجان و.... خالي از لطف نباشد (بگذريم از آنكه در سال‌هاي گذشته سالن‌هاي نمايش‌دهنده فيلم‌هاي اين كشورها با تماشاگران اندكي روبرو بود و تماشاگران ترجيح مي‌دادند فيلم‌هاي ايراني يا خارجي صاحب نام‌تر را تماشا كنند).

گذشته از اين فيلم‌هاي كمتر ديده‌شده، نمايش فيلم‌هاي كلاسيك مرمت‌شده نيز فرصت مغتنم ديگري است كه براي بينندگان حرفه‌اي‌تر سينما فراهم مي‌شود.

بگذريم از آنكه انگار انتخاب فيلم براي اين بخش هم نياز به تغيير در نگرش و ديدگاه است؛ ديدگاهي كه اگر تغيير كند باعث نمايش فيلم‌هاي خوبي از سينماي قبل از سال 1357 خواهد شد (فيلم‌هايي نظير سوته‌دلان، آرامش در حضور ديگران، پستچي، دايره مينا، قيصر، تنگنا و...) فيلم‌هاي كه باعث تغيير در سينماي كشورمان شده‌اند.

البته بخشي از تغيير اين نگرش مستلزم پذيرش شرايط جديد جامعه (تعداد زياد بينندگان شبكه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌اي، با وجود ممنوعيت استفاده از ماهواره، امكان تماشاي هر نوع فيلم اعم از مجاز و غيرمجاز و...)
است.

شرايطي كه باعث تفاوت فاحش ميان قوانين جاري و برنامه‌هاي خصوصي مردم كشورمان شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون